Hej!
Några men inte alla svar....
För att få igång Apache rekomenderar den här länken (på engelska). Du öppnar System Preferences väljer fildelning och aktiverar webbdelning.
web page
På din andra fråga är jag osäker på svaret vad gäller MySQL, men såvitt jag vet har PHP i sig inget lösenord utan det är en extrafunktionalitet till webbservern (dvs Apache).
Du bör ha skapat ett root-password till MySQL under installationen, jag minns inte riktigt hur jag gjorde men jag såg till att komma ihåg det. Har du väl detta så kan du skapa nya databaser och användare till dessa, så att om någon "kommer på" eller hackar fram ditt lösenord för en viss databas så kan denne inte komma åt mer än just denna. Eller om du med flit vill ge någon möjlighet att komma åt en viss databas. Bäst är egentligen att installera programmet phpMyAdmin
web page
Utan att vara expert skulle jag definitivt säga: nej, du behöver inte stänga av MySQL eller webbservern. Det tar några sekunder längre att starta datorn möjligtvis. Men det kan man bjuda på för att slippa konfigurera om datorn mellan gångerna man använder MySQL.
För att komma ur terminalen skriver du QUIT om du är inne i MySQL och väljer sedan avsluta genom äpple-Q eller menyn...
Dreamweaver MX är toppen med PHP tycker jag, den markerar koden i olika färger så att det är lätt att se vad som är vad...
[ 04 Oktober 2002, 10:56: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]