Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med skärmen efter uppgradering (OSX 10.4.3)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-02 13:00

Efter att jag uppgraderade till 10.4.3 så har skärmen börjat bete sig något konstigt. Istället för att skärmsläckaren ska dra igång efter några minuters vila blinkar skärmen av/på tills jag avbryter den genom musklick eller tangenttryckning. Jag vet inte om jag borde bry mig så mycket, men det ser så sjukt fult ut med en blinkande skärm som skärmsläckare.... dessutom kan jag inte längre gå in i skärmsläckaralternativet under systeminställningar, programmet kraschar. Har en PowerBook 1.5GHz.

Någon som har en aning?

Tack på förhand

Det första jag skulle prova är att kasta inställningsfilen till skärmsläckaren. Den borde heta något i stil med "com.apple.screensaver.plist"

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-02 17:15

spotlight hittar inte filen, var ska den ligga?

Hos mig ligger den i: ("user")/Library/Preferences/ByHost

(och "user" är alltså den avändare som du är inloggad som)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-03 04:57

hittade den nu, men det fungerade tyvärr inte :/

Och du har förstås testat att reparera skiva och reparera skivbehörigheter?
Gör det, om du inte redan har gjort det!

Och om inte det heller hjälper, så är väl nästa åtgärd att återställa PMU, och att återställa PRAM och NVRAM.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du har förstås testat att reparera skiva och reparera skivbehörigheter?
Gör det, om du inte redan har gjort det!

Och om inte det heller hjälper, så är väl nästa åtgärd att återställa PMU, och att återställa PRAM och NVRAM.

Detta förslag är väldigt onödigt. De gör absolut ingenting. Jag tycker faktiskt att det är lite lätt fånigt när dessa förslag titt som tätt dyker upp som en lösning för de mest varierade problem.

Oavsett vad folk tror så är reparera skivbehörigheter inte en funktion som på något sätt ser till att din dator funkar bättre. Allt den gör är att se till att vissa specifika filer får rätt permission. De filer som kontrolleras är en ytterst liten del av alla filer i systemet och för att de skall fixas så måste något program ha ändrat dem.

Återställa PRAM? Va? Det innehåller ingen relevant information.

Jag har också väldigt svårt att se varför återställa PMU skulle vara något man borde göra här.

Senast redigerat 2005-11-08 09:20
Ursprungligen av lokedhs2:

Detta förslag är väldigt onödigt. De gör absolut ingenting. Jag tycker faktiskt att det är lite lätt fånigt när dessa förslag titt som tätt dyker upp som en lösning för de mest varierade problem.

Oavsett vad folk tror så är reparera skivbehörigheter inte en funktion som på något sätt ser till att din dator funkar bättre. Allt den gör är att se till att vissa specifika filer får rätt permission. De filer som kontrolleras är en ytterst liten del av alla filer i systemet och för att de skall fixas så måste något program ha ändrat dem.

Återställa PRAM? Va? Det innehåller ingen relevant information.

Jag har också väldigt svårt att se varför återställa PMU skulle vara något man borde göra här.

Vaknat på fel sida idag?

Vadå onödigt? Om skärmsläckaren inte fungerar som den ska, och skärmen börjar blinka i stället, så kan det mycket väl vara PMU (Power Management Unit) som strular.

Men, OK, jag kan hålla med om att de andra åtgärderna (skivbehörigheter, PRAM och NVRAM) är lite långsökta just i det här fallet, men det kan ju inte skada heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 16:16

Om skärmen börjar blinka efter 10.4.3, och inget skett med hårdvaran kan det endast vara filerna som är problematiska. Och då är det antingen att det finns ett fel i de nya filerna (vare sig de är korrupta eller innehåller programerings-problem), eller att deras rättigheter är fel.
Lite synd, i så fall, att avfärda denna reparation på ett så tidigt stade.

Ursprungligen av miska:

Lite synd, i så fall, att avfärda denna reparation på ett så tidigt stade.

Ja, det tycker jag också. Herr lokedhs2 kunde ju kanske komma med något eget konkret förslag, i stället för att bara avfärda andras förslag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det tycker jag också. Herr lokedhs2 kunde ju kanske komma med något eget konkret förslag, i stället för att bara avfärda andras förslag.

Det kan jag säkert, men det var inte mitt syfte med det tidigare inlägget. Jag ville bara poängtera att det är rätt meningslöst att ge förslag som inte gör något.

Ursprungligen av lokedhs2:

Det kan jag säkert, men det var inte mitt syfte med det tidigare inlägget. Jag ville bara poängtera att det är rätt meningslöst att ge förslag som inte gör något.

Om du läser t.ex miskas inlägg ovan, så tycker jag att där finns argument för att skivbehörigheterna kan ha någonting med saken att göra.

Och så länge du inte kommer med några andra förslag, och så länge du inte kommer med några riktiga argument till varför skivbehörigheter eller PMU inte skulle kunna hjälpa, så är ju dina inlägg bra mycket mer meningslösa än våra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du läser t.ex miskas inlägg ovan, så tycker jag att där finns argument för att skivbehörigheterna kan ha någonting med saken att göra.

Och så länge du inte kommer med några andra förslag, och så länge du inte kommer med några riktiga argument till varför skivbehörigheter eller PMU inte skulle kunna hjälpa, så är ju dina inlägg bra mycket mer meningslösa än våra.

Hittils så är våra svar precis lika meningslösa eftersom ingen (inte heller jag) har ens försökt lösa problemet.

Om du tror att reparera skivbehörigheter hjälper, försök då ge ett svar varför du tror det annat än att du tror att den funktionen är en "fixa systemet"-knapp, vilket det inte är.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vaknat på fel sida idag?

Möjligt, eftersom jag skrev inlägget direkt efter att jag vaknat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå onödigt? Om skärmsläckaren inte fungerar som den ska, och skärmen börjar blinka i stället, så kan det mycket väl vara PMU (Power Management Unit) som strular.

Blinka? Låter otroligt, men jag är beredd att backa på den punkten. Mest p.g.a. att jag inte inte är tillräckligt påläst om fuktionen hos PMU. Jag blandade ihop den med vissa andra komponenter.

För att lösa det ursprungliga problemet vore det ju dock intressant att få veta om den "blinkande skärmen" är hårdvarurelaterat eller om det helt enkelt är så att skärmsläckarmjukvaran blinkar med bilden. Det brukar vara rätt lätt att se.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 23:26

Hur återställer man PMU, PRAM och NVRAM?

Ursprungligen av Peter karlberg:

Hur återställer man PMU, PRAM och NVRAM?

Det är lite olika beroende på vad det är för dator. Läs mer här: www.apple.com/support

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 23:27

Orsak till frågan är att min brors iMac efter uppgradering "hänger" sig med en helt blå skärm under uppstart dvs precis före inloggningsfönstret.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-08 16:57

Från apples supportsida där man kan söka efter information:

Some information stored in PRAM includes:
Display and video settings such as refresh rate, screen resolution, number of colors
Time zone setting
Startup volume choice
Speaker volume
Recent kernel panic information, if any
DVD region setting

Det första har med displayen att göra så det är ju inte så väldigt fel att prova att reseta den tycker jag.

Ursprungligen av rixard:

Från apples supportsida där man kan söka efter information:

Some information stored in PRAM includes:
Display and video settings such as refresh rate, screen resolution, number of colors
Time zone setting
Startup volume choice
Speaker volume
Recent kernel panic information, if any
DVD region setting

Det första har med displayen att göra så det är ju inte så väldigt fel att prova att reseta den tycker jag.

Om systemet har fel upplösning betyder inte det att skärmen blinkar när man aktiverar skärmsläckaren.

Risken med att tro att det finns en "fixa datorn"-knapp är att man förlorar en massa tid som skulle kunna spenderas på att faktiskt försöka lösa problemet.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-08 17:24

Prova att skapa en ny användare - har du inga problem med den då vet du åtminstone att problemet ligger i din hemmakatalog och inte i systemkatalogen.

Ursprungligen av lokedhs2:

Om du tror att reparera skivbehörigheter hjälper, försök då ge ett svar varför du tror det annat än att du tror att den funktionen är en "fixa systemet"-knapp, vilket det inte är.

Nej, jag tror inte så mycket på skivbehörigheterna. Jag håller på PMU som första alternativ. Jag skrev tidigare att de andra åtgärderna förmodligen var långsökta i det här fallet.

Men sen hänvisade jag till miskas inlägg - och med hans argument för att testa skivbehörigheterna så tycker jag det är värt att prova.

Men rixards tips i föregående inlägg är nog det mest konstruktiva hittills. Det är värt att prova.

1
Bevaka tråden