Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger och 9.2.2 tillsammans, men HUR?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill installera både 9.2.2 och Tiger på en gammal iBook. Hur går det till? Vad installerar man först?

Kan man börja med att göra en clean install (med så få komponenter som möjligt till Tiger) och lägga in drivrutiner för classic samtidigt. Efter det en installation av 9.2.2... eller är det tvärtom?

Är det bättre att partitionera? Jag kommer att ha 10 gig, hur mycket klarar man sig med för 9.2.2 som kör en ordbehandlare? Hittar jag en bra guide för att byta ut HDn så kommer jag nog skaffa en större i framtiden.

Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 16:31

10GB låter definitivt i underkant för 9:an + Tiger. Skulle nog ha minst det dubbla, om ens det räcker. Jag skulle partitionera, utan tvekan. 10 till 9:an, 20 till Tigern. Typ.

9.2.2 behöver inte mycket, men Tigern är huuungrig! Minst 20 Gb för Tiger skulle jag säga, helst mer, annars dör den av brist på swaputrymme. OS9 behöver bara sådär en gig så är den så glad så (fast lite mer behöver man om man ska ha några stora program eller så).

Jag skulle installera OS9 först och Tiger sedan, men vilket som helst ska funka. Det är bara att starta från CD och installera.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

9.2.2 behöver inte mycket, men Tigern är huuungrig! Minst 20 Gb för Tiger skulle jag säga, helst mer, annars dör den av brist på swaputrymme. OS9 behöver bara sådär en gig så är den så glad så (fast lite mer behöver man om man ska ha några stora program eller så).

Jag skulle installera OS9 först och Tiger sedan, men vilket som helst ska funka. Det är bara att starta från CD och installera.

Hmm.. jag funderar på att sätta av en lördag eller så till montera en ny HD i den. Fast jag har ju ett nytt FW400-kabinett på ingång. Jag skulle kunna ha en 10.4 partition på den.. Och bara köra OS9 på iBookens interna HD. Kanske skulle vara den bästa lösningen.

Jag sitter och skriver inlägget på iBooken just nu (10.2.8) och jag är förvånad över hur bra allt snurrar på ändå.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 10:47

Tack - Har Tiger på min Powerbook och vill också ha OS 9. Min dotter har 10.3.9 på sin iMac och vill också ha OS 9. Jag har en original OS 9 CD och även uppgraderingar till 9.2.

Om jag har förstått rätt så kan jag installera OS 9 på dessa 2 datorer som redan ha Tiger och Panther installerat utan att radera/formatera bort Tiger eller Panther?

Är det bara att starta datorn från OS 9 CD och välja install, är det så enkelt?

Ursprungligen av Cube Kid:

Tack - Har Tiger på min Powerbook och vill också ha OS 9. Min dotter har 10.3.9 på sin iMac och vill också ha OS 9. Jag har en original OS 9 CD och även uppgraderingar till 9.2.

Om jag har förstått rätt så kan jag installera OS 9 på dessa 2 datorer som redan ha Tiger och Panther installerat utan att radera/formatera bort Tiger eller Panther?

Är det bara att starta datorn från OS 9 CD och välja install, är det så enkelt?

Då måste de förstås klara att starta upp i 9an. Kolla den här länken och se om just din PowerBook och din dotters iMac är med: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114

Det är schysst att ha en egen liten partition för 9an för annars kan det se joxigt ut i 9ans finder. Men det är inget måste.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 11:56

Tack, jag hade också tänkt på det och typiskt min PB 15", 1.33 Mhz kunde inte startas/bootas från OS 9 CD:n. Den gick igång från CD:n när man håller ner C-tangenten men man sitter fast i själva skivan och kan inte når PB:ns hårddisk för att installera nåt.

Men eftersom jag har OS 9.2.2 och Panther på min Cube var det bara att koppla Cuben och PB:n via firewire med PB: som "Target" - sedan kopierade jag över OS 9 system mappen och ett par OS 9 program till PB:n. Sedan funkade Classic på PB:n.

På min dotters blob/bubble iMac 400 DV med Panther gick det bra förstas att starta med C tangenten från OS 9 CD:n och installera OS 9 på hårddisken och sedan uppgraderingarna up till 9.2.2. Som någon har sagt innan, det gjorde inget att Tiger eller Panther fanns redan på plats, det gick bra att installera OS 9 efteråt.

Jag har inte partionerat varken på PB:ns eller iMacens hårdisk och visst ser det rörigt ut i 9:ans finder men det kan man leva med

1
Bevaka tråden