Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för att skapa annons?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undersökning. Ni som gör annonser för tryck, vilket program använder ni?

  • Medlem
  • 2005-10-24 18:49

Photoshop, PageMaker, Acrobat Distiller... inte nödvändigtvis tillsammans, men de flesta tryckerier tar PDF-original idag.

illustrator och indesign

Illustrator, inDesign, Quark och Photoshop.

Tack för svaren

Om ni får välja mellan Illustrator och InDesign, alltså för att göra annons för tryck?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-25 09:25
Ursprungligen av andreeas:

Om ni får välja mellan Illustrator och InDesign, alltså för att göra annons för tryck?

Tja, Illustrator är ett ritprogram med layoutmöjligheter, och Indesign är ett layoutprogram med mycket begränsade illustrationsmöjligheter så för mig är valet väldigt lätt.

Men tänk på att valet av verktyg är sekundärt. Det viktiga är att du gör en annons som verkligen fungerar. Som säljer det den ska till dem den ska.

Rent tekniskt ska den fungera enligt de specifikationer som tidningen ger dig. Fråga efter dem och följ dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-25 10:50

InDesign och (när jag måste pga. original) Quark.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-10-27 01:05

Jag använder Indesign och Illustrator. Vilket program jag väljer beror ju helt på hur annonsen ska utformas. men jag väljer nog Illustrator i de flesta fallen.

Alltid Indesign avslutat med en distillad pdf, men flera av de andra programmen blir ju använda på vägen fram till det färdiga resultat.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 12:35

illustrator och indesign

väldigt smidiga och bra program

1
Bevaka tråden