Måste passa på att fråga, vad är det som är bra med RealBasic förutom en lite mindre tröskel för inlärningen? De stackars applikationer jag sett som varit gjorda med RB har varit ganska stora, otympliga och långsamma.
Det har nog mindre med språket att göra och mer med programmeraren, med fel
val av algoritmer och dålig implementation kan man den snabbaste dator att gå långsammare än en Apple II. Det är ingen konst.
Min personliga erfarenhet är att RB är långsammare är C/C++ i vissa fall, i de nuvarande versionerna så är också det genererade programmet också ganska stort men det beror på att deras länkare inte klarar av att ta bort de delar av runtimesystemet som inte används (detta utlovas komma i version 5.5). Så ja, det finns nackdelar med RB ... men det finns också naturligtvis fördelar.
Det går relativt snabbt att skapa ett program, språket är enkelt (men skulle behöva vissa förbättringar) och biblioteket är ganska komplett. Man kan också lätt skriva kod som går att använda på OS X, OS 8.6/9 med carbonlib, äldre versioner av Mac OS (dock inte hur gammalt som helst ) och Windows.
Det är som alltid en fråga vad man ska göra, för vissa saker är RB utmärkt och för andra saker finns funkar det inte alls. Det är alltså ett val man måste göra för varje projekt.
Om man ändå ska lära sig ngt språk kan man väl lika gärna passa på att lära sig ett språk som mer eller mindre är världsstandard och dessutom har hyfsat bra kompilatorer även på mac. (jag syftar på C)
C behöver inte vara ett bra språk för alla ändamål, det är ett bra verktyg när man ska skriva saker som operativsystem, hårdvarunära saker eller om man är en van programmerare. Därimot så är det inte ett lämpligt språk för en person som vill lära sig programmera.
Om man vill lära sig programmera så är man (förhoppningsvis) inte ute efter att lära sig ett visst språk utan hur man strukturerar kod, löser problem, etc. Med detta i åtanke så spelar det ingen roll om man använder Pascal, C eller Perl ... de fungerar nämligen enligt samma principer. Det är då viktigare att välja ett språk där man kan koncentrera sig på själva programmerandet och inte på ett visst språks syntax.
Det sköna med C är ju dessutom att språket i sig är ganska litet syntaxmässigt så man inte behöver hålla så mycket i skallen.
De flesta språk är rätt kompakta syntaxmässigt, det intressanta är hur biblioteken ser ut.
Använder man ett lib som SDL och OpenGL blir ju dessutom källkoden väldigt portabel även för grafikintensiva program.
Som sagt det beror på vad man ska göra (och vem som skriver koden)
När det gäller C++ behöver man ju faktiskt inte använda allt skumt jox där heller.
Precis C++ är inte det lämpligaste språket för nån som ska lära sig programmera
Java har ju lite stramare tyglar och själv har jag inget emot syntaxen men som sagt, prestandan lämnar ju hel del att önska.
Kan bara hålla med
Alltså: satsa på C (möjligtvis med lite C++) och tillhörande bibliotek som SDL och OpenGL. Lägg eventuellt till en viss hjälp av Obj-C/Cocoa för fönsterhantering/systemjox.
Mitt råd: ta ETT språk (och framför allt bara en programmeringsparadigm) och börja inte blanda in flera, det resulterar antagligen bara i total förvirring för en nybörjare.
Ni som rekomederar andra grejor, varför betala runt 2000 spänn för BBedit ?
Därför att BBEdit är bättre än de verktyg som följer med OS X
lika mycket för RealBasic ?
I mitt fall då jag köpte RB: det fanns inget annat som fungerade med OS 9, OS X och Windows.
När det ingår verktyg som är skitbra från början?
"Skitbra" ... de är OK men beroende på vad man ska göra så kan andra verktyg vara bättre