Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara ur CMYK-profil

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har fått ett gäng produktbilder till en katalog. Alla bilderna är CMYK och de flesta innehåller en egen icc-profil (som vi inte har), men den saknas hos några. Att döma av färgvärdena är de utan profil cmykade med samma profil, men av nån anledning alltså sparade utan att den bakats in.

Finns det något sätt att spara ur den icc-profil som är inbakad och sen tilldela den till bilderna som saknas? Vi konverterar till en annan profil när vi gör pdferna så profilerna behövs.

Jag kör på det mödosamma sättet att klippa och klistra in i en bildfil som har den korrekta profilen. Om nån har nån bättre idé (bortsett från det uppenbara att försöka få företaget i fråga att maila hit profilen, det försöket har av olika anledningar redan misslyckats...) hur man får ut en inbakad icc-profil för vidare användning så tar jag tacksamt emot alla idéer.

Ursprungligen av Björn Öst:

Hej!
Jag har fått ett gäng produktbilder till en katalog. Alla bilderna är CMYK och de flesta innehåller en egen icc-profil (som vi inte har), men den saknas hos några. Att döma av färgvärdena är de utan profil cmykade med samma profil, men av nån anledning alltså sparade utan att den bakats in.

Finns det något sätt att spara ur den icc-profil som är inbakad och sen tilldela den till bilderna som saknas? Vi konverterar till en annan profil när vi gör pdferna så profilerna behövs.

Det finns ett Applescript som följer med ColorSync som heter "Extract Profile".
Faktum är, att om jag söker på "extract" med Spotlight så är det den första träffen

Scriptet ligger i /Library/Scripts/ColorSync/

Tror det kanske kan funka för dig.

/Mattias

Kanon, funkade perfekt. Tack!

1
Bevaka tråden