Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I vilket språk passar bäst( vart lär jag mig det)

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu börjar jag bli lite förvirrad.
Vi har kommit framtill att:
Java – Långsamt, lätt
C –???Delade meningar
C++ – Bra men krångligt
Object C– Lätt, bra. Men man måste väl använda andra språk i Object C som tex. C
Ada – Ni tycks gilla det.
RB – Bra, men det kostar.
Som i t ex. Ada finns det bra dokumenation?

Jag är ingen elit-programerare(kommer nog inte att bli det heller). Jag har en del fritid att lägga på at lära mig ett språk, dock inte för mycket(eller svårt språk).

Tänkt börja med att skriva ett klassiskt Snake spel. Sedan Kanske ett lite mario och ett Rpg som Dragon Alph. Vill helst hålla mig inom samma språk(eller nästan).

Citat:

citera: Jag tror att den största risken med hans projekt är att han kör fast för att han har valt en för svår teknisk miljö, och det därmed blir tråkigt och han slutar.

Kankse det, men vilket skulle vara en enklare teknisk miljö för att utveckla spel, Med någolunda grafik och hastighet.

Och om jag väljer Object C /C vad hittar jag dokumentation om hur jag gör?.
Eller till C++, etc.

Angånde allt möjligt: jag talar bara av egen erfarenhet och kanske lite väl med inriktning på vad jag själv sysslar med. Visst det är kanske lite snävt.

Jag vidhåller dock att Java inte är en jättebra platform att programera för när det gäller Mac och prestanda. (iofs lärde jag mig själv mycket där men det tror jag beror på att det var det första språk jag gjorde ett större projekt i.)

Första gången jag någonsin testade på C gav jag upp efter ett tag pga av att jag inte riktigt fattade det där med pekare. Nu när jag ser tillbaka förstår jag inte längre vad jag inte förstod då... men sån är man väl.

Nåja, lite hjälp istället för att hojta om vilket språk som är bäst etc.
SDL: www.libsdl.org
OpenGL: www.opengl.org
Cocoa/Obj-C finns massor av på apples "developer" sidor + de länker som redan tidigare nämnts.
opengl-kom-igång: nehe.gamedev.net
annan bra kodsida: www.flipcode.com
bra mackodarsida: www.macscene.org

Ska du köpa en C bok så är väl standardboken av Kernighan/Ritchie väldigt bra och tydlig.
OpenGL "red book" är kanske bäst för OpenGL
Spelprogrammeringsböcker finns det en uppsjö av.
Tyvärr lite glest på macfronten. Gamla godingar är väl iofs "tricks of the game programming gurus" av bla Ingemar Ragnemalm(!) och kanske "Black arts of macintosh game programming" (dessa behandlar iofs bara gamla "klassiska" macos) Jag har hört att det finns en ny bok men har inte kollat i den. titta på www.idevgames.com (som för övrigt är en mycket bra resurs)
Är platformen mindre betydelsefull så är ju den nya serien "game programming gems" bra även om det mest handlar om ganska avancerade saker.

Jag kanske fokuserar för mycket på datorgrafik här men det är den del av spelprogrammering som jag är bekant med...

Nåja, hoppas du får ngn hjälp av detta. Lycka till! Fler spel på Macen vore ju trevligt

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 12:44

Måste passa på att fråga, vad är det som är bra med RealBasic förutom en lite mindre tröskel för inlärningen? De stackars applikationer jag sett som varit gjorda med RB har varit ganska stora, otympliga och långsamma.

Det har nog mindre med språket att göra och mer med programmeraren, med fel
val av algoritmer och dålig implementation kan man den snabbaste dator att gå långsammare än en Apple II. Det är ingen konst.

Min personliga erfarenhet är att RB är långsammare är C/C++ i vissa fall, i de nuvarande versionerna så är också det genererade programmet också ganska stort men det beror på att deras länkare inte klarar av att ta bort de delar av runtimesystemet som inte används (detta utlovas komma i version 5.5). Så ja, det finns nackdelar med RB ... men det finns också naturligtvis fördelar.

Det går relativt snabbt att skapa ett program, språket är enkelt (men skulle behöva vissa förbättringar) och biblioteket är ganska komplett. Man kan också lätt skriva kod som går att använda på OS X, OS 8.6/9 med carbonlib, äldre versioner av Mac OS (dock inte hur gammalt som helst ) och Windows.

Det är som alltid en fråga vad man ska göra, för vissa saker är RB utmärkt och för andra saker finns funkar det inte alls. Det är alltså ett val man måste göra för varje projekt.

Om man ändå ska lära sig ngt språk kan man väl lika gärna passa på att lära sig ett språk som mer eller mindre är världsstandard och dessutom har hyfsat bra kompilatorer även på mac. (jag syftar på C)

C behöver inte vara ett bra språk för alla ändamål, det är ett bra verktyg när man ska skriva saker som operativsystem, hårdvarunära saker eller om man är en van programmerare. Därimot så är det inte ett lämpligt språk för en person som vill lära sig programmera.

Om man vill lära sig programmera så är man (förhoppningsvis) inte ute efter att lära sig ett visst språk utan hur man strukturerar kod, löser problem, etc. Med detta i åtanke så spelar det ingen roll om man använder Pascal, C eller Perl ... de fungerar nämligen enligt samma principer. Det är då viktigare att välja ett språk där man kan koncentrera sig på själva programmerandet och inte på ett visst språks syntax.

Det sköna med C är ju dessutom att språket i sig är ganska litet syntaxmässigt så man inte behöver hålla så mycket i skallen.

De flesta språk är rätt kompakta syntaxmässigt, det intressanta är hur biblioteken ser ut.

Använder man ett lib som SDL och OpenGL blir ju dessutom källkoden väldigt portabel även för grafikintensiva program.

Som sagt det beror på vad man ska göra (och vem som skriver koden)

När det gäller C++ behöver man ju faktiskt inte använda allt skumt jox där heller.

Precis C++ är inte det lämpligaste språket för nån som ska lära sig programmera

Java har ju lite stramare tyglar och själv har jag inget emot syntaxen men som sagt, prestandan lämnar ju hel del att önska.

Kan bara hålla med

Alltså: satsa på C (möjligtvis med lite C++) och tillhörande bibliotek som SDL och OpenGL. Lägg eventuellt till en viss hjälp av Obj-C/Cocoa för fönsterhantering/systemjox.

Mitt råd: ta ETT språk (och framför allt bara en programmeringsparadigm) och börja inte blanda in flera, det resulterar antagligen bara i total förvirring för en nybörjare.

Ni som rekomederar andra grejor, varför betala runt 2000 spänn för BBedit ?
Därför att BBEdit är bättre än de verktyg som följer med OS X

lika mycket för RealBasic ?

I mitt fall då jag köpte RB: det fanns inget annat som fungerade med OS 9, OS X och Windows.

När det ingår verktyg som är skitbra från början?

"Skitbra" ... de är OK men beroende på vad man ska göra så kan andra verktyg vara bättre

Bevaka tråden