Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något på gång?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 10:25

Någongång i natt/tidigt i morse stängdes mac.com ner samt Software-update. Är det något på gång, eller är det bara ett simultanfel?

Underligt är att i Software update så säger min klient (och min server) inte att "Software update-server doesn´t respond" eller något annat logiskt -- utan "Couln´t connect to the Internet", vilket är lögn för visst har maskinerna kontakt med nätet för övrigt.

Så vitt jag kommer ihåg så har Software update-servern (säkert flera men va fan) gått ner innan de släppt nya saker. Jag var övertygad om att ryktet om flytt från 25 jan till 31 jan var helt sant ... men nu börjar man ju tvivla.

Spekulationer: för att föra på ytterligare funktioner med mac.com, såsom det misslyckade släppet av addressbook-sync etc så kanske de väljer att ta ner servern för att göra förändringar?

Är nog mer än så, just nu så är förutom programuppdateringarna även iDisk omöjligt att nå. Om dom har kvar förra problemet så är det på sin plats att man åter ber användarna om ursäkt, speciellt oss som betalar för iDisk, iSync - frågar mig hur dom har det med sin kompetens... ett par gånger till och jag börjar tvivla på ifall det är värt 100 dollar/år.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-25 10:53

.com-mailen verkar inte funka heller...

• Oregistrerad
  • 2003-01-25 11:25

Det här är väl lite fel forum, men eftersom diskussionen uppstått kan jag inte låta bli att gnälla lite. För under de senaste två veckorna har jag i stort sett någon gång varje dag råkat ut för "Sorry, .mac-email is temporarly unavailbale" och det är irriterande när man faktiskt betalar för det.

Frågan är om de har haft det lite struligt på senare tid? Och ja, en ursäkt skulle jag uppskatta.

• Oregistrerad
  • 2003-01-25 11:48

någon gång varje dag?! har du skrivit till apple om det? det borde du göra, för det är väl inte normalt.

jag är ca 10 timmar om dygnet 5-6 dagar i veckan uppkopplad med IMAP som kollar posten en gång i minuten. jag skulle säga att mig händer det här cirka 1 gång varje halvår, så när det händer som idag är det ganska udda.

nu har mailen, mac.com, software update varit nere i 5-6 timmar - vad 17 håller dom på med?

• Oregistrerad
  • 2003-01-25 11:59

Normalt sett när mac.com är nere så brukar man kunna kolla sin mail via iloveapple.com men det funkade inte det heller.

Är också ganska irriterad. Det händer ungefär en gång per dag att det står att servern är nere för "regular maintanence". Tvekar på att dom måste stänga av all trafik dagligen för att uppdatera lite.

Om dom släpper nya .macsaker idag så är dom förlåtna dock.

• Oregistrerad
  • 2003-01-25 12:06

...och där kom Software update igång...

• Oregistrerad
  • 2003-01-25 12:33

Samma sak med mac.com och webmail. Slött som sirap dock.
Som Olle sa. Om detta händer flera gånger så får jag nog överväga om det inte är dags att skaffa en egen domän istället.

Om Apples servrar inte svarar som de ska på fredagkvällar eller nätter så är det inget att bli upprörd för. Apple kör nämligen systemunderhåll på just fredagkvällar/nätter. AppleStore brukar också vara otillgänglig då.

Men att inte .mac beter sig som det ska låter inge kul för er som har köpt det. Skicka mejl till Apple, gör vad som helst för att få den att funka igen. Ni har ju trots allt betalat för det.

• Oregistrerad
  • 2003-01-25 13:18

.mac är kanon....

Senaste när det varit strul med .mac så brukar det anges på www.apple.com/support men till och med där kommer samma felmeddelande upp idag. Supporten borde ju inte ligga på samma servrar tycker jag, .mac och support alltså.

Could not open the page ?http://www.info.apple.com/? because Safari couldn?t connect to the server ?www.info.apple.com?.

Något är i görningen

• Medlem
  • Jönköping
  • 2003-01-25 14:54

Vet inte om det hänger ihop riktigt, men imorse vid 06:45 började en mask sprida sig som utav bara den på nätet.
Masken, som floodar massa på port 1434 (Microsoft SQL-server-port), har orsakat väldigt ökad trafikmängd hos flertalet ISPer i Europa och USA.

Se bla kundinfo.telia.net

Den här trafikmängden kan ju ha gjort att Apple´s tjänster var svåra att nå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-26 01:18

Fel forum. Flyttar till Allmänt.

/glemme

1
Bevaka tråden