Vilken Linux-variant? Här finns det massor av åsikter. Själv kör jag SuSE, men har inte ännu uppgraderat till den senaste SuSE 10.0. Några förslag:
SuSE
Kör främst med fönsterhanteraren KDE även om Gnome också kan användas.
Ubuntu
Bygger på debian och har fått väldigt bra kritik från olika håll. Använder fönsterhanteraren Gnome. Jag har inte använt denna själv men är nyfiken att prova.
Fedora
Från Red Hat. Har väldigt stor spridning.
Ditt trådlösa nätverkskort kan tyvärr vara problematiskt. (Likaså om du har inbyggt modem.) Mitt tips är att du helt enkelt provar. Har du dessutom ett vanligt nätverkskort (med sladd)? Dessa brukar fungera utan problem.
Är det en laptop du har?
Du har inte nämnt om du vill partitionera hårddisken och ha kvar Windows. Det är enklast om du raderar Windows helt.
Virus är i praktiken inget problem alls på Linux. Men se till att du väljer hyfsat bra lösenord för de användare du skapar (speciellt root).
EDIT:
Om du är osäker har de flesta distributioner en "Live CD" som du kan ladda hem och bränna. Då kan du boota operativsystemet direkt från CDn utan att installera på hårddisken. Bra för att prova ut vad man trivs bäst med och för att undersöka hur bra distributionen stöder de olika korten man har i datorn.