Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBooken håller ca 60 grader hela tiden

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-19 01:37

Jag visste inte att iBooken ens hade en fläkt. Brukar man höra när den går igång? Tycker också datorn blir väldigt varm när man har nätagregatet isatt, men fläkten har aldrig gått engång ens en gång... (tror jag)

Ursprungligen av The Answer Man:

Jag visste inte att iBooken ens hade en fläkt. Brukar man höra när den går igång? Tycker också datorn blir väldigt varm när man har nätagregatet isatt, men fläkten har aldrig gått engång ens en gång... (tror jag)

Ja, det finns en fläkt som går igång då datorn blir väldigt varm. Normalt är det bara vid hårt processorkrävande uppgifter som att t ex köra en virtuell PC eller spela 3D-spel. Annars hör man den väldigt sällan. Fläkten sitter så att den blåser ut luft mellan gångjärnen till skärmen. Luft sugs då in på vänster sida.

Min iBook låg tidigare på temperaturer runt 60 grader, men numera har temperaturen oftare blivit högre och fläkten går igång väldigt ofta. den ligger just nu på en temperatur på ca 70 grader. kan det skada datorn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-02 22:45

Flera skriver att deras iBookar blir varma när de "bara surfar". Så även min och hos mig är boven Firefox. Efter att ha varit igång några dagar börjar Firefox göra något som tar ca 70% av CPUn - varpå fläkten naturligtvis går igång. Om man startar om programmet beter det sig normalt igen och temperaturen sjunker. Har jag tur kan det vara igång en hel vecka utan problem, har jag otur bara en halv dag. Hade hoppats på en förbättring iom 1.5 men icke...
Vet inte om det är det som stökar hos er men kolla upp det med Activity Monitor (vad den nu heter på svenska).

Kan tilläggas att min ibook blir 10-15 grader varmare då jag använder den samtidigt som batteriet laddas (särskilt hd´n blir mkt varmare). När sedan batteriet laddats och adaptern bara används som stömkälla så sjunker den 10 grader direkt. Lät som svaret på nåns fråga (även om jag inte vet vad detta beror på).

Följdfråga: Vid vilken temperatur slår fläkten igång ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 00:48

61 grader brukar vara smärtgränsen här. Blåser ganska ofta numera Camino tar liksom 30% av CPUn när man surfar...

Bevaka tråden