Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akustisk gitarr till GarageBand

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 14:42

Vad är det bästa sättet för mig om jag vill spela in ljudet från min acoustiska gitarr på garageband? Den är inte "el" acoustisk så jag kan inte kopla in den direkt till datan...

Det finns mickar som du sätter i hålet bakom strängarna som du sedan kan koppla in i datorn. Vill du inte investera i en sån så borde du nog kunna få ganska bra ljud med en riktad mikrofon som du bara sätter framför gitarren. Jag tror nog vissa membran-mikrofoner kanske behöver en stärkare mellan micken och line-in på datorn. Jag kan inte så mycket om mikrofoner men jag tror de som man normalt kopplar in i en dator (headset mm.) är en kondensator-mick (kanske är jag ute och cyklar) och de lämpar sig nog inte för att spela in gitarr med.

"Bästa" sättet beror ju helt och hållet på hur mycket pengar du vill lägga ner. Men en mic placerad vid tonhålet som nämnts ovan är nog inte fel, om man ser till hur mycket de kostar. Kjell & co har en för 150 kr om du vill komma undan billigt...

Ursprungligen av irrelogical:

"Bästa" sättet beror ju helt och hållet på hur mycket pengar du vill lägga ner. Men en mic placerad vid tonhålet som nämnts ovan är nog inte fel, om man ser till hur mycket de kostar. Kjell & co har en för 150 kr om du vill komma undan billigt...

Mina musikervänner rekommenderar inte att man mikar mot hålet, utan mot strängarna lite ovanför hålet. Hålet ger en massa fula bastoner medan strängarna ger en mer balanserad klang.

Själv har jag en stallmik som kostade runt tusenlappen. Problemet med den är att den kräver någon slags mellanförstärkare, och jag blir aldrig klok på vad jag ska köpa. När man har riktiga ljudtekniker så har de alltid någonting som fixar signalen, men i hemstudion står jag utan.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 15:52

tack så mycket...en mic vid tonhålet låter som en bra idé!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 18:03

Jag kan ge två olika tips då jag testat lite olika tekniker.

Alternativ 1 är ju som sagt att köpa en mik att sätta i tonhålet på din gitarr. Detta är då troligen (i de lägre prisklasserna) en singelcoil-mik liknande vad du finner på en elgitarr. Resultatet blir alltså att ljudet fångas upp från strängarnas vibrationer. Fördelarna är priset samt att du lätt kan ta med dig gitarren om du ska spela "live" på någon annans stärkare eller genom ett PA o.s.v. Nackdelarna är att ljudet blir lite platt och inte särskilt fylligt. Dessutom har singelcoil-mikar en tendens att brusa en del. Köper du en billig sådan så kommer nackdelarna märkas allt tydligare.

Alternativ 2 är en fristående mik. Kondensator eller inte är ju frågan. Idag tycker jag inte man bör tveka att köpa en kondensatormik med tanke på att det går att få en väldigt bra mik för billig penning. En kondensatormik behöver matas med ström för att fungera och till detta behöver du en pre-amp av något slag. Förslagsvis ett litet mixerbord med en två-fyra kanaler som ger dig möjligheten att ändra ljudet på väg in. Fördelarna här är främst ljudkvalitén som är oöverträffad. Du kan experimentera med att sätta miken i olika lägen o.s.v. En annan fördel är ju dessutom att du kan spela in andra instrument eller sång i datorn. Nackdelen är priset som är högre än för alternativ 1.

Sen finns det andra alternativ såsom piezo-mik under stallet eller andra inbyggnadsmetoder, men då rusar kostnaden iväg.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 20:28

En Shure SM57 framför ljudhålet är ingen dum idé. Fast vill du komma undan billigt så bör du inte köpa en Shure men någon billig kopia.

Shure SM57 är också vad jag har förstått en väldigt bra allroundmic i bland annat hemstudiosammanhang.

Rätta mig om jag har fel, men den behöver väl inte någon fantommatning?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 22:39
Ursprungligen av irrelogical:

Rätta mig om jag har fel, men den behöver väl inte någon fantommatning?

Du har alldeles rätt. SM57 är en dynamisk mick.

Personligen skulle jag satsa på en allround stormembranskondensator. Man får både en enkel mixer med fantommatning och en ok mick för 1500:- idag.

Picup det ända rätta...

Har testat en del och kommit fram till att en ordentlig pickup är det enda som funkar ordentligt något utanpåliggande tjafs är ingen idé. En pickup går dock loss på en tusing men det är nog värt det om du ska spela in egna låtar. ( Vanlig mikrofon fungerar men jag rekomenderar det inte då det tas upp mycket ljud runtomkring)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 22:36

Nej det behöver den inte. Men har du tänkt att sjunga i micen så rekommenderas ju en SM58. Men det går ju givetvis att sjunga i en 57:a också.

Ja, självklart. Men en vanlig mick går att använda till så mycket mer! Som vanligt så gäller det att hitta den gyllene medelvägen, vilket inte alltid är lätt. Har själv gått fel många gånger, är det något du undrar eller tvekar över, fråga först! Hur korkat det än låter...

  • Medlem
  • 2005-11-09 10:32

Klart bäst ljud får du med en stormembrans/kondensator-mikrofon, men som sagt ramlar priset upp eftersom du behöver phantom-matning till sådana. SM-57/58 är en bra allround-mick, men till transient-rika ljud som akustisk gitarr faller den lite kort faktiskt.

Tänk också på att mikrofoner i allmänhet inte levererar line-nivå på signalen, du kommer att behöva en för-förstärkare av något slag innan du tar in signalen i datorn.

Dessutom så är mikrofoner (oftast) ömtåligare ju dyrare de är. Och är de dyra så vill man ju inte gärna göra sönder dem...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 13:14

Oj, det var många bra tips...nu har jag lite tänkande o testande att göra under helgen ;P

1
Bevaka tråden