Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Propagerandet i Workgroup Manager fungerar inte!!!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-08 10:08

Hej!
Jag jobbar som Mac-tekniker på en skola och vi har ett par 100 aktiva konton i databasen.
Nu är det så att en del konsulter har roddat i vårt system och vissa elever som försöker logga in på nätverket och trycker på sitt hus får följande fel "Enheten för <eleven> kan inte hittas"
Jag har fått råd av konsulterna som har roddat i systemet att skapa om användaren på servern i Workgroup Manager och det går utan problem att skapa om användaren men när jag sedan går in i sharing och väljer användarens katalog och väljer "propagating permissions" då får jag problem.
Den har jobbat nu i över 20 minuter och jag avbröt Workgroup Manager och prövade igen med samma användare utan någon framgång.

Just nu är det rätt så akut med att få en lösning på problemet så jag är väldigt tacksam för hjälp i den här frågan.

Systemspecifikation på servern:
Mac OS X 10.4.3
Dual 2 Ghz PowerPC G5
8 GB DDR SDRAM

Tack i förhand
/Robban

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 15:14

Ta amatör-konsulterna i örat och säg åt dem att fixa det de har ställt till illa kvickt. Tyvärr har jag inget råd på hur du ska fixa problemet rent konkret.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-09 00:38

Om man har ACL aktiverat på servern har jag upplevt liknande problem. Det verkar som att rättighetsändringarna inte riktigt fäster ibland. Speciellt om man kör inifrån WGM. Prova att ta info i Finder och ändra där.

Går inte det är det nog terminalen som gäller om du behöver göra rekursiva ändringar av rättigheterna.

Prova annars att slå av ACL om du har tid och möjlighet att rodda i servern. Men var medveten om att du måste göra om i stort sett alla rättigheter som är satta med ACL i så fall. Så tänk både en och två gånger innan du börjar trixa...

1
Bevaka tråden