Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt lämpade för liten grad

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-11-01 11:43

Hej,
jag skulle behöva tips på tpsnitt som är läpade att sättas i väldigt liten grad alltså väldigt tydliga även i små grader?

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 12:02
Ursprungligen av carpark:

Hej,
jag skulle behöva tips på tpsnitt som är läpade att sättas i väldigt liten grad alltså väldigt tydliga även i små grader?

Vanlig Helvetica, eller Helvetica Neue 55 Roman, Frutiger, Optima, Trade Gothic eller liknande brukar jag använda. De blir lättare att läsa om man spärrar texten lite också.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-11-01 13:18

Tack! Glömde skriva att det ska vara en Sans Serif också men det kanske säger sig självt

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-01 13:21

Tack! Glömde skriva att det ska vara en Sans Serif också men det kanske säger sig självt

De jag föreslog är ju det.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-11-01 13:24

Jo tack men för alla andra

Trade funkar jävligt bra ju, en stark kandidat!

• Medlem
  • Haninge
  • 2005-11-05 20:10

Jo tack men för alla andra

Trade funkar jävligt bra ju, en stark kandidat!

Hej...

Jag har blivit förtjust i Myriad. En stor kvalité med Myriad är att den ser likadan ut på alla platformar, i CSS eller html, och den är neutral och lättläst i grad 8-12 i tryck.

Mikkel (Som just undrar om inte brödtexten på 99mac är just Myriad?)

1937 fick C.H. Griffith i uppdrag av det amerikanska telefonbolaget Bell att formge ett typsnitt som skulle vara lättläst i liten grad. Resultatet blev Bell gothic.

Är det inte Lucida Grande på 99mac?

Men Myriad gillar jag. Går det att få tag på gratis någonstans? Om någon har tips om bra länkar till gratis typsnitt, så vore jag mycket tacksam. (Att betala för typsnitt känns ju lite onödigt när man inte har något yrkesmässigt behov av det.)

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-05 22:00
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Är det inte Lucida Grande på 99mac?

Men Myriad gillar jag. Går det att få tag på gratis någonstans? Om någon har tips om bra länkar till gratis typsnitt, så vore jag mycket tacksam. (Att betala för typsnitt känns ju lite onödigt när man inte har något yrkesmässigt behov av det.)

Det är väl standardinstallerat på alla datorer.

Ursprungligen av Simbup:

Det är väl standardinstallerat på alla datorer.

Det trodde nästan jag också - jag vet att jag hade det på gamla OS 9-tiden. Men nu har jag det inte.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 23:40

Myriad är inte standard.
Och 8 - 12 punkter är väl inte liten grad?
Under 8 punkter är liten grad.

• Oregistrerad
  • 2005-11-06 23:16

Nja, jag skulle inte heller kalla 8 punkter för liten grad, men det beror ju på vad man jämför med. Hur som helst så vill jag avråda från Helvetica, även i 8 punkters storlek. Anledningen är att bokstäverna och siffrorna har så pass slutna och likartade former. Tecken som B, S, 8 och 3 kan ganska lätt förväxlas om eftersom teckenformerna liknar varandra så mycket. Bell som nämns ovan är designat just för små grader (tror att typsnittet heter Bell Centennial, att Gothic är en annan variant). http://www.myfonts.com/fonts/bitstream/bell-centennial - just Centennial är i alla fall originalformen och de fyra vikterna bär namn efter vad dom användes till i telefonkatalogen.
En öppen på bokstäverna och en efterstärvan att dom ska skilja sig åt så mycket som möjligt är tricket för god läsbarhet i små grader. Jag rekommenderar Foundry Sans, ett modernt snyggt typsnitt som även har gemena siffror. Kolla även in det här mästerverket av Tobias Frere Jones som även ritat Interstate och Gotham http://www.typography.com/press/pr_04_09_02.html
/z

ojojoj här skulle jag varmt vilja rekomendera lite tysk kvalitets-industri..

Typsnitt: Deutsche Industrie Norm (aka DIN)

Utvecklats just för att synas jävligt tydligt och funkar mycket bra i små grader.
ciao

• Medlem
  • San Francisco
  • 2005-11-10 15:38

många bra tips! tack!

1
Bevaka tråden