Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med php och svenska tecken

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 01:59

Hej,

Har laddat hem PhpBB, PollPhp och andra script som finns översatta till svenska.

Öppnar dem i BBedit och svenska tecken är "förstörda". Öppnar dem i dreamweaver och svenska tecken ser ut som de ska. Laddar upp till servern och ser att det blir fel... Det blir som BBedit visar dem.. byter till å,ä,ö i BBedit och det funkar. Öppnar i dreamweaver igen och å,ä,ö är förstörda.. men det funkar på servern.. Förstår inte alls.

Jag har försökt att ladda hem, låta stuffit packa upp och sedan skicka direkt till servern (som ren text) men det fungerar inte..

Någon som vet vad det handlar om? Frustrerande.. Har ingen möjlighet att skriva om scripten som någon annan redan gjort. Det måste ju finnas en lösning...

[ 27. februari 2003, 02:56: Meddelandet ändrat av: rodin ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 14:04

Har ju inte fått svar än, men jag skulle verkligen uppskatta om någon som vet orkar skriva ett litet svar som kanske kan hjälpa. Håller på med en site som ska upp senast 10´e mars...

Webbhotellet säger "Du bör inte använda våra svenska tecken i PHP-koden. Tänk på att servern är väldigt känslig för stora och små tecken likaledes" - www.b-one.nu

Men jag tror ändå något blir fel i nedladdningen. Och att BBedit och Dreamweaver MX visar olika är skumt...

[ 28. februari 2003, 14:05: Meddelandet ändrat av: rodin ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-28 14:13

Oavsett om det ser bra ut i Dreamweaver så kolla i koden så att det är rätt.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">Å = &Aring;
å = &aring;
Ä = &Auml;
ä = &auml;
Ö = &Ouml;
ö = &ouml;
</pre>

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 14:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Linus:
Oavsett om det ser bra ut i Dreamweaver så kolla i koden så att det är rätt.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">Å = &Aring;
å = &aring;
Ä = &Auml;
ä = &auml;
Ö = &Ouml;
ö = &ouml;
</pre>

Nej, det är å,ä,ö och inte rätt formatterat. I BBedit är det andra tecken Men översättningen av PhpBB används ju av många svenska forum. Fattar inte varför det blir fel på macen..

En annan sak. Använde ett "tipsa kompis" script skrivet i php. Skriver jag rätt formattering i koden för mailet som skickas blir det INTE rätt. skriver jag å,ä,ö blir det inte rätt (i dreamweaver). skriver jag däremot å,ä,ö i BBedit funkar det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-28 14:31

Nyckelordet här är teckenkodning. Såhär har jag fått för mig att det ligger till: BBEdit använder MacOS Roman som är standard på Mac medan Dreamweaver använder ISO Latin 1 som är standard på Unix/Linux och verkar vara samma som/mycket likt Windows Latin 1. Scripten du har fått är förmodligen i ISO/Windows vilket gör att det blir fel när du öppnar dem i BBEdit men rätt i Dreamweaver.

Att det blir fel på servern är egentligen konstigt eftersom PHP/Apache jobbar med ISO. Förklaringen kan vara att ditt ftp-program gör en konvertering från Mac till ISO när du skickar (när filerna i själva verket redan är ISO!)

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 14:41

Tusen tack!!! Jag tog bort inställningen "Translate ISO characters" i Fetch och nu funkar det. Frågan är om jag kan låta den inställningen vara så för andra filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-28 14:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: rodin:
Tusen tack!!! Jag tog bort inställningen "Translate ISO characters" i Fetch och nu funkar det. Frågan är om jag kan låta den inställningen vara så för andra filer.

Det beror ju på vad du skickar och vem du skickar till. Har du gjort texten på mac (men inte i Dreamweaver) och skickar till en PC så behöver du ju konverteringen, men inte när du skickar mac till mac.

1
Bevaka tråden