citera:Skapades ursprungligen av: Aron Lindberg:
Jag är rätt så ny inom Macvärlden och undrar lite om nya processorer. Är det någon som har koll på när nästa generation processorer bör komma? Jag förstår att ingen har exakta datum, men jag undrar om det finns någon information i månader, år eller vad som helst?
Beteckningen "G5" har det gått troll i i macvärlden där lösa spekulationer tagits som fakta. Redan för flera år sedan tror jag spekulationerna gick kring Motorolas kommande PPC 8500 som den blivande G5 som lovade guld och gröna skogar för macanvändare. Nu har, som alla vet, inte den processorn kommit och Motorola har haft stora problem med att överhuvudetaget hänga med i utvecklingen. Så hoppat att Motorola ska komma med något helt nytt är rätt litet just nu.
Det som istället har hamnat i fokus är IBMs bantade version av 64-bitarsprocessorn Power4; Power4 Lite eller PPC 970. Denna processor skulle, enligt vad de insatta i ämnet säger, gå utmärkt att användas av Apple i kommande macar. PPC 970 ska enligt IBM komma till hösten, men om det är i masstillverkat skick eller bara de första provexemplaren vet jag inte. Min gissning är att det är lite väl optmistiskt att tro att den kommer i nya macar i säg september redan.
Men innan dess kommer förstås snabbare macar att presenteras. Antagligen redan inom en månad. Det är då fortfarande G4:an, men i lite nyare tappning (inte bara högre MHz). Kanske kommer vi att få se ytterligare utveckling av G4:an innan PPC 970 står klar.
Om ens Apple väljer att använda PPC 970, det är ju bara flitiga spekulationer som föreslagit det eftersom den skulle passa väldigt bra för mac.
Rätta mig gärna om jag har några faktafel, detta är taget ur huvudet bara.
Denna tråd tror jag förövrigt skulle passa bättre i ryktesforumet.