Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laglig DVD backup

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-06 05:46

Kanske är fel forum men jag kör iallafall.
Vad säger lagen om att man vill bränna backup av sin DVD samling? Vissa av skivorna börjar bli riktigt risiga etc.
Om detta nu är tillåtet vilket/vilka program skan man använda sig av då?
Tack på förhand.
/jacob

Privatkopiering är så vitt jag vet helt lagligt. Så länge du inte säljer eller ger bort dina orginal.

(det är det kasettavgiften är till för, så köp DVD-skivor från Tyskland så du slipper den och bränn på)

Här står allt du behöver veta: http://www.piratbyran.org/?view=articles&cat=6

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-06 06:28
Ursprungligen av Laseranders:

Privatkopiering är så vitt jag vet helt lagligt. Så länge du inte säljer eller ger bort dina orginal.

(det är det kasettavgiften är till för, så köp DVD-skivor från Tyskland så du slipper den och bränn på)

Här står allt du behöver veta: http://www.piratbyran.org/?view=articles&cat=6

ok, men vilka program är lämpligast att använda?

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 08:51

MacTheRipper och Roxio Popcorn eller Roxio Toast 7.0.1.
Lätt som en plätt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 21:28

Alternativt arbetsflöde: MacTheRipper - DVD2OneX - Roxio Toast

• Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-07 00:21

Jag har använt Mac the Ripper med mycket gott resultat; sparar dock bara på hårddisk och bränner inte nya skivor (platskrävande förstås, men coolt att lagra mycket film och ha den tillgänglig). MtR har rätt mycket inställningar, t ex kan man spara en del plats genom att skippa DVD:ernas extramaterial etc. Ibland kan det hända att kopian (TS-filerna) blir lite konstigt inställda så att t ex filmen startar med ljudspåret för skådespelarnas kommentarer påslaget. Det har dock aldrig varit några problem att gå till menyn, med filmen igång, och ställa in som man vill ha det.

DVD2One är precis uppdaterad till 2.0

Innehåller nu inbyggd bränning.

1
Bevaka tråden