Ok, tolka inte ur några konstigheter ur rubriken - allt handlar om sql.
Fakta: Jag har en databas som består av tre tabeller. I den första finns data om olika filer. Den andra är en "mellantabell" för relationer och den tredje är en tabell med olika kategorier. Tanken är att varje fil skall kunna ha ett flertal kategorier relaterade till sig via mellantabellen.
Problem: När jag utför en sökning vill jag även hämta ut alla kategorier som tillhör en bild. Med mina joins lyckas jag lösa det på två olika och otillfredsställande sätt: antingen utelämnar jag kategorierna elternativt hämtar jag in dem men i så fall kommer jag i min resultattabell få skilda rader för samma fil men med enda skillnaden kategorinamnet. Alla andra data samma.
Önskan: att på något sätt hämta in kategorierna (jag joinar in dem redan idag men få separata rader i resultattabellen för varje särskild kategori men samma fil) till en fil, samtliga, kommaseparerade eller liknande, till fältet kategori i resultattabellen.
Skall se om jag kan fixa några utdrag ur mySQL för det här blev rörigt märkte jag...