Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bitrate för iPod Video

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade lite uppgifter som går emot varandra då det gäller bitraten för de videofilmer som anpassas för iPod Video och tänkte se hur ni resonerar, första exemplet är från http://arstechnica.com/reviews/hardware/video-ipod.ars som skriver följande:

H.264 video: up to 768 Kbps, 320x240, 30 frames per sec., Baseline Profile up to Level 1.3 with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats

MPEG-4 video: up to 2.5 mbps, 480x480, 30 frames per sec., Simple Profile with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 Khz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats

Och sedan från http://diveintomark.org/howto/ipod-dvd-ripping-guide/ som anger att bitraten ska vara max 768Kbps då det gäller MPEG-4, ordagrant skrev dom:

In the Video section, set Quality to Average bitrate and enter 400. This can be as high as 768, but unless you squint you probably won't see much difference. Higher bitrate = higher quality video = larger file size.

Arstechnica säger för MPEG-4 2.5 mbps ( borde väl vara samma som 2500 Kbps ) och Diveintomark 768 Kbps... så vad är rätt, fel, lämpligt eller helt åt skogen. Arstechnica brukar jag ha stort förtroende för... men ??

Håller nu på och rippar alla mina köpta DVD-skivor och har valt att lita på Arstechnica, kör MPEG-4, 480 pixlars bredd och XXX pixlars höjd - varierar med att vara 480x272, 480x208, 480x256 - 2500 Kbps bitrate för video. Klar med 6 filmer och har väl kvar 30 till... skulle bli grymt besviken på OM dom senare inte gick att spela på en iPod Video.

Olle

Varför inte använda 320 i bredd? Enda vitsen med 480 är väl om du ska koppla ipoden till vanlig TV. Med 320 får du pixel för pixel och minimal filstorlek.
Peter

Jag är bara intreserad av den iPoden för att se film och bilder på en TV, annars så kan det vara för min del... så 480 blir det för min del, självfallet ska jag testa upplevelsen med 320 på enbart iPoden om jag kommer till skott och köper en ny... för musik räcker min G2 10GB-iPod något år till.

En underlig sak hände under stormen som drog upp här över Sjuhäradsbygden, lyset blinkade till några gånger men bröt aldrig elektriciteten. Rippade samtidigt 2 långfilmer med Handbrake ( en på varje mac ), döm om min förvåning så var det bara 1-4 sekunder kvar och proceserna bara gav upp... väntade flera minuter efter att det borde ha varit klart. Blev tvungen att tvångsavsluat båda burkar med resultatet att ingen av filmerna gick att spela upp... ja dom fick aldrig chansen att spara filerna.

Båda har rätt. För H.264 är det 768 Kbps (320 x 240) och för MPEG-4 är det 2.5 Mbps (480 x 480).

Men det borde väl vara en markant fördel för MPEG-4 rippningen i detta fallet... eller kan det vara så att Handbrake just nu fixar detta med H.264 ganska dåligt? Ska ta och testa med att exportera via QT Pro ( MPEG-4 > H.264 ) och se vilket resultatet blir.

Hmm... båda kan inte ha rätt. Diveintomark uppger 768 Kbps som maxtaket för MPEG-4 ( för iPod Video ) och jag satsar på att dom gjort en felskrivning där dom på skärmdumpen inte ställt om till H.264.

Eller så tittar man hos Apple

www.apple.com/ipod/specs.html

Video
Video formats supported: H.264 video up to 768 Kbps, 320 x 240, 30 frames per sec., Baseline Profile up to Level 1.3 with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 KHz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats; MPEG-4 video up to 2.5 Mbps, 480 x 480, 30 frames per sec., Simple Profile with AAC-LC up to 160 Kbps, 48 KHz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats
Upgradable firmware enables support for future video formats

1
Bevaka tråden