Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändrar man behörighet på USB-driven?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 08:03

Jag har en 120 Gb Maxtor USB-drive som jag har haft kopplad till en pc. Det finns en herrans massa data på den, och jag har framgångsrikt kopplat in och tankat över det mesta till både en, två och tre Macar. Men när jag ska försöka spara på driven från min PB stöter jag plötsligt på patrull. Det står att man inte kan ändra i foldrarna som jag försöker spara under. Jag väljer då info på driven och går in under behörighet. Det står "Du kan endast läsa". Det finns ingen möjlighet att ändra på detta?
1. Är det normalt?
2. Hur ändrar jag på detta?

Förmodligen är din hårddisk formaterad i NTFS-format, och då kan du bara läsa, inte skriva, från Macen.

För att både kunna läsa och skriva till en "PC-hårddisk" måste den vara formaterad som FAT.

Läs mer i den här tråden:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=60811

Gör en sökning på t.ex. Hårddisk/PC/FAT/NTFS, så hittar du nog fler trådar om det här ämnet.

Edit: Stavning

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 09:32

Om du inte ska använda den mer på PC kan du ju alltid formatera den till HFS+, Apples filformat. Men det förstod du kanske redan.

1
Bevaka tråden