Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual Mac...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det motsvarande Virtual PC fast tvärtom... Är på G att skaffa min första Mac, men det skulle kännas gott om jag skulle kunna pröva på min PC först.

En vilsen PC-ägares funderingar...

• Medlem
  • 2005-11-08 10:14

Det finns ju Basilisk II, men då är du begränsad till en emulering av en 68040-processor som kör gamla OS 8.1 som bäst.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-08 13:24
Ursprungligen av Giggs:

Det finns ju Basilisk II, men då är du begränsad till en emulering av en 68040-processor som kör gamla OS 8.1 som bäst.

PearPC !

pearpc.sourceforge.net

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 02:36
Ursprungligen av bogg:

PearPC !

pearpc.sourceforge.net

Håller med. PearPC ska du testa. Om du klarar av att installera OSX och få det att funka i PearPC så lär du inte ha några som helst problem på en riktig Mac. Du måste dock ha en snabb burk för att få det funka hjälpligt. PearPC är i ganska tidigt utvecklingsstadium, det funkar ganska bra, men det går absolut inte fort.

Finns en bra community-sida här http://www.pearpc.net/

Om du har linux kan du alltid köra qemu http://www.qemu.org/. Den finns sen portad till Mac och heter då kort och Q http://www.kberg.ch/q/index.php?sid=29579&p=0 så att du kan köra Windows virtuellt, om du nu skulle sakna det....

Tackar för tipsen!

Problemet med PearPC är (eller har i alla fall varit) att få en schyst hastighet på den emulerade datorn. Men med tanke på allt jobb man får lägga ner samt att jag inte tror att det kommer att ge så oerhört mycket mer än att man ser ungefär hur det ser ut, så tror jag att man får ut mer av besöka en butik som säljer Macar och helt enkelt undersöka dem där, alternativt åka hem till någon som har en Mac och kolla där.

Ska man däremot prova PearPC så är det inte bara att ladda ner och trycka på en knapp så fungerar det. Man behöver dessutom installationsskivor för Mac OS X, helst senaste versionen då det händer mycket mellan de olika versionerna.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-13 10:55
Ursprungligen av Björn Leander:

Problemet med PearPC är (eller har i alla fall varit) att få en schyst hastighet på den emulerade datorn. Men med tanke på allt jobb man får lägga ner samt att jag inte tror att det kommer att ge så oerhört mycket mer än att man ser ungefär hur det ser ut, så tror jag att man får ut mer av besöka en butik som säljer Macar och helt enkelt undersöka dem där, alternativt åka hem till någon som har en Mac och kolla där.

Ska man däremot prova PearPC så är det inte bara att ladda ner och trycka på en knapp så fungerar det. Man behöver dessutom installationsskivor för Mac OS X, helst senaste versionen då det händer mycket mellan de olika versionerna.

Nja, Tiger kräver mer ram än Panther...då borde Panther vara bättre än Tiger i Pear PC

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 12:17

Mitt råd är att tvätta bort stoltheten och ta dig till en av landets Mac-affärer så får du chansen att känna på både hårdvaran och mjukvaran!

Jag har testat PearPC och det är inte att rekommendera om du vill "få en känsla" för MacOS. Det en j*** tid att installera och är inte särskilt användbart. Du måste dessutom ha installationsskivor för Mac OS X och det är ju en investering på en tusing ungefär.
Att ladda ner OSx86-utvecklarversionen kräver att man vet vad man sysslar med - dessutom är det inte tillåtet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 12:20
Ursprungligen av bogg:

Nja, Tiger kräver mer ram än Panther...då borde Panther vara bättre än Tiger i Pear PC

Är det verkligen så att Tiger kräver mer RAM än Panther? Är det inte bara så att man uppgraderat specarna för en modernare maskinpark? Jag kör Tiger på samma burk som jag tidigare körde Panther, och har inte märkt att det blivit slöare, snarare tvärt om!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 01:11

Ja, att gå till en butik är en sak. Ingen dålig idé. Man får in "kännslan" med mac mycket bättre. Att ha en egen burk att leka med, även om den är virtuell, ger en lite annan dimension åt det hela. Jag kör PearPC fast jag har en Mac. Testar saker på den. Om jag sabbar något, så tar jag bara fram backup-"disken" (filen). Visst, man behöver OSX, och installationen tar många timmar, men det är ett intressant sätt att lära sig ett nytt OS.

1
Bevaka tråden