Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vill inte skapa flame , men

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 12:27

har haft min PB 867 nu i snart 2 veckor, bytte min ubuntu laptop.

hade hört så mycket om mac osx och själva hårdvaran bla bla bla

ingenting e logiskt i mac, t o m prisade imovie e svårare än kino i gnu/linux och bullshiten m. olika codecs och inte kunna spela upp helskärm i qt

som sagt ville dels skriva av mig och påpeka att mac osx e omsprugna

• Medlem
  • 2005-10-26 12:41

Det kanske är en vanesak? Ge det lite tid.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 12:44
Ursprungligen av jgb_jgb:

ingenting e logiskt i mac, t o m prisade imovie e svårare än kino i gnu/linux och bullshiten m. olika codecs och inte kunna spela upp helskärm i qt

1. Att du tycker att iMovie är svårare än Kino beror på att du är van vid Kino. Jag tycker tvärt om.

2. Du som är linuxman borde väl känna till VLC media player? Använd den istf QT player för att spela upp film om du inte vill registrera QT player och få fullskärmsuppspelning.

3. Tack för tipset.

• Oregistrerad
  • 2005-10-26 13:05

vlc är installerad på alla mina OS.
använt moviemaker på Win och kino på gnu/linux jag kunde exportera till önskat format.

bara det att klippa ut och dela .dv filmen till olika projekt var ett företag.

och du rhesus, jag behövde inte redigera mitt inlägg.
lunarstorm ? känner inte henne/honom.

jo

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 13:09

vlc är installerad på alla mina OS.
använt moviemaker på Win och kino på gnu/linux jag kunde exportera till önskat format.

bara det att klippa ut och dela .dv filmen till olika projekt var ett företag.

och du rhesus, jag behövde inte redigera mitt inlägg.
lunarstorm ? känner inte henne/honom.

jo

Och QuickTime fungerar i helskärm om man uppgraderar till Pro.

"bara att exportera i önskat format..." vad betyder det?

Högerklicka iMovie-filen och välj visa paket. Där ligger dina dv-filmer som projektet skapat. Det är väl bara att ta och släppa in i tidslinjen på ett nytt projekt om du vill flytta mellan?

• Oregistrerad
  • 2005-10-26 13:47

jo, kanske bara hade för höga förväntningar efter allt jag läst på olika forum och apple relaterade sidor.

skall bearbeta (läs möra) PB:n lite mer

en fråga till min externa Samsung DVD brännare bränner i olika format och testade bränna ett par filmer/filer på dvd+r, dessa gick inte att läsa i WIN och min interna PB dvd-läsare ?

• Oregistrerad
  • 2005-10-26 15:53

en fråga till min externa Samsung DVD brännare

Jösses! Sitter din externa DVD-brännare och surfar på nätet så mycket att det smidigaste sättet att fråga den något är att gå in på ett diskussionsforum? Du måste uppfostra dina el-prylar bättre! Själv smiskar jag regelbundet min brödrost när den sitter och kollar på dokusåpor hela dagarna.

Sorry, men det där med att redigera inläggen så att de blir läsliga kanske vore en idé.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka datorer som kan läsa DVD+R. Det finns en lista på http://www.cdrinfo.com/Sections/DVDMediaFormats/Home.aspx

Där kan du kolla vilka spelare som funkar med DVD-R och vilka som funkar med DVD+R!

• Oregistrerad
  • 2005-10-26 17:15

vem är ubuntu?

Ursprungligen av DaPhox:

vem är ubuntu?

Ubuntu är en väldigt populär variant av Linux som kommit starkt på senare år. Det är baserat på Debian men är enligt många befriat från en del av de infekterade debatter som finns inom Debian. Jag kan inte så mycket om det, men Linux-folket på Ars Technica gillar det skarpt:

Since it appeared on the scene, Ubuntu has become the favorite distribution of the Ars Technica Linux community, and I recommend it to anyone who asks me for distribution suggestions.

hade hört så mycket om mac osx och själva hårdvaran bla bla bla

Vad hade du hört om hårdvaran? Det är ju allmänt känt att just PowerBooks prestanda hårdvarumässigt inte är på topp direkt. Sen verkar du ha skaffat dig en tre år gammal modell också (867 MHz), vilket väl knappast bidrar till en superupplevelse.

ingenting e logiskt i mac

Det låter som ett typiskt flame-uttalande

Ett till

Ge gärna konrekta exempel på områden där OS X är omsprunget och av vad i så fall.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 19:52
Ursprungligen av Adrian B:

Ge gärna konrekta exempel på områden där OS X är omsprunget och av vad i så fall.

Det är i och för sig inte apples eller operativsystemets fel, men en del av de (för många användare oersättliga) program som finns för båda plattformarna är definitivt sämre på mac-sidan. Dreamweaver och office är segt som sirap, media player är som den är... osv. Windowsversionerna av dessa program är helt enkelt bättre på ett sätt eller annat. Säkert finns det andra exempel också.

Om vi ska ta nåt i själva operativsystemet så saknar jag personligen inte så mycket men jag sklle gärna byta ut dockan mot ett aktivitetsfält. (får jag stryk nu?)

Din "gamla" burk klarar nog inte av DVD+R, kanske är så enkelt.

raderar kommentar till raderade inlägg.

Baron

Senast redigerat 2005-10-29 00:03
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 20:37
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Låt oss hjälpa killen istället nudå.

Din "gamla" burk klarar nog inte av DVD+R, kanske är så enkelt.

Det är alldeles säker på att det är så. Jag har bränt en säkerhetskopia av en DVD-film på en DVD+R som jag försäkte köra på en lite äldre Mac, den spottade ut skivan, emedan den gick att köra problemfritt på lite nyare Macar.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-27 20:01

hehe.. Varför skulle någon ge dig stryk?

OS X är inte perfekt. Det kommer det aldrig heller att bli. Vad som sedan saknas eller inte är ju väldigt subjektivt.

• Oregistrerad
  • 2005-10-28 10:09

jo , visst att den inbyggda läsaren inte läser mina dvd+r ,men som sagt har en extern multiformat som kan och som känns igen av MacOSX

har en spekulant på min PB nu iaf och får återgå till en ThinkPad

• Medlem
  • 2005-10-28 15:43

jo , visst att den inbyggda läsaren inte läser mina dvd+r ,men som sagt har en extern multiformat som kan och som känns igen av MacOSX

har en spekulant på min PB nu iaf och får återgå till en ThinkPad

Jag tycker inte du borde ge upp så lätt! Det tar alltid tid att vänja sig vid ett nytt OS. Om du ger den lite tid så tror jag du kommer inse hur smidigt OSX är.
Annars kan jag tänka mig att köpa din PowerBook, jag älskar OSX, och behöver en bärbar mac.

• Medlem
  • 2005-10-29 00:02

raderar de inlägg som hakar på flameförsöket.

Mod

microsoft(windows) är stenålder....och os x är 2000-talet willkommen!

Perc , för mig är det obegripligt att du kan säga att du kör vissa program och så blir det seggt .?
Varenda mac jag har suttit vid är så sjukebra flytt i..allt bara flytter på.....
redigerar rätt mö musik och shit..
men visst det an säkert vara nått program som går långsammare...

• Medlem
  • 2005-10-29 10:51
Ursprungligen av skate_jim:

microsoft(windows) är stenålder....och os x är 2000-talet willkommen!

Perc , för mig är det obegripligt att du kan säga att du kör vissa program och så blir det seggt .?
Varenda mac jag har suttit vid är så sjukebra flytt i..allt bara flytter på.....
redigerar rätt mö musik och shit..
men visst det an säkert vara nått program som går långsammare...

Allt är relativt. OSX har ett segare gränssnitt än Win2000, det skriver jag under på. Men det gör inte w2k till ett bättre os.

Ursprungligen av Baron:

Allt är relativt. OSX har ett segare gränssnitt än Win2000, det skriver jag under på. Men det gör inte w2k till ett bättre os.

sant.

Jag har också kört Ubuntu och håller med om att det är ett suveränt OS. Om det inte vore för mitt behov av Macromedia Flash eller något annat likvärdigt program hade jag aldrig gått över till OS X. Däremot undrar jag vad du menar med att ingenting e logiskt i mac? Gränsnitet är väldigt lika i Ubuntu och OS X. Om du föredrar att köra linux av ideologiska skäl eller därför att det är gratis och kan installeras på valfri hårdvara så köper jag de argumenten. Att påstå att det skulle vara mer användarvänligt eller "logiskt" är bara löjligt.

1
Bevaka tråden