Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställer du 25th Anniversary Macintosh?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

1997 släppte Apple 20-års Macen under stort ståhej. Den kostade ca 80 tusen kronor och levererades av Apples VD i limousine till första kunden.

Datorn hade inbyggd TFT skärm, TV funktionalitet, fjärrkontroll, specialbyggt BOSE ljudsystem med en fet subwoofer och tangentbordet hade detaljer i fint italienskt skinn.

Nästa år så är det dags för 25års jubileum på Apple och visst skulle det kännas rätt med en 25th Anniversary Macintosh?

Så då är väl frågan bara, vad kan Steve Jobs hitta på den här gången??

- Utseende
- Prestanda
- Lyxdetaljer

Läs mer om 20-års Macen här:
EveryMac.com

Vad tror du Apple sätter ihop till den nya 25:års macen? Personligen tror jag att en 17" LCD skärm är given...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-08 11:13

nje funderar dock på att köpa en begagnad 20 annniversery men har faan inte pengar till det heller.. =(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-08 11:18

men det blir ett provbeställningsobjekt hos apple store..

Den gamla 20:års macen är lite för långsam och har för liten skärm.

I övrigt så är det helrätt med skinndetaljer och BOSE ljudsystem.

Jag sätter nästan pengar på att dom släpper en Titanium 25:års mac med feta prestanda och utseende. Typiskt Apple.

Låt mig gissa..

22" Cinema display alt 18".. wide måste den nästan ha. Om man jämför med 20th så var ju den extrem.. därför borde även en kommande vara extrem.

Dubbla G4or.. alt quad som borde finnas om ett år..

Geforce 3, titan stuk..
dolby digital, dts sound etc

nått sånt kanske ?

Jag tror fokus för 25-års Macen är VD:n´s skrivbord. Därför är det inte tal om Quad-G4 eller nåt sådant.

Kom ihåg att det fanns 604e/300MHz när dom släppte 20års Macen som då fick 603e/250MHz. Dom valde den långsammare processorn pga strömförbrukning/värmeutveckling tror jag.

mkeey..

då blir d väl en najsigare version av Ti då måhända?

Fast Ti är ju redan bra som den är frutom dom förbättringar som komma bör/skall..

men men...

  • Oregistrerad
  • 2001-06-11 16:58

Inte om ett år.

Då är den ju ett år gammal.

Vi förutspådde 25th Anniversary Macen redan i Maj 2001 (se inläggen ovan).

Idag skriver MacPressen om samma maskin.

Vad är er icke-överdrivna uppfattning om innehållet i nya 25th Anniversary Macintosh?

Jag tror att år 2007 kommer det komma en 30th anniv. Mac, det har jag förutspått så om någon påstår att dom är först så är jag det istället.

Tveksamt om det blir en "allt i ett maskin" Tror det blir ngt mellanting mellan cube & TiBook.....! En kub i titan vore trevligt.

Ursprungligen av El Tollo:

Tveksamt om det blir en "allt i ett maskin" Tror det blir ngt mellanting mellan cube & TiBook.....! En kub i titan vore trevligt.

El Tollo var inte så fel ute ändå... Mac Mini...

Jag tror att 2077 (även om Apple grundades 1976 så blev det inte ett "riktigt" företag förrän 1977) så kommer det en 100th Anniversery Mac med 16 st G64/256THz-processorer, 64 TB RAM och halva världen som hårddisk.

Till den kommer en ljudanläggning med en kapacitet motsvarande 4 rockkonserter på Wembley, milkshakemixer, inbyggt digitalur med miniräknare, kylskåp och eget rymdskepp för marsresor. Och ett tangentbord utan @-tecken och en mus UTAN knapp. Det är hightech det!

Så, nu var jag också först med något.

Haha, ja eller en dator som aldrig kraschar-skulle räcka för mig...

Det har jag redan Den dator har OS X. Jag har haft en krasch sedan september 2000, då jag installerade Public Betan, och det var en inofficiell build (4k33) i januari (jaja, jag har mig själv att skylla).

Sedan lade förstås moderkortet i min Pismo av men det hade inget med OS X att göra.

Snart har 1/3 av 2002 passerat. Det måste komma en 25th anniversary Macintosh - det sätter jag en hundring på.

Vad tror DU att 25-års Macen kommer att innehålla??

Vad sägs om en 42" plasma bildskärm som visar 1280x1024 och kontrolleras av en tunn, tunn dator (som en TiBook utan skärm) med en 800 MHz G4.

- Allting i skinn, titanium och något annat pråligt material.

- Bilden överförs via något slags trådlöst medium .

- Allt-i-ett maskin (precis som 20th ann.) med tv och radio

- Superljud tack vare Harman/Kardon förstärkare och högtalare samt Dolby Digital 6.1 och THX certfieringar...

- Bilden överförs via något slags trådlöst medium .

Whoa! Det torde bli 2.5 gigabit/sek som skall föras över...
Om hjärnan bara blir lättkokt av mobiltelefonerna så är det
risk för hårdkokt hjärna med den häringa sändaren.

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-04 07:21

Det är svårt att komma med förbättringar av TiBook: den är redan så förbannat bra - världens bästa bärbara dator! Men...

* Inga skinndetaljer (Steve är vegan för bövelen!)
* Supersnabb processor och HD förstås
* Vikt 1,5 kg - helst mindre ändå
* Tunnare och aningen mjukare än TiBook
* Skönare ytmaterial, inte så metalliskt
* Ljusgrått tangentbord, inte svart
* Tangentbordslampa som på IBM ThinkPad (mycket, mycket bra på flyget!)
* Styrpinne som på ThinkPad (bättre, mer precist än styrplatta enligt min åsikt)
* En veckas batteritid vore kul...
* Bättre kylning

[ 04 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Morgontrött?

Det är svårt att komma med förbättringar av TiBook: den är redan så förbannat bra - världens bästa bärbara dator!

Vem talar om TiBook?? Jag håller på att diskutera 25th Anniversary Macintosh...

  • Medlem
  • 2002-04-04 10:24

TAM var snygg. Inte särskilt snabb eller så, framförallt snygg. Då var det fräckt med platt skärm och stående cd. Vad är tufft idag?

Skulle tro att 25:an (som jag också tror kommer) framförallt kommer att vara snygg och med någon liten twist. Kanske är den bärbar eller pda-aktig?
Cube har rätt executive-look, men idag är ju alla skärmar platta så det är ju inte nytt...

En iPod som är en kopia på gamal macplus vore fint. De är rätt lika
Knappast troligt, dock. Fast visst vore det kul att drömma:

Kan den inte vara ett uppblåsbart tangentbord med inbyggd (hologram-)projektor?

Jag skulle kunna tänka mig en 25- eller 30-års-Mac under förutsättning att man följer upp elegansen från 20-årsmodellen.

Min idealiska 25-årsmaskin är utrustad med en:

*G4-processor, alternativt G5.
*Widescreen-skärm på 23 tum.
*Stående i ett chassi som påminner om 20-års-Macen.
*Eventuellt löstagbar skärm som kan hängas på väggen.
*Om skärmen är separat bör chassit likna en Titan-version av Kuben. Ingen fläkt.
*Trådlöst tangentbord och mus (kan vara möjliga att koppla in med sladd för den som så önskar).
*Titan-färgad, alternativt liknande färgskala som 20-års-Macen.

Eventuellt kan man lyxa till det genom att använda ädelträ, t.ex ek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 10:53
Citat:

Jag skulle kunna tänka mig en 25- eller 30-års-Mac under förutsättning att man följer upp elegansen från 20- årsmodellen.

Yep, den måste vara något i hästväg.

Citat:

Min idealiska 25-årsmaskin är utrustad med en:

*G4-processor, alternativt G5.
*Widescreen-skärm på 23 tum.
*Stående i ett chassi som påminner om 20-års-Macen.
*Eventuellt löstagbar skärm som kan hängas på väggen.
*Om skärmen är separat bör chassit likna en Titan-version av Kuben. Ingen fläkt.
*Trådlöst tangentbord och mus (kan vara möjliga att koppla in med sladd för den som så önskar).
*Titan-färgad, alternativt liknande färgskala som 20-års-Macen.

Det finns många tänkbara varianter, men personligen vill jag ha den så avskalad och enkel som möjligt. Ingen fläkt naturligtvis. Gärna i rödmetallic...

Löstagbar skärm - varför inte?

Citat:

Eventuellt kan man lyxa till det genom att använda ädelträ, t.ex ek.

Nja, det går nog inte ihop med industriell produktion.

Jag drar upp en riktigt gammal tråd - Det kom aldrig någon 25th anniversary mac!

Eller:

Det kom aldrig någon 25th anniversary Apple -

vilket betyder att det forfarande är chans till en 25th anniversary Macintosh (1984 -> 2009)

Om den nu kommer 2009 så är det lite svårt att redan sitta och förutse hur den skall se ut

Men jag gissar ändå på en 30" grej i samma stil som iMac G5 fast tunnare och helt tyst. I stort sett inga kanter utan bara skärmytan skall synas. Och minst 80 000 skall den kosta

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-24 22:59

Rätta mig om jag har fel, men fyller inte Apple 30 år nästa år? Då blir det väl ståhej?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-25 13:06
Ursprungligen av amolle:

Rätta mig om jag har fel, men fyller inte Apple 30 år nästa år? Då blir det väl ståhej?

nästnästa år så fyller dem 30 och det gör jag oxå (brr)

Varför inte lägga ett bud på "the real thing" ?!

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=62044

Bevaka tråden