Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages/KeyNotes eller MS Office?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon kort beskriva för- och nackdelar med de båda alternativen?

30-dagars testversioner av bägge fanns i datorn, så jag ska testa själv också förstås, men det kunde vara intressant att höra rekommendationer från andra.

iWork är billigare - men å andra sidan kan jag redan MS Office. Kalkylprogram behöver jag inte just nu i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 19:49

Pages är mer ett layoutprogram än en ordbehandlare. Om du söker en ordbehandlare finns det många gratisalternativ som diskuterats mycket här på forumet, kör en sökning. Word 2004 för mac är riktigt bra, men säljes som bekant inte separat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-03 19:58

Keynote är så mycket bättre är Powerpoint, men prioterar du en riktigt bra ordbehandare ska du nog titta på MS Office

Presentationsprogram är viktigare än ordbehandlare för mig faktiskt. Det verkar lovande om KeyNote är bättre än PowerPoint. Kan någon exemplifiera på vilket sätt? Vilka är fördelarna?

Vilka är bristerna i Pages?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-03 21:12

det är lättare att göra proffsiga presentationer i keynotes. Och då ska jag nämna att jag har gått kurser i powerpoint. Keynotes är helt enkelt mkt mer användarvänligt enligt mig.

DanAbnormal --

Jag har jämfört Keynote och Powerpoint ganska ingående.

Utan tvekan är Keynote bättre (om man jobbar med Mac förstås)

Stora fördelar i mina ögon:
Allt blir sååå mycket snyggare (även om man gör lika i PPT)
PDF stöds 100% (jag kör alla bilder i PDF med transparens)
Visst går det att köra med PNG, men jag gillar PDF bättre.
Sen jobbar jag mycket med textutklipp och då är det bara att dra in det så blir det skarpt och fint.
Man kan lägga in filmsekvenser som en bakgrund och en text eller bild över och det ser grymt snyggt ut.

Nackdelar i mina ögon:
Det går inte att skriva ut lika miniatyrer på samma sätt som i PPT (jag gör utbildningsmaterial och då är det bra med en A4 med typ 6 slides och en liten noteringsyta bredvid)
Det går utmärkt att skriva ut och det blir snyggt men utan den lilla ytan bredvid varje slide.
Allt som blir snyggt i Keynote blir långt ifrån snyggt när man konverterar till PPT (om ngn med PC ska ha materialet)

Tyvärr så måste jag nog också säga att Word och Excel är banne mig ett krav att ha på datorn, och PPT fungerar ju faktiskt. Så om du MÅSTE ha en programsvit men bara en, så köp Office (stor prisskillnad dock).
Och ska du ändå lägga så mycket pengar på Office så köp iWork också!
Det är så pass billigt med iWork.

Hoppas att det hjälper dig lite.

- Slice -

1
Bevaka tråden