Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man vänta på G 6:an nästa år?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 09:42

Apple har kommit med (tycker jag) en utmärkt ny iMac. Jag funderat på att pensionera min gamla G 4 Graphit (733 MH) och köpa en iMac 2,3 GH, 20 tum. Men så tänkte jag också att det kanske var värd att vänta och se hur det blir med de nya Intel Macar. Det är kanske värt att vänta.

Vad anser ni gott folk?

Senast redigerat 2005-10-25 13:32
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-25 09:57

Det är många här som skriver inlägg om ifall det är värt att vänta på en uppgradering av datorn innan man köper. Det allmänna rådet brukar bli att behöver du datorn nu köper du den nu, annars kan du ju vänta. Tänk dock på att de första modellerna kommer till sommaren och det kan säkert finnas en hel del barnsjukdomar i början. Det är inte säkert att iMac:en blir den dator som först uppgraderas och då kan det dröja upp till två år innan en intel-iMac kommer (övergången ska vara klar år 2007).

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-25 12:06

Ett stort problem med intelmacarna är ju att alla gamla program måste emuleras, det betyder prestandaförlust.

Ursprungligen av Sidde:

Ett stort problem med intelmacarna är ju att alla gamla program måste emuleras, det betyder prestandaförlust.

Har kört OS X x86 ett tag nu och är faktiskt väldigt positivt förvånad över Rosetta. Prestandan är naturligtvis sämre, men inte såå dålig som man kan tro. När ppc-programmet väl har startat är det fullt användbart.

• Medlem
  • 2005-10-25 13:24
Ursprungligen av Kristofer:

Har kört OS X x86 ett tag nu och är faktiskt väldigt positivt förvånad över Rosetta. Prestandan är naturligtvis sämre, men inte såå dålig som man kan tro. När ppc-programmet väl har startat är det fullt användbart.

Att köpa en ny dator och alla program man har är "fullt användbara" tycker inte jag räcker. Jag tänker inte köpa en Intel förrän alla program jag använder är portade. Vilket t ex betyder att jag måste vänta in Quark 7. Förra gången tog det väl tre år innan Quark fick fram en användbar version.

Ursprungligen av Pancho:

Apple har kommit med (tycker jag) en utmärkt ny iMac. Jag funderat på att pensionera min gamla G 4 Graphit (733 MH) och köpa en iMac 2,3 GH, 20 tum. Men så tänkte jag också att det kanske var värd att vänta och se hur det blir med de nya Intel Macar. Det är kanske värt att vänta.

Vad anser ni gott folk?

Säger som alltid: Behöver du så köp. Det finns alltid något runt hörnet, och hur du än gör kommer den dator du köper att vara akterseglad inom ett halvår.

Ursprungligen av Pancho:

Vad anser ni gott folk?

Det som är svårt att veta är vilka macar som kommer som Intel-macar nästa år. De som tror att hela produktlinjen kommer att uppdateras i ett svep nästa sommar kommer att bli besvikna eftersom det inte kommer att hända. Apple har bara lovat att övergången till Intel kommer att påbörjas nästa sommar och vara slutförd mot slutet av 2007.

Apple har inte sagt något om vilka modeller som blir först ut, så vi vet ingenting. I CNets ursprungliga artikel om bytet till Intel (före Apple gjorde det officiellt alltså) så står det:

Apple plans to move lower-end computers such as the Mac Mini to Intel chips in mid-2006 and higher-end models such as the Power Mac in mid-2007, sources said.

Detta ligger i linje med de kvalificerade spekulationerna som Hannibal på Ars Technica publicerade när övergången blev känd:

The following hypothetical Apple-Intel road map is based on the reasonable presumption that Apple does not consider the ageing, power-hungry Netburst architecture to be an improvement over the relatively new and powerful G5 architecture, and that they'll skip Netburst entirely in favor of Yonah and its more power-efficient successors.

Time frame
Apple product
Intel processor

1Q 06-2Q 06
Mac Mini, iBook, and PowerBook
Yonah: A dual-core Pentium M successor; 65nm process; 32-bit; SSE3; improved FPU performance

2Q 06-3Q 06
iMac
Sossaman: A desktop Yonah derivative. This chip will have very low power consumption for a dual-core desktop design.

4Q 06-1Q 07
PowerBook PowerMac
Merom: A dual-core Pentium M (Banias) successor
Conroe: A 64-bit desktop version of Merom (see comments above about Conroe).

3Q or 4Q 07
Xserve
A Xeon based on the same architecture as Merom and Conroe.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 14:03

Ska man vänta på G 6:an nästa år?

Jag har aldrig trott att alla modeller skulle komma nu eller i en snar framtid men att kanske några skulle komma till juni - juli nästa år. Vi har haft vår dator i långt över 4 år nu, så det kan vara ( fast det är förstås inte säkert ) värd att vänta ett år till. Frågan var alltså om det fanns någon argument överhuvudtaget för en sådant alternativ?

Men det känns som att alla tycker att det inte finns någon argument alls som talar för att vänta. Eller ... ?

Senast redigerat 2005-10-27 16:12
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-26 23:37

Troligen kommer man få räkna med något i stil med över gången till OSX.

Rosetta finns, okey, men fortfarande emuleras det och fortfarande innebär det en prestanda förlust. Tror inte man vill sitta och jobba med krävande bilder och 3d emulerat, även om emuleringen är riktigt bra.

Kommer troligen ta en 2år innan övergången är helt klar och dom flesta programen har kommit till x86. Vet igenkligen inte vrf man alltid snackar x86...förhoppningsvis blir det inte x86 som nya processorerna bygger på.

Så säger som alla andra...köp NU, men köp kanske inte top modellen. Kommer ändå ta ifrån idag ungefär 2½-3½år innan Intel processorna helt är "inne" och PPC helt är "ute".

1
Bevaka tråden