Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopierar jag mitt system?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-07 21:41

Min rubrik säger allt, eller? Jag vill säkerhetskopiera OS 10.4.3.

Carbon Copy Cloner från Bombich Software. http://www.bombich.com/software/ccc.html

hur menar du?? vill du bara ha systemet eller allting annat också??

Skivverktyg kan ju vara ett tips om du vill göra en exakt avbild av din hårddisk iaf.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 21:57

Varför vill du göra en exakt kopia av ditt Mac OS X? Hemmapp förstår jag men Mac OS X?

Ursprungligen av acke:

Varför vill du göra en exakt kopia av ditt Mac OS X? Hemmapp förstår jag men Mac OS X?

Installerade program och alla inställningar? Blir nåt fel med datorn eller blir den stulen eller så, så kan man väldigt fort gå tillbaka till ett stabilt system. Jag brukar clona datorerna med CCC minst någon gång varje månad.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-08 07:44

Jag använder CCC två gånger i månaden.
Bra bl.a. med tanke på senaste 10.4.3.

Yes!!

F*n att jag inte såg denna tråden tidigare...
Brände två dagar på alla installationer och inställningar när min jobbdator semi-kraschade.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-11 18:51

SuperDuper är ett mycket bra alternativ till CCC. Shareware dock.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-11-11 20:34

Jag rekomenderar SilverKeeper utveklad av Lacie men man behöver inte Lacie disk för att använda.

Som sagt - Carbon Copy Cloner. Men om jag minns rätt så fungerar det inte att kopiera till CD eller DVD med CCC. Till andra enheter är det i alla fall utmärkt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-12 22:57

Skivverktyg går också bra att använda numera. Går att göra bootbar image därifrån.

Edit: Doh, kom ju på i samma ögonblick som jag tryckte skicka att man då måste ha bootat från en annan enhet.. Det behöver man inte med CCC.
Dock är fördelen med skivverktyg att det går betydligt snabbare att återställa en hårddisk.

1
Bevaka tråden