Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 8.6 hittar inte bredbandet utan vill koppla upp modemet vid surfning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-30 12:35

Hej

Jag fick en fråga från en bekant som jag inser att jag inte längre klarar av att svara på. Stängde ner min sista OS9 mac för ett år sedan.

Han kör 8.6 på en G3/233 och har skaffat bredand med en router i huset. PC:n kan surfa utan problem men när han startar webbläsaren i Mac envisas den med att koppla upp modemet. Hur får man den att fatta att det är Ethernetanslutningen som skall användas i stället ??

Pinsamt ,det här har jag vetat......

• Medlem
  • 2005-10-30 12:41

I TCP/IP-inställningar väljer du att ansluta mha Ethernet och konfigurera med DHCP-server. Det borde väl räcka?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-30 18:45
Ursprungligen av Giggs:

I TCP/IP-inställningar väljer du att ansluta mha Ethernet och konfigurera med DHCP-server. Det borde väl räcka?

Här är rätta svaret !

Gå till TCP/IP inställning och ändra till Ethernet med DHCP funktion och spara sedan.
Varje gång en web-läsaren startar så ser systemet (OS9) till automatisk hjälpa web-läsaren "hitta ut" till Internet

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-10-30 12:44

Appletalk under inställningar kan behövas ställas om för ethernet också, om jag inte minns fel.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-30 18:35

Hmm... har för mig jag, att man behöver ha minst Mac OS 9 för att kunna surfa via en ethernet-anslutning. Hade samma problem själv, För mycket länge sedan...:) Tror inte ens att DHCP-konfigurationen finns i 8.6.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-04 23:58
Ursprungligen av Isak75:

Hmm... har för mig jag, att man behöver ha minst Mac OS 9 för att kunna surfa via en ethernet-anslutning. Hade samma problem själv, För mycket länge sedan...:) Tror inte ens att DHCP-konfigurationen finns i 8.6.

Nä du, DHCP finns i tidigare system också. Jag kan surfa med min SE/30 med 7.5.5 kopplad via ethernetkabel till min netgear-router, det går inte fort och det är ingen vacker syn, men det funkar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 11:04
Ursprungligen av Isak75:

Fel, går att surfa både via Ethernet och DHCP i Mac OS 8.6.

Edit: läser resten av tråden och ser att några var före.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 18:01
Ursprungligen av Isak75:

Det skall gå fint. Men om DHCP konfigurationen inte finns kommer jag inte ihåg. Skulle tro att den fanns. Men om det inte fungerar med DHCP så kan man mata in manuellt vad DHCP Server ger och då ska det fungera. Har man den alltid inkopplad så ska ipn inte ändra. Alternativt kan man ställa in DHCP servern att ge en vis IP nummer till MAC adressen som nätverkskortet har. Då ger DHCP server altid samma ip till den maskinen. På så vis lurar man allt att fungera. Anväder mig av denna funktion till att få in min personliga dator på skolans nät. Vilket är lite halv kriminelt enligt skolans regler.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-30 18:58

Det är ju jättebra!!!
Men... om jag förstått rätt, så kör gpd´s kompis med 8.6, och om jag inte minns helt fel så finns inte Ethernet med DHCP pre OS9?!

Ursäkta om jag tjatar, men jag blev själv tvungen att mjölka en kompis på OS9 För några år sen, när jag försökte ansluta min gamla 8500 med 8.6 via ADSL.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 19:23
Ursprungligen av Isak75:

Det är ju jättebra!!!
Men... om jag förstått rätt, så kör gpd´s kompis med 8.6, och om jag inte minns helt fel så finns inte Ethernet med DHCP pre OS9?!

Där minns du fel. Bortsett från några små små ändringar i hur os:et hanterar dhcp-anropen (fixas vid behov mha en uppgradering av Open Transport) så fungerar dhcp via ethernet likadant i OS 9 som i OS 8.x.

Det borde mao fungera utmärkt.

(offtopic: det kan ha varit den där senare Open Transport-versionen som behövdes i fallet med din 8600 - i vissa speciella situationer, tex om dhcplånen har en leasetid på mer än två timmar, så kan en sen OT-version behövas.)

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-30 19:45

OW!!! Fingrarna ömmar fortfarande...

Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-05 16:41

Hallå där, hur länge tänker ni tracka mig nu då???

se här... http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=624532&postcount=8 -Har ju redan konstaterat att jag var ute och cyklade...

Man kan ju inte alltid ha rätt, eller hur? Och man blir, som sagt, aldrig för gammal för att lära.
Läs färdigt hela tråden innan ni ger er in i diskussionen!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-05 17:55

Hupp! Nu tar vi fruktstund och blir vänner tycker jag.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-06 12:42
Ursprungligen av acke:

Hupp! Nu tar vi fruktstund och blir vänner tycker jag.

Frukt är gott...
Osams är jag aldrig.

1
Bevaka tråden