Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill börja lära mig Java

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-10 01:57

Olov: Kanske är skansholms bok tråkig, men ett annat sätt att se det på är att den saklig. Eftersom en svensk bok efterfrågades så tycker jag att Java Direkt är ett lämpligt alternativ, som dessutom går igenom generell objektorienterad programmering på ett bra sätt.

• Medlem
  • London
  • 2003-11-10 03:31

Jag måste ändå invända mot att Java Direkt går igenom generell objektorienterad programmering på ett bra sätt. Den har ju mest en massa exempel på hur man ritar cirklar mm. Det finns många andra böcker som går igenom objektorienterad programmering på bättre sätt.

[Brasklapp] Han kan ju ha ändrat i boken sedan jag läste den... [/Brasklapp]

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nu har jag suttit och proggat java hela förmiddagen och slagit upp och läst en hel del i Jan Skansholms Java Direkt som följd av det. Jag kan inte riktigt hålla med i den kritik du riktar mot boken Olov, men smaken är ju som baken.

Man lär sig inte Java, eller något annat språk heller för den delen, bara på en förmiddag!

Avsätt ett till två år och hör av dig sen!

Programmering är en livsstil... Det beror mycket på tidigare erfarenheter hur snabbt man tar till sig ett nytt språk.

Har du inga tidigare erfarenheter av programmering kan det ta lång tid att komma över tröskeln.

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Tips: Använd BBEdit för att skriva koden och kompilera med hjälp av Terminal. Det är det som funkar bäst tycker jag.

Skriver numera i BBEdit.
Kommandon och texter färgas rätt, men jag saknar det som kallas indentering, att rader av kod "tabbas in" rätt automatiskt.

Detta ska fungera med "Auto Indent" förkryssat i Preferences-menyn.. men gör det inte.

Skriver med val av Language: Java i version 6.5.2

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 10:56

Någon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 11:35

De två gratis-giganterna i branchen finns för OS X:

http://www.netbeans.org

http://www.eclipse.org

Själv föredrar jag NetBeans, även om mac-versionen är "rakt" portad dvs, meny tillhör fönstret, snabbkommandon med ctrl osv. Annars grym bara man kommer underfund med hur arbetsflödet går till.

MVH

Kalle

• Oregistrerad
  • 2003-12-07 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
Någon?

"Auto-indent"-funktionen enligt BBEdit Help:

When this option is selected, pressing the Return key in new windows automatically inserts spaces or tabs to indent the new line to the same level as the previous line.

Jag trodde att denna funktion beroende på koden avgjorde när raden ska tabbas in (klasser, metoder, if-satser mm) och sedan tabbar in den. Så är det ju inte. Man tabbar själv och nästa rad tabbas automatiskt till samma tab. Funkar bra.

Är det någon som har testat BlueJ?

Jag använder det och tycker det är ganska bra....

Har bara testat jEdit förut. Finns det flera alternativ som är bra?

Ska nog testa BBEdit

Bevaka tråden