Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs något antivirus-program? Förvirrad!!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 23:41

Eftersom man måste rusta sin PC med diverse virusskydd undrar jag lite hur det är med apples datorer. Jag har nyligen beställt en ibook (äntligen!! "preparing shipment" står det) men vågar inte koppla upp den mot internet förrän jag vet ev. risker.
Vilket program behöver man i så fall?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-30 23:47

Du behöver inte något antivirus.

Sök gärna, det finns fler trådar om detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 23:56

Enligt mig finns det inget enkelt svar på denna fråga, vad är alla macheads säger. Visst, jag känner surfandes på internet och jag känner mig säker när jag laddar ned filer. Till det ska sägas att jag haft ett virus under hela tiden jag använt Mac.
Ändå har jag Norton Antivirus installerat. Varför? Enkelt, jag får och skickar dagligen massor med word dokument fram och tillbaka. En hel del innehåller macrovirus som iofs inte (hittils iallafall) ställer till några stora problem.
Däremot och det är här som faran kommer. Vissa POP och SMTP servers slänger bara bort smittade brev utan att meddela detta. Livsfarligt när man skickar iväg det viktiga mailet innan man åker iväg för helgen osv. Därför och bara därför har jag Norton Antivirus installerat.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-02 21:02
Ursprungligen av acke:

Enligt mig finns det inget enkelt svar på denna fråga, vad är alla macheads säger. Visst, jag känner surfandes på internet och jag känner mig säker när jag laddar ned filer. Till det ska sägas att jag haft ett virus under hela tiden jag använt Mac.
Ändå har jag Norton Antivirus installerat. Varför? Enkelt, jag får och skickar dagligen massor med word dokument fram och tillbaka. En hel del innehåller macrovirus som iofs inte (hittils iallafall) ställer till några stora problem.
Däremot och det är här som faran kommer. Vissa POP och SMTP servers slänger bara bort smittade brev utan att meddela detta. Livsfarligt när man skickar iväg det viktiga mailet innan man åker iväg för helgen osv. Därför och bara därför har jag Norton Antivirus installerat.

På vårt jobb är vi elva personer med Mac, och ingen av oss har något antivirusprogram. Ingen av oss verkar ha blivit av med några mail.

Visst skulle vi kunna ha exempelvis Norton för att gardera oss, men är det verkligen vårt ansvar att rensa bort MS-virus ur MS-program, som skickas till våra MS-kunder med MS-program?
Elva Norton-licenser kostar stålar, och de lägger vi heller på annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 15:14
Ursprungligen av filuren:

...men är det verkligen vårt ansvar att rensa bort MS-virus ur MS-program, som skickas till våra MS-kunder med MS-program?

Nej, men man måste se till verkligheten också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-02 18:26

Jag var också tveksam till det här med att köra utan antivirus eller att inte köpa till brandvägg innan jag köpte min iBook. Men efter att ha haft den i någon månad kan jag säga:
Antivirus behövs inte, och Tigers inbyggda brandvägg funkar finfint!

MVH
/Andreas

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-11-03 15:34

Det finns inga virus till Mac OS 10 (X) kända i dag. De virus som finns till Mac fungerar endast på OS 9 eller äldre. Därför finns det idag ingen anledning att använda virusprogram till OS 10.

Virusprogram fungerar ju dessutom bara mot redan kända virus! Så om det skulle komma ett virus för Mac OS 10 i morgon, så kommer ändå ett virusprogram inte att skydda dig. Men det blir ju aktuellt att skaffa ett då.

Om du skyddar din dator (konto) med ett bra lösenord så finns det heller ingen risk att köra utan brandvägg. Brandvägg behövs för att skydda sitt nätverk mot intrång och har man bara en Mac på det så är den tillräckligt skyddad i sig själv med ett bra lösenord. Däremot kan det finnas andra anledningar till att ha en router.

1
Bevaka tråden