Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikproduktion på iBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-26 16:42

Hejsan,
Jag har just skaffat mig en iBook G4 med 1.33 GHz, och 512 MB inbyggt. Nu har jag som börjat fundera på att lattja lite med musik via logic pro. Undrar som om iBooken klara av det eller om jag måste köpa till en massa saker? Jag jobbar med logic på mac-datorer för något år sedan, å ibland stötte man på problemet med att det inte gick att köra för många spår samtidigt pga ljudkortet och sådär, plus att det kunde lagga ibland vilket var ytterst påfrestande.
Behöver jag koppla till något externt? Eller är iBooken för dålig? Tänkte att det kan vara bra att veta innan man börjar införskaffa en massa saker

En snabb extern hårddisk att köra projektet på höjer prestandan.

• Oregistrerad
  • 2005-10-26 17:07

...framförallt är minnet väl i underkant... (annars är ibooken finfin, om du inte kör för mycket mjukvarusynthar).

• Medlem
  • 2005-10-26 17:14

Om du med "många spår" menar att du vill köra många audiospår, så ska du definitivt skaffa en snabbare hårddisk - de som sitter i bärbara är inte allt för rolig i det avseendet.

Mjukvaruprylar kräver dock inte så mycket av hårddisken, då är det processor och minne som går åt. Ljudkortet påverkar bara kvalitén på ljudet du tar ut från datorn.

Huruvida datorn är tillräcklig för dig beror helt på vad du gör med den; själv spelar jag in skivor på en G3/233...

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 16:04

Hej
Jag har en ibook 1.2 ghz med 786 ram. När jag använder extern FWdisk kan jag utan problem spela in 16 kanaler samtidigt med digi002. Mixmässigt klarar den förvånansvärt mycket, har dock bara jobbat med mindre projekt i Logic på ibooken men aldrig kännt att jag har behövt pressa den. Upp med buffersizen bara (om du inte ska spela softsynth som sagt) och använd freezefunktionen i logic så kommer det gå fint.

Lycka till

A

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-27 16:16

Aah, tack för alla svar.

Det som jag märkte när jag testade Garageband var att det laggade när man använda tangentbordet som "synth" (eftersom jag än så länge inte har någon synth att koppla in.) Vilket gjorde mig en aning skeptisk till om det skulle fungera.

Min tanke var nämligen att köpa ett "M-Audio Keystation 61es" (som finns på apple-store), koppla denna till iBook och köra Logic... men blev som sagt skeptisk när det laggade enbart när man använde tangentbordet och i Garageband...

Det är ju liksom ingen idé att köpa till ett instrument, om det ändå kommer lagga i Logic...

Vad tror ni?

Det måste varit rejält med effekter på den synthen för att det ska lagga!

Jag har kört med 512 mgb ett tag nu och inte märkt av något lagg (om man inte kör med effekter som sagt).

Har du mycket program igång i bakgrunden?

Vad jag vet så ska logic vara mycket snällare mot datorn än garageband.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 08:56

Jag installerade Reason på min ibook och oppnade ett projekt som var ganska stort. Det klarade inte ibooken av att spela upp den spottade ut sig ett meddelande om at "Your computer is too slow to play this song"... så jeg vet inte riktigt. Reason anvander i princip bara softsynthar så det kan ju handa att ibooken helt enkelt ar før svag før det. Eller tror ni hårddisken satter stopp? Isåfall kanske jag skaffar en 7200rpms disk och stoppar in i ibooken?

Har en G4 1GB RAM.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 21:26

strukt, har du testat att sätta upp buffersizen på ditt ljudkort till max? Du får högere latency, men det spelar ingen roll när man bara ska spela upp/mixa.

A

Om Logic är snällt mot datorn så är de tinget mot vad Reason är (eller var, innan 3.0).

Vilken version är det du kör? Som sagt, latencyn spelar stor roll. Hårddisken är nog ingen flaskhals eftersom det är softsynthar (cpu och minne är det som belastas mest då. om man inte har ont om minne, då den swappar).

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-23 09:37

Hej, lite sent svar men nej jag har inte provat att dra upp latencyn på ljudkortet. Tror jag ska prova det. Tack før tipset.

• Oregistrerad
  • 2005-12-23 23:17

Jag har en 700mhz, 512ram rätt gammal PB och jag kör mycket reason och även logic. Reason buggar ALDRIG, aldrig, aldrig. väldigt stabilt. Medans mitt logic express 7.1 buggar ut ibland, men ska installera 7.1.1 den ska tydligen va lite stabilare. Garageband är därimot ganska hopplöst om man har flera program öppna samtidigt (kör via interna hårddisken). Då får man ibland en varningsruta som sejer att datorn inte klarar av att spela upp låten.

• Oregistrerad
  • 2005-12-27 11:58

Någon som använt / känner till ett PreSonus Inspire 1394...?

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/showprod.asp?getindex=15&last=true&prodgrp=Ljudkort-Firewire#

(Gå in och klicka på just "Presonus Inspire 1394").

Tror ni det blir någon märkbar latency när man nyttjar kortet mot en (snart inköpt) upphottad iBook... i säg Garageband eller Logic...?

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-27 12:27

Att dra upp bufferstorleken hjälpte inte, eller kanske en liten gnutta men projektet blir fortfarande för CPU intensivt. Jag vill verkligen inte bli tvingad till att köra Reason på min PC igen, inspirationen försvinner ganska fort :/

Skal det verkligen vara så stor skillnad på 1,3Ghz - 2,1Ghz ?

Som ägare av en någorlunda slö dator är också jag intresserad av att få veta om det laggar med en riktig MIDI-klaviatur. När man spelar på det alfanumeriska tangentbordet laggar det så in i helvete, men det måste kanske inte bli så med en riktig klaviatur? Jag är lite tveksam till att köpa en klaviatur om det sen bara skiter sig.

1
Bevaka tråden