Jag kan ge två olika tips då jag testat lite olika tekniker.
Alternativ 1 är ju som sagt att köpa en mik att sätta i tonhålet på din gitarr. Detta är då troligen (i de lägre prisklasserna) en singelcoil-mik liknande vad du finner på en elgitarr. Resultatet blir alltså att ljudet fångas upp från strängarnas vibrationer. Fördelarna är priset samt att du lätt kan ta med dig gitarren om du ska spela "live" på någon annans stärkare eller genom ett PA o.s.v. Nackdelarna är att ljudet blir lite platt och inte särskilt fylligt. Dessutom har singelcoil-mikar en tendens att brusa en del. Köper du en billig sådan så kommer nackdelarna märkas allt tydligare.
Alternativ 2 är en fristående mik. Kondensator eller inte är ju frågan. Idag tycker jag inte man bör tveka att köpa en kondensatormik med tanke på att det går att få en väldigt bra mik för billig penning. En kondensatormik behöver matas med ström för att fungera och till detta behöver du en pre-amp av något slag. Förslagsvis ett litet mixerbord med en två-fyra kanaler som ger dig möjligheten att ändra ljudet på väg in. Fördelarna här är främst ljudkvalitén som är oöverträffad. Du kan experimentera med att sätta miken i olika lägen o.s.v. En annan fördel är ju dessutom att du kan spela in andra instrument eller sång i datorn. Nackdelen är priset som är högre än för alternativ 1.
Sen finns det andra alternativ såsom piezo-mik under stallet eller andra inbyggnadsmetoder, men då rusar kostnaden iväg.