Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör jag byta till en Mac mini?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har i hela mitt liv haft en PC, och har under som senaste året sneglat lite på Apple, då deras produkter bara är så grymma...

Jag har haft en iPod mini, nu har jag en iPod nano, och jag känner att en mac dator vore så grymt. Men samtidigt är jag också rädd.. tänk om jag ångrar mig? tänk om jag aldrig vänjer mig med en mac? tänk om..

Ja ni ser mitt dilemma... hjälp mig över till den ljusa sidan!!

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 13:54

Nej, du bör inte byta till en mac mini, eftersom den har grova problem med de flesta skärmar, mörk bild och störningar etc. Har själv en mac mini med de problemen och är ordentligt besviken. Det finns många andra som också har problem.

Däremot kanske du skulle köpa en begagnad Powermac och prova, sen kan du ju alltid sälja den nästan lika dyrt igen om du inte trivs, mac har mycket bra andrahandsvärden.

Problemen med skärm till mac mini har jag för mig bara kommer om du kör med en analog skärm. Vad jag har läst så är bilden "perfekt" med dvi-anslutning.

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 13:59

Det stämmer inte. Även med DVI-anslutning upplever många att skärmen slocknar från och till, oförklariga "fläckar" som dyker upp på skärmen godtyckligt och sen försvinner lika fort igen samt vertikala störningsmönster vid snabba rörelser som skärmsläckaren Flurry och DVD-film. Apples DVI-skärmar fungerar tydligen perfekt med minin, andra skärmar är lite hit or miss...

Jag kommer att använda DVI..men sak samma, kan lika gärna köpa en en annan mac dator, jag pratade mer om själva operativsystemet, att byta..det är ganska stor skillnad mellan XP och Mac OS, hjälp mig gärna i den frågan..

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 14:04

X är väldigt trevligt i många avseenden. Men Findern (X motsvarighet till Utforskaren) är riktigt kass och du måste köra en del underhåll för att hålla igång datorn, t.ex. att rensa loggfiler, reparera behörigheter och köra diverse script. Många program medföljer, men alla är ganska begränsade. Fönsterhanteringen skiljer sig mycket från XP, men om du lär dig att använda Exposé är det nog inget problem. Att tänka på är att X använder en annan gamma än XP vilket innebär att bilder/filmer som redigeras för att se bra ut på mac kommer att se mörka ut på en PC-dator.

Sen är det svårt att säga mer utan att veta vad du vill använda din dator till. Är det att surfa, skriva lite och lyssna på musik? Är det att hantera foton? Redigera film? Skapa musik? Specifiera dig lite så kan du säkert få ännu bättre råd och vägledning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 08:28
Ursprungligen av Macvarg:

X är väldigt trevligt i många avseenden. Men Findern (X motsvarighet till Utforskaren) är riktigt kass och du måste köra en del underhåll för att hålla igång datorn, t.ex. att rensa loggfiler, reparera behörigheter och köra diverse script.

Tänka sig, det har jag aldrig behövt.

Jag menar inte att förringa Macvargs åsiktor, tvärtom tycker jag att det är bra att macens baksidor också lyfts fram. Jag håller dock inte med om problemen med Finder.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-03 10:47
Ursprungligen av Macvarg:

X är väldigt trevligt i många avseenden. Men Findern (X motsvarighet till Utforskaren) är riktigt kass och du måste köra en del underhåll för att hålla igång datorn, t.ex. att rensa loggfiler, reparera behörigheter och köra diverse script.

Har jag aldrig behövt göra - gör jag något fel?

Har en iMac G4, en PowerMac G4 och en PowerBook G4 och har aldrig utfört något som kan kallas underhåll för att "hålla igång datorn" (annat än normala uppdateringar som sköts av uppdateringshanteraren).

Åsikten om Finder vs. Utforskaren är helt och hållen din egen - jag håller inte med!

Jag kommer att kolla på film, lyssna på musik, kolla på mina bilder, surfa, använda photoshop...skapa lite hemsidor.

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 14:11

Filmvisning är snabbare och med bättre codecs för PC. Musik är iTunes riktigt bra till. Bilder... Det finns inget riktigt bra bildvisningsprogram i X, förutom iPhoto, som är ganska långsamt och begränsat. Surfa går bra förstås, men då rekommenderar jag Firefox. Photoshop och hemsidesskapande är långsammare på en mac än på en PC i samma prisklass. Och så får du tänka på att ställa om gammavärdet så att dina bilder/hemsidor inte ser mörka och trista ut för PC-användare.

Okej, jag förstår! Tack för hjälpen!! Det ser alltså inte ut att bli en mini, då jag använder en Philips skärm med DVI..

Ursprungligen av wunderbaren:

Okej, jag förstår! Tack för hjälpen!! Det ser alltså inte ut att bli en mini, då jag använder en Philips skärm med DVI..

Det bör dock sägas att det är långtifrån alla som har dvi-problem, har själv testat flera olika konstellationer (bland annat just en philips-tft) och det har inte varit några problem. Du kan ju om inte annat prata med lämplig återförsäljare och förklara läget, du kanske kan få testa din skärm tillsammans med minin innan du köper?

• Medlem
  • 2005-11-02 14:15

Som du kanske märker så använder Macvarg hellre PC än Mac. :rolleyes: Han/hon är inte precis den genomsnittliga (oftast nöjda) macanvändaren...

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-02 15:56
Ursprungligen av Giggs:

Som du kanske märker så använder Macvarg hellre PC än Mac. :rolleyes: Han/hon är inte precis den genomsnittliga (oftast nöjda) macanvändaren...

Angående gamma värden så är det som mac slukande vargen säger. När det kommer till bilder på skärmen från en PC eller TV. Sen är det andra vägen när du kommer till produktion av trycksaker och annat. Jag föredrar alltså Macens standard 1.8 framför Wintels 2.2 faktum är att bilden ser bättre ut så. Men efftersom många använder PC och inte calibrerar sina skärmar eller om du produserar film för TV är kanske ett annat gammavärde att föredra. Allt enligt behov alltså. Du kan välja gamma värde 2.2 på mac om du vill. Calibrer skärmen med de inbyggda verktygen så får du ställa in det.

Det är just dom jag vill prata med Lite svårt att få en objektiv bild av en riktig Mac älskare, jag vill gärna veta alla nackdelar med Mac också

Just Minin är den mac som är mest begränsad. Om du vill ha en bra mac till det du ska använda den till skulle jag egentligen rekommendera en iMac, den är rätt många snäpp vassare. Men det är ju en högre kostnad. Självfallet finns det för- och nackdelar alldeles oavsett vilket system du väljer. Vad gäller det Macvarg sa stämmer i alla fall det med codecs, det finns mer och fungerar bättre på en pc. Vad gäller hemsidesbyggande och Photoshop är det i mångt och mycket en smaksak, jag jobbar med detta professionellt och har inga som helst problem med hur snabbt eller långsamt det går. Firefox är klart att rekommendera vid surfande, men det är det ju å andra sidan på PC också, så det är väl hugget som stucket i valet mac/pc.

Helt OT: Är det inte så att serverklockan går efter sommartid fortfarande?

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-02 15:02

Får hållla med giggs - Macvarg som enda vittne kanske ger en ngt missvisande bild av din framtid med MacOSX (därmed inte sagt att han har fel... men upplevelserna varierar ju en del - även på den ljusa sidan)

Jag har en mini med 1 GB RAM, den är extremt trevlig och angenäm hårdvara. Har inte testat DVI eftersom min skärm är så antik men har inget att anmärka mot bildkvalite, ljus, färger osv

Maskinen är tyst och en riktig arbetshäst.

Operativet... själva anledningen till att Apple har en sån entusiastisk användarsskara - gillar du Nanons enkelhet och finess kommer du att få se just detta applicerat på ett operativsystem.

Sen, Apple skriver inte alla programmen naturligtvis och en del präglas av sitt PC-arv - applikationer skrivna för mac drar oftast nytta av både användarbeteende och operativ på ett tydligt sätt - det kommer du att märka och uppskatta.

I mina ögon är Findern helt acceptabel om än inte 100% - dock, du hittar snart ett snabbt sätt att göra det du vill och den bromsar dig aldrig.

Bildvisning - tja iPhoto eller Förhandsvisning - båda är OK - iPhoto är vassare tycker jag och inte alls segt utom i uppstarten kanske... Surfa - javisst, Safari rockar och Firefox kompletterar på de enstaka siter som inte är kanonkodade... din bank kanske vill ha Firefox t ex.

Photoshop och hemsidor - ja du, halva reklamsverige sitter på MacOSX - det går nog tillräckligt snabbt att jobba med sånt och sen det lär väl bero på vad man gör i dessa avseenden... statiska hemsidor kan du göra på 2 minuter med Rapidweaver som är en maconly-produkt för just detta.

Med tiden hittar du dina favoritprogram för dina önskemål - utbudet är rikt numera och du störs sällan av instabilitet och knas, aldrig av virus och malware - bara att arbeta på!

En gång i tiden kallade wintelsidan maccen för en leksaksdator - nu hör man oftare och oftare att folk behåller den gamla PCn till en sak - att spela spel. Arbeta gör man på sin mac.

• Oregistrerad
  • 2005-11-02 15:21

Jag har precis switchat från ett PC Monster till en mini, jag har inte haft några av de problem som omnänts här.
Bra sammanfattat Wiberg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 15:23

Sök runt lite på forumet också, finns mängder av sådana här diskussioner.

Värst vad Macvarg är skeptisk förresten

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-02 18:56

Personligen kör jag på PC/TV gamma av den enkla anledningen att jag tycker hela OS'et ser förbaskat blekt ut annars.

Personligen skulle jag försöka hitta en Power Mac G4 MDD (mé dubbla processorer) eller något liknande med 1gb RAM istället för en Mac mini. Varför? Jo...den håller ett tag till p.g.a uppgraderings möjligheterna.
Fastnar du för Mac och du sitter med Mini och kanske vill uppgradera något så är det externt som gäller. Dessutom är G4'orna inte allt för dyra...men dom låter tydligen väldigt mkt, så du får nog se till att ha dom under golvet.

Tack för alla intressanta inlägg... jag ska ta en riktig funderare! Om det blir en Mac så blir det en Mini av den enkla anledningen att den är.. mini! Jag vill slippa stora jobbiga datorer..

Btw, finns det några rykten om en ny mini?

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 01:30

Ja, om man har tur kan man få en mini med:

* 1,5 Ghz istället för 1,42
* Bluetooth 2.0
* 64 MB grafikkort

Ingen större skillnad alltså och det är lite slumpmässigt vem som får de "nya" som dessutom är förpackade i gamla lådan. Dessutom har de samma problem med skärmar som den "gamla".

Tack för alla intressanta inlägg... jag ska ta en riktig funderare!

Mac mini funkar hur bra som helst för min del. jag sitter med en Samsung TFT 19" med DVI och har aldrig varit nära något problem. Jag gick från PC till Mac Mini och är mer än nöjd. Dock har jag gjort lite ändringar som mer minne och en extern FW HD som main drive. Men jag har aldrig haft några problem med den. Jag tror så här:

Har man fläckar som kommer och går på skärmen så ska man nog först och främst kolla upp skärmen och inte Mac Minin.

Även nya datorer kan ha tekniska fel, detta gäller inte bara Mac Mini utan även andra Macar och PC:s. Du bör inte bli avskräckt av att några har haft problem med den. Då finns det nog ingen dator som du kan köpa om du hajjar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 08:28

Nu blir jag lite kluven, jag antar att det finns många som gillar iMac i alla fall i den nya tappningen - men varför rekommenderas den inte här - är det på grund av att alla tror att han har en gammal skärm att använda ? - jag hade nämligen till hemmet tänkt att köpa en iMac 20" med lite extra lull - skulle det i så fall vara ett sämre köp än en PM, som jag kan tycka blir lite "blaffiga" i hemmet, jag har två på jobbet + en som går som server - men hemma vill man (läs jag) ha nåt litet och nätt.

/Tangen

• Medlem
  • 2005-11-03 11:06

Reparera behörigheter behöver man göra lite då och då, särskilt före och efter man installerar nya program. Rensning av loggfiler och scriptkörning kan behövas, annars fixar sig det mesta av det bara man stänger av och startar om datorn då och då (när datorn upplevs som seg och strulig t ex) och inte enbart sätter den i vila.

Ett annat sätt att "hålla igång datorn" är att låta de inbyggda underhållsprogrammen arbeta när datorn inte används till annat, i grundinställningarna utförs detta nattetid om datorn är påslagen, eller att man använder sig av program som t ex Onyx eller Cocktail som också sköter underhållet automagiskt åt en om man vill. Inget av detta är särskilt besvärligt eller nåt man behöver göra dagligen för att inte datorn ska riskera att rasa.

Den som startar om datorn och reparerar skivbehörigheter sisådär en gång i veckan klarar sig långt med det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 12:12
Ursprungligen av Giggs:

Reparera behörigheter behöver man göra lite då och då, särskilt före och efter man installerar nya program. Rensning av loggfiler och scriptkörning kan behövas, annars fixar sig det mesta av det bara man stänger av och startar om datorn då och då (när datorn upplevs som seg och strulig t ex) och inte enbart sätter den i vila.

Ett annat sätt att "hålla igång datorn" är att låta de inbyggda underhållsprogrammen arbeta när datorn inte används till annat, i grundinställningarna utförs detta nattetid om datorn är påslagen, eller att man använder sig av program som t ex Onyx eller Cocktail som också sköter underhållet automagiskt åt en om man vill. Inget av detta är särskilt besvärligt eller nåt man behöver göra dagligen för att inte datorn ska riskera att rasa.

Den som startar om datorn och reparerar skivbehörigheter sisådär en gång i veckan klarar sig långt med det.

Min stationära dator har jag alltid varit petnoga med - reparerat behörigheter inför/efter varje updpatering och installtion, rensat loggar och tömt olika cacher etc - men bnär jag för ett år sedan kompletterade med en bärbar så valde jag att testa att _inte_ göra några sådana där saker alls. Hittills har jag inte haft några som helst problem, snarare känns det som att jag lagt ner en massa tid i onödan på att "underhålla" den stationära.

Däremot står datorn ofta på över natten + att jag startar om den då och då.

Bör man vänta tills det kommer mini med Intel eller ska man passa på nu?

Jag trodde att man startade om datorn när man var klar med den Men ni låter den stå på?

Bevaka tråden