Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux @ Intel Celeron 2,6GHz

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-10-29 12:25

Hej!

(Detta är egentligen ingen Mac-fråga, men jag vet hur kunniga ni är, och ställer därför frågan här)

Eftersom jag beställt en ny Mac har jag inte längre någon användning för min PC. Jag har därför bestämt mig för att börja experimentera lite med Linux på den. Den har en Intel Celeron processor på 2,6GHz, 256MB RAM och 80GB hd.

Så nu undrar jag, VILKEN LINUX-VARIANT är lämpligast för min dator? Jag vill ha operativsystemet anpassat för "hemma-användning" (dvs. inte allt för avancerat) och det ska helst vara gratis.

EDIT: Några fler frågor;
Kan jag med t.ex. Debian utnyttja det trådlösa D-Link-kortet i min dator för trådlöst internet?
Hur är det med virus-risken på Linux?

Som ni säkert märker är jag urkass på Linux, men ge mig gärna lite tips.

/Vaiden

Senast redigerat 2005-10-29 12:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 13:23

Vilken Linux-variant? Här finns det massor av åsikter. Själv kör jag SuSE, men har inte ännu uppgraderat till den senaste SuSE 10.0. Några förslag:

SuSE
Kör främst med fönsterhanteraren KDE även om Gnome också kan användas.

Ubuntu
Bygger på debian och har fått väldigt bra kritik från olika håll. Använder fönsterhanteraren Gnome. Jag har inte använt denna själv men är nyfiken att prova.

Fedora
Från Red Hat. Har väldigt stor spridning.

Ditt trådlösa nätverkskort kan tyvärr vara problematiskt. (Likaså om du har inbyggt modem.) Mitt tips är att du helt enkelt provar. Har du dessutom ett vanligt nätverkskort (med sladd)? Dessa brukar fungera utan problem.

Är det en laptop du har?

Du har inte nämnt om du vill partitionera hårddisken och ha kvar Windows. Det är enklast om du raderar Windows helt.

Virus är i praktiken inget problem alls på Linux. Men se till att du väljer hyfsat bra lösenord för de användare du skapar (speciellt root).

EDIT:
Om du är osäker har de flesta distributioner en "Live CD" som du kan ladda hem och bränna. Då kan du boota operativsystemet direkt från CDn utan att installera på hårddisken. Bra för att prova ut vad man trivs bäst med och för att undersöka hur bra distributionen stöder de olika korten man har i datorn.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-10-29 16:25

pesc: Tack så mycket! Jag har kikat runt lite och det lutar åt Debian eller SuSE. Räcker min dator till för att köra dessa system smärtfritt?

Jag ska testa SuSE:s Live-CD nu Tusen tack!

EDIT: jag glömde säga en sak: WINDOWS SKA BORT från burken!

/Vaiden

För att få det trådlösa nätverkskortet att fungera, kan du använda dig av NdisWrapper, http://ndiswrapper.sourceforge.net/

Det är ganska svårt att få det att fungera, men det går om är är hyfsat duktig. För mig tog det några timmar, men det gick tillslut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 17:28

Tja, jag kör SuSE på bland annat en laptop PIII 700MHz 128MB RAM samt en stationär PIII 700MHz 256MB RAM. Det fungerar hyfsat, men blir slött om man startar flera saker. Uppstart av en del program är också segt. Så du har ju mer kraft än jag!

Möjligtvis skulle jag stoppa i lite mer RAM i din maskin, men om du bara ska testa runt så räcker den nog fint.

Jag skulle inte rekommendera Debian för en nybörjare. Fedora eller Ubuntu om man vill ha det senaste, eller CentOS om man vill ha en stabil dist som man inte behehöver uppgradera så mycket.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-10-30 00:13

Låt oss säga att jag har bestämt mig för Ubuntu (efter att ha kikat på screenshots och läst en del). Jag formaterar om datorn och installerar Ubuntu. Jag ansluter datorn till nätverket via en vanlig nätvärkskabel, tankar hem lite program m.m. Sedan flyttar jag datorn till ett annat rum. Jag har ett D-Link-kort i datorn för trådlöst nätverk.

Hur gör jag för att få wireless networking att fungera? Var hittar jag drivrutinerna?

Statemachine; ditt förslag om NdisWrapper verkade bra. Finns det någon guide eller liknande någonstans?

Tack för alla tips!

/Vaiden

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 09:35

Jag vet att senare SuSE-distributioner levereras med en hel del drivrutiner för trådlösa nätverk. Detta gäller säkert andra Linux-distributioner som Ubuntu. Så jag skulle nog först prova Ubuntu och SuSE (och möjligtvis någon mer) för att se om inte det trådlösa nätverkskortet fungerar direkt i någon distribution. Du kan ju ha tur!

Om inte detta går så får du hitta drivrutiner till ditt kort och ladda hem. T.ex. NdisWrapper. Men på Linux så levereras dessa drivrutiner ofta som källkod, och för att bygga dem måste du ofta ha Linux-källkoden installerad. Ibland måste du bygga om kärnan. Det är inte hemskt svårt, men kanske inte vad en nybörjare vill hålla på med (om man inte är väldigt nyfiken av sig).

Om du kör NdisWrapper måste du även ha Windows-drivrutinen för kortet.

Ett annat alternativ är att du kränger ditt kort och skaffar ett som fungerar bra med Linux...

Finns det någon som kan rekommendera ett sådant bra kort?

• Medlem
  • Borås
  • 2005-10-30 14:54

Tack för hjälpen

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-30 16:23

Jag rekommenderar Slackware. Där började jag för 9år sedan, men jag smakade bara på det då. Man lär sig riktigt mycket av att göra det mesta själv. Men annars rekommenderar jag också Debian.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-11-09 21:49

Håller på att joxa lite med Ubuntu-installeraren nu det krånglar lite, men får se vad jag kommer fram till tackar för all hjälp och alla goda råd

Jag har nyss installerat Ubuntu, jag har ett problem...
den låter mig inte vara Root, jag fattar nästan inget, för att använda den med nätet så måste jag först installera drivisar för nätverkskortet, de har jag brännt till en skiva, sen dragit över till min User-mapp.
När jag kör programmet i Terminal så står det nåt om att jag måste vara Root för att installera det.

Måste man använda sig av Applications->Tillbehör(?, har inet igång den nu, så kan inte kolla)->Run as a different user(har säkert skrivit fel namn på programmet) och hur anänder man det?

Hjäääääälp..

Skriv 'su' före programnamnet (t.ex. 'su pico' om jag vill köra textred.programmet Pico) för att få köra det som SuperUser.
Datorn frågar då efter ett administratörslösenord.
Annars får du väl aktivera/logga in på 'root'-kontot och göra dina installationer.

jag vet nästan inget om Linux, tack för tipset ,ska testa det, en fråga till för framtiden, hur aktiverar man root kontot?
Ge gärna ganska nogranna instruktioner.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-20 09:29

Skriv 'sudo -s' och ange ditt eget lösenord så får du ett shell som har full behörighet. För att köra enstaka kommandon som behöver extra behörighet så skiver du 'sudo <kommando'. Ubuntu fungerar på samma sätt som OSX efter en normal installation.

tack, ska testa det

1
Bevaka tråden