Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillbaka till forntiden..

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 20:06

Idag satt jag i skolan och arbetade med min nya iBook när läraren plockar upp en bärbar HP för att köra en presentation på projjen. Gissa vad som händer? PC:n hänger sig direkt (läraren skulle höja systemvolymen=)! Efter ca 20 minuters ctrl-alt-del, felmeddelanden och omstartande så lägger han till slut ner... Jag satt och skrockade skadeglatt för mig själv och fick instämmande blickar från andra mac-användare. Tyvärr hade jag inte mini-DVI/VGA-adaptern med mig så att jag kunde briljera med min mac, men detta är ett bekant scenario för alla som har kört PC. Jag kan inte påstå att jag saknar det..

Jag har inte ännu varit med om att min IB har varit i närheten av detta. De gånger den har hängt sig så har det berott på programmet och varit begränsat till detta utan att påverka oberativet (Windows- program som hänger sig tenderar alltid att dra med sig hela XP i fallet). Det har bara varit att tvångavsluta. Det har dessutom varit Microsofts program i de flesta fallen. ;-P Mycket ovanligt dock.

Min Powerbook fick rädda dagen förut när 3st av skolans bärbara IBM inte ville fungera med en av de nya projektorerna.

Skadeglädje när den är som bäst

Haha, har varit med om en liknande sak för ett tag sen, några i min parallelklass skulle visa upp ett arbete som dom gjort och då anvende dom en bärbar HP inkopplad till en tv, och den hänger sig såklart när dom hade gjort typ hälften...

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-27 21:52

Jag får ständigt hoppa in som räddande ängel när PC:s krånglar med projektorer både på jobbet och i skolan. Det gäller bara att ha usb-minnet redo varje gång det händer. Blir minst nån gång i veckan, alltid lika kul att se PC-användarnas reaktion...

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-27 22:56

Att projektorer inte fungerar någe vidare med PC har väl ingenting med hårdvaran att göra, det är väl windows totalt obegripliga gränssnitt för att styra/kontrollera externa skärmar som strular.

Får också hjälpa till när säljarna ska dra igång någon powerpoint-presentation, men då tar jag inte fram macen, utan min IBM, och så trycker jag på den BLÅ knappen... ni vet. Det fungerar faktiskt

Vad är den blå knappen??

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-27 23:13

Det är den som dem gör reklam om.... kommer inte riktigt ihåg storyn, men det går ut på att allting löser sig om man trycker på den.

Hur som helst, så har IBMarna väldigt bra konfigurationsverktyg för att ställa in allt från skärmar, nätverk, tangentbord, osv osv... och sen göra scheman av det, så att man enkelt kan switcha mellan olika skärmar tex.
Ett s.k. TweakUI eller vad det kallas.

Usch, såna här trådar får mig att skämmas att jag är mac-ägare.

Ursprungligen av themos:

Windows- program som hänger sig tenderar alltid att dra med sig hela XP i fallet

:rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2005-10-28 11:47
Ursprungligen av ptolemy:

Usch, såna här trådar får mig att skämmas att jag är mac-ägare.
:rolleyes:

Hurså? Det stämmer ju! Om ett program i OS X hänger sig så påverkar det sällan resten av operativet, men eftersom XP inte är UNIX-baserat så trasslar allt ihop sig när något hänger sig.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 13:05
Ursprungligen av themos:

Hurså? Det stämmer ju! Om ett program i OS X hänger sig så påverkar det sällan resten av operativet, men eftersom XP inte är UNIX-baserat så trasslar allt ihop sig när något hänger sig.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. XP bygger på NT-kärnan som också har skyddat minne. Det är väldigt sällsynt att program drar ned kärnan. Däremot upplever jag att det kan vara lite jobbigare att "döda" krånglande processer i Windows.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 22:14
Ursprungligen av rhesus:

Nja, riktigt så enkelt är det inte. XP bygger på NT-kärnan som också har skyddat minne. Det är väldigt sällsynt att program drar ned kärnan. Däremot upplever jag att det kan vara lite jobbigare att "döda" krånglande processer i Windows.

Bara det att i NT 4 tog man in Grafik motorn i kärnan och vips så får NT kärnan långt mer strul än innan. Om man vill ha en säker dator ska man ha en så kallad micro kärna. Men då blir dator mycket långsammare eftersom allt ska snacka med kärnan genom ett gränssnitt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microkernel

Linus på linjen som fixade till Linux frångick ju microkernel filosofin pga det inte alltid är så praktiskt

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 13:04

The fanboyism is strong with this one. Jag har själv ärligt talat aldrig haft nåt problem med dubbelskärmar vare sig i XP eller os x, förutom att grafikkortet i min gamla pc-laptop bara klarade av videouppspelning på primära skärmen.

Jag körde själv en kort presentation i keynote idag. Första frågan jag fick av läraren var "är det där linux?" och sen märkte jag att hon tydligen blev imponerad av fyra sidor hafsigt hopslarvad text och lite roterande kuber Hon trodde säkert det hade tagit evigheter att fixa. Synd att jag inte hade nåt bluetooth-fjärrstyrningsprogram på datorn bara.

Plockade lite extrapoäng också när jag skulle visa en webbsida efter presentationen och märkte att campusnätet inte hade täckning. Bara att slänga igång GPRS utan att ens ta upp telefonen ur fickan.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-28 14:35

En klassiker.
Första föreläsningen jag hade på Mittuniversitetet hade en liknande incident.
Läraren skulle köra kursintro. Dog upp sin 12" Dell. Men tyvär hängde sig datorn i booten utav windows. Efter ungefär 15minuter då han pillat blev jag tvungen att säga "get a macintosh". Likt reklamen på 90talet.

Sedan räddade jag kursintrot genom att använda min powerbook istället

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-28 16:34

för att jämna ut det hela...

när förre nobelpristagaren i fysik (Frank Wilczek) var och föreläste här uppe på universitetet drog han fram sin pb 15" och skulle dra i gång sin keynote men tji fick han, det ville inte funka med projektorn och all annan teknik i aulan. Så en duktig lärare fick komma till räddning med en liten pc-dator, tippar på en dell men det var ett bra avstånd..:-/

Frank Wilczeks kommentar var dock skön, "I still recommend mac though.. "
jubel i publicen..:-)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 15:48

Jag har aldrig träffat på problem med en PC kopplad till en projektor. Måste vara grafikkortsdrivrutinerna, eller nåt. Däremot har min nyinköppta DELL-laptop dött utan varning tre gånger på en månad. Nästan så att jag vill lämna tillbax skiten. Den vill inte alltid vakna från hibernation heller, så jag förmodar att någon drivrutin strular. Nåja, det är ett mac-forum, så jag kanske avslutar med att min mini tuffar på hittills utan större problem (förutom ett kasst grafikkort och långsam disk då).

• Oregistrerad
  • 2005-11-05 11:38

Jag var på en kurs som skulle ge mig arbete inom fackhandel. Vi skulle göra presentationer om en undersökning inom marknadsföring. Jag och en till gjorde denna på våra bärbara. Först upp var den bärbara pc´n. Innan lekitonen började såg han till att allt fungerade. När lektionen började krånglade datorn direkt. Efter ca en kvart så fick han igång sitt ljud till powerpointen och kunde påbörja sin presentation. Sedan måste jag ge honom en eloge för allt slit för att få presentationen rolig. Han hade lagt in massa cliparts och roliga skämttexter. Men det såg väldigt amatörmässigt ut. Han hade helt enkelt inte rätt verktyg för att göra det snyggt. Han fick dock många skratt.

Jag tvingades göra en omstart då ibooken inte hittade projektorn, så jag förlorade kanske 2 minuter. När keynote rullade på var publiken koncentrerad och min presentation fick många seriösa frågor och kommentarer.

Jag upplever att macen är stabilare som arbetsredskap och hjälper till att göra det snyggt och proffsigt. Först tyckte PC användaren att man bara hade macen inom reklam. Efter presentationen så kom han fram och tyckte att "Men macen är faktiskt väldigt bra på många saker, men de har ju inga spel".

Sen frågade jag honom om han spelade spel på sin bärbara. Nej, inte direkt det har jag min stationära till, sa han. Han ville inte riktigt erkänna att macen gjorde jobbet bättre att presentera våra undersökningar. Däremot avslöjade hans beteende honom att han fick en ny och bättre bild av macen.

Både jag och pc killen fick jobb efter kursen. Skillnaden var bara att han fick lägga ner mer tid för att åstadkomma ett sämre jobb. Jag har jobbat i powerpoint och i keynote. Min uppfattning är att keynote ger en bättre arbetsmiljö.

/Jonas

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 15:44

Jag painikskrev som sagt ihop en presentation medan resten av gruppen var på en kort kaffepaus. Det tog kanske fem minuter och då hade jag inte använt keynote tidigare ens. Läraren sa att det var snyggt gjort... det är kul vad några roterande kuber kan göra

1
Bevaka tråden