Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Aggresivt Virus

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple nere i morse pga av nytt virus ?

Inte kör väl Apple windows 2000 hoppas jag.

Nytt aggresivt virus drabbade världen i morse, läs mer hos F-secure .

Åh... vet endel sidor som antagligen är nere pga den.

Går vi OSX användare fria?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Går vi OSX användare fria?

Det verkar så om man läser om den, i alla fall förstår jag det så. Men jag har ju haft fel förut, så.....

Jajamen...drabbar bara Microsoft Sql server.... hehe .

Hålet i sql server upptäcktes tydligen redan i somras...verkar som om folk inte orkar patcha sina M$ servrar....

[ 26. Januari 2003, 00:27: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Jajamen...drabbar bara Microsoft Mysql server.... hehe .

Hålet i sql server upptäcktes tydligen redan i somras...verkar som om folk inte orkar patcha sina M$ servrar....

MS SQL hoppas jag du menar.

Ciryon

Det här är för övrigt grymt allvarligt... internet går såååååå slött... precis samma sak som med Code Red. Pinsamt med folk som är så korkade att de inte patchar sina servrar. Men Windows-admins är inte direkt kända för sin IQ.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-01-25 20:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det här är för övrigt grymt allvarligt... internet går såååååå slött... precis samma sak som med Code Red. Pinsamt med folk som är så korkade att de inte patchar sina servrar. Men Windows-admins är inte direkt kända för sin IQ.

Ciryon

Ursäkta att jag ställer en jätte dum fråga, men vad betyder att "patcha en server"?

Jag försöker just nu, och har gjort det en tid, att ladda ned saker från Apple men det funkar inte.

Är det virusets fel, tror ni?

Häpp!
Nu funkar det men...det går jättelångsamt att ladda upp download-sidorna.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det här är för övrigt grymt allvarligt... internet går såååååå slött... precis samma sak som med Code Red. Pinsamt med folk som är så korkade att de inte patchar sina servrar. Men Windows-admins är inte direkt kända för sin IQ.

Ciryon

Ursäkta att jag ställer en jätte dum fråga, men vad betyder att "patcha en server"?

patcha = Att uppdatera till ny version, oftast för att ett upptäckt säkerhetshål kräver det.

Den mest använda webservern Apache heter så eftersom det är A-patchy-server

Ciryon

http://www.MacWhispers.com en "macbaserad" ryktesssite verkar ha problem, antagligen pga. MS SQL-"masken"...

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error ´80004005´

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver]Cannot generate SSPI context

/helper.asp , line 87

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 22:30

Fyra av de stora DNSerna är nere. Kolla på den här sidan http://netmon.grnet.gr/stathost/rootns/

Alla skall vara med grönt ljus men nu när ett nytt virus härjar så händer sånt här, en del är röda och svarstiden är i vissa fall under all kritik.

[ 25. Januari 2003, 22:30: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Man kan väl inte säga annat än Marknadsdominans skadar slutanvändaren. I Detta fall en massa SQL-servrar med mjukvara från Microsoft. Och återigen enbart windows baserade maskiner som det drabbar.

[ 26. Januari 2003, 00:13: Meddelandet ändrat av: Solitere ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
...det går jättelångsamt att ladda upp download-sidorna.

Öööh, kan du förklara vad du försöker göra, egentligen?

  • Medlem
  • 2003-01-26 00:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:
Ursäkta att jag ställer en jätte dum fråga, men vad betyder att "patcha en server"?

Det betyder att det är ett dåligt språkbruk..

Patch är engelska för lapp.. "alltså lappa ihop en server" ungefär som man lappar ett par byxor med hål i.. Men det borde heta "Patching" på korrekt engelska eftersom det är pågående form.. "patcha" man har alltså gjort ett verb av ett substantiv enligt svenska regler på ett engelskt ord..

  • Medlem
  • 2003-01-26 00:46
Citat:

citera:Starting 06:30 UTC ( 00:30 EST ) on Saturday Jan 25th 2003, worldwide traffic for port 1434 UDP increased rapidly causing major Internet links to fail. ISPs responded quickly by blocking port 1434. While traffic is still strong in some areas. It dropped significantly since its peak. About 35,000 hosts seem to be infected at this point.

Up to now, this worm has been named ´Sapphire´,´SQL-Hell´ and ´MS-SQL Slammer´.

The worm is sending a 376 byte long UDP packet to port 1434 using random targets at a very high rate. Vulnerable systems will immediately start sending identical 376 byte packets once they are infected. The worm is sending traffic to random IPs, including multicast IPs, which may improve its Denial of Service (DOS) capability.

Single ms-sql servers have been reported to generate traffic in excess of 50 MBit/sec. after being infected.

http://isc.incidents.org/analysis.html?id=180
http://isc.incidents.org/

  • Medlem
  • 2003-01-26 04:07

>>Ciryon

Tack.

>>nixon

Tack.

Vad besviken jag blev
Jag och många andra trodde ju att Apple hade nåt på gång när Programuppdatering inte fungerade.
mac.com fungerade ju inte heller.

Så var det ett otäckt virus som ställde till det.
Drog ju ner kapaciten på Internet med 20% världen över, läste jag i dagens GP.

Men visst har Apple nåt på gång, det har de alltid, eller hur

Ja då har man varit borta från nätet över helgen och missat hela den hemska virusattacken. Men när jag såg trådens rubrik så trodde jag det var det där elaka viruset som gör stor bokstav på varje ord i svensk text, det är ett virus jag sett härja alldeles för mycket redan...

1
Bevaka tråden