Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är rätt så ny inom Macvärlden och undrar lite om nya processorer. Är det någon som har koll på när nästa generation processorer bör komma? Jag förstår att ingen har exakta datum, men jag undrar om det finns någon information i månader, år eller vad som helst?

Nya processoreruppdateringar på vissa iMac/G4-tower modeller kan antagligen väntas....antagligen snart(typ inom 20 dagar).

- Riktig Nya processorer vad det nu än blir, IBMs nya 970 eller nån nyare Motorola G4-CPU varianter (antagligen inom detta år).

Då är ju frågan om de flesta användare faktist behöver mycket bättre processorer än den G4-CPU som levereras på tex. MDD 2x1 Ghz modellen. Den räcker nog till de flestas behov.

Jag skulle vilja påstå att bättre minnesbus och stöd för AGP x8 kort och framförallt få fram bättre grafikkort är viktigare. Samt tystare Lådor.

Jag är egentligen mycket nöjd med min egna G4 MDD maskin och jag känner för första gången på 15 år att jag faktist klarar mig hur bra som helst med vad maskinen presterar (förutom oljudet).

Och för att återgå till ämnet.. Det är väl ingen som riktig vet när, vad, som faktist kommer. Apple är mycket hemlighetsfulla när det gäller all form av rapportering av framtida produkter.

Vad jag ser som den största fördelen med att det kommer nyare processorer är helt enkelt det att priset sjunker på de lite långsammare. Jag skulle absolut vara nöjd med G4 2*1GHz, men priset är på tok för högt i dag!

Och dessutom så finns det företag som behöver snabbast möjliga datorer, så där kommer garanterat inte utvecklingen att stanna upp.

Sen håller jag med dig på alla punkter utom AGP*8. Jag har inte sett någon test där skillnaden mellan AGP *4 och *8 är mer än försumbar. Med mycket grafikminne på korten så är skillnaden i praktiken inte så stor. Inte i dag i alla fall...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Aron Lindberg:
Jag är rätt så ny inom Macvärlden och undrar lite om nya processorer. Är det någon som har koll på när nästa generation processorer bör komma? Jag förstår att ingen har exakta datum, men jag undrar om det finns någon information i månader, år eller vad som helst?

Beteckningen "G5" har det gått troll i i macvärlden där lösa spekulationer tagits som fakta. Redan för flera år sedan tror jag spekulationerna gick kring Motorolas kommande PPC 8500 som den blivande G5 som lovade guld och gröna skogar för macanvändare. Nu har, som alla vet, inte den processorn kommit och Motorola har haft stora problem med att överhuvudetaget hänga med i utvecklingen. Så hoppat att Motorola ska komma med något helt nytt är rätt litet just nu.

Det som istället har hamnat i fokus är IBMs bantade version av 64-bitarsprocessorn Power4; Power4 Lite eller PPC 970. Denna processor skulle, enligt vad de insatta i ämnet säger, gå utmärkt att användas av Apple i kommande macar. PPC 970 ska enligt IBM komma till hösten, men om det är i masstillverkat skick eller bara de första provexemplaren vet jag inte. Min gissning är att det är lite väl optmistiskt att tro att den kommer i nya macar i säg september redan.

Men innan dess kommer förstås snabbare macar att presenteras. Antagligen redan inom en månad. Det är då fortfarande G4:an, men i lite nyare tappning (inte bara högre MHz). Kanske kommer vi att få se ytterligare utveckling av G4:an innan PPC 970 står klar.

Om ens Apple väljer att använda PPC 970, det är ju bara flitiga spekulationer som föreslagit det eftersom den skulle passa väldigt bra för mac.

Rätta mig gärna om jag har några faktafel, detta är taget ur huvudet bara.

Denna tråd tror jag förövrigt skulle passa bättre i ryktesforumet.

Det här kommer jag säkert att få äta upp men ...
Men det kommer inte någon revolutionerande förändring före jul.
Både IBM och Moto måste lösa sina process svårigheter för sub 10 noden före man går vidare.

Idag har man inte råd att investera några stora pengar, så man väntar och optimerar.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2003-01-29 18:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taxi122:
Det här kommer jag säkert att få äta upp men ...
Men det kommer inte någon revolutionerande förändring före jul.
Både IBM och Moto måste lösa sina process svårigheter för sub 10 noden före man går vidare.

Idag har man inte råd att investera några stora pengar, så man väntar och optimerar.

Kan någon förklara vad "sub 10 noden" är.

[ 29. Januari 2003, 18:38: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

1
Bevaka tråden