Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta något program!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Klippan
  • 2005-11-05 16:54

Hej.
Köpte mig en mac igår med panther på.
Sen igårkväll så installera jag några uppdatering men jag orkade inte vänta på att det skulle bli klart så jag stängde av datorn.
Men nu kan jag bla inte starta safari , itunes , msn osv.
Kan inte heller komma åt att ändra i konto där står "fel i inställningar kunde inte öppna konto"

Några program går bra.
vet någon vad som är fel?

Tacksam för hjälp.

tja, nästa gång kan du ju låta det gå klart innan du stänger av datorn...

Vad händer om du provar att uppdatera igen?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-05 16:59
Ursprungligen av Oneway:

Hej.
Köpte mig en mac igår med panther på.
Sen igårkväll så installera jag några uppdatering men jag orkade inte vänta på att det skulle bli klart så jag stängde av datorn.
Men nu kan jag bla inte starta safari , itunes , msn osv.
Kan inte heller komma åt att ändra i konto där står "fel i inställningar kunde inte öppna konto"

Några program går bra.
vet någon vad som är fel?

Tacksam för hjälp.

Jag skulle installera om Panther om jag vore du (kör en Arkivera och installera). Låter som systemet hade uppdaterats halvt när du stängde av datorn, vilket inte är så bra.

Ett tips: Stäng _aldrig_ av datorn under en pågående systemuppdatering.

• Medlem
  • Klippan
  • 2005-11-05 17:04

Jo , jag har förstått att man inte ska göra det. Jag har kört uppdatering igen och det hjälpte inte.
Och pather kan jag inte installera om för jag ingen skiva

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-05 17:07
Ursprungligen av Oneway:

Jo , jag har förstått att man inte ska göra det. Jag har kört uppdatering igen och det hjälpte inte.
Och pather kan jag inte installera om för jag ingen skiva

Då får du köpa en begagnad Panther eller en ny Tiger från Apple och installera. Eller så installerar du det system som följde med datorn som ny.

• Medlem
  • Klippan
  • 2005-11-05 17:14

hm.. går det inte att åsterställa eller något?!

Ursprungligen av Oneway:

hm.. går det inte att åsterställa eller något?!

Jo, om du har Panther-skivan, så kan du köra en "Arkivera och installera" (vilket redan har skrivits tidigare i den här tråden). Då installeras operativsystemet på nytt, men alla inställningar och installerade program finns kvar.

Och om du inte har någon Panther-skiva, så betyder det att du kör pirat-program, och sådant diskuteras inte på 99mac.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 17:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, om du har Panther-skivan, så kan du köra en "Arkivera och installera" (vilket redan har skrivits tidigare i den här tråden). Då installeras operativsystemet på nytt, men alla inställningar och installerade program finns kvar.

Och om du inte har någon Panther-skiva, så betyder det att du kör pirat-program, och sådant diskuteras inte på 99mac.

Inte nödvändigtvis så säljaren kan ha slarvat eller underlåtit att berätta om systemskivor. I princip borde han åtminstone få skivorna som följde med datorn. Man kan också pröva att reparera rättigheterna med skivverktygen.

Ursprungligen av juanito:

Inte nödvändigtvis så säljaren kan ha slarvat eller underlåtit att berätta om systemskivor. I princip borde han åtminstone få skivorna som följde med datorn. Man kan också pröva att reparera rättigheterna med skivverktygen.

Det var inte allvarligt menat. Som du kanske såg så satte jag en smiley efter den meningen.

Men "slarvat", "underlåtit" eller "borde få" (som du skriver) spelar egentligen ingen roll. Har han köpt en dator utan att få systemskivor så är det pirat-program han kör.

Men om vi struntar i pirat-snacket, så får han nog gå ut och köpa sig ett operativsystem ändå, för jag tror tyvärr inte det hjälper med att reparera skivbehörigheter i det här läget. Om man stänger av datorn mitt i en installation så saknas det nog lite filer både här och där i systemet, och en ominstallation är nog oundviklig.

Men han kan ju kanske kolla med säljaren först, om det finns några systemskivor.

1
Bevaka tråden