Jag var på en kurs som skulle ge mig arbete inom fackhandel. Vi skulle göra presentationer om en undersökning inom marknadsföring. Jag och en till gjorde denna på våra bärbara. Först upp var den bärbara pc´n. Innan lekitonen började såg han till att allt fungerade. När lektionen började krånglade datorn direkt. Efter ca en kvart så fick han igång sitt ljud till powerpointen och kunde påbörja sin presentation. Sedan måste jag ge honom en eloge för allt slit för att få presentationen rolig. Han hade lagt in massa cliparts och roliga skämttexter. Men det såg väldigt amatörmässigt ut. Han hade helt enkelt inte rätt verktyg för att göra det snyggt. Han fick dock många skratt.
Jag tvingades göra en omstart då ibooken inte hittade projektorn, så jag förlorade kanske 2 minuter. När keynote rullade på var publiken koncentrerad och min presentation fick många seriösa frågor och kommentarer.
Jag upplever att macen är stabilare som arbetsredskap och hjälper till att göra det snyggt och proffsigt. Först tyckte PC användaren att man bara hade macen inom reklam. Efter presentationen så kom han fram och tyckte att "Men macen är faktiskt väldigt bra på många saker, men de har ju inga spel".
Sen frågade jag honom om han spelade spel på sin bärbara. Nej, inte direkt det har jag min stationära till, sa han. Han ville inte riktigt erkänna att macen gjorde jobbet bättre att presentera våra undersökningar. Däremot avslöjade hans beteende honom att han fick en ny och bättre bild av macen.
Både jag och pc killen fick jobb efter kursen. Skillnaden var bara att han fick lägga ner mer tid för att åstadkomma ett sämre jobb. Jag har jobbat i powerpoint och i keynote. Min uppfattning är att keynote ger en bättre arbetsmiljö.
/Jonas