Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube & passivt kylt grafikkort

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 20:55

Nu har jag äntligen switchat!
En splitter ny begagnad Cube på 500MHz med 512MB minne, 20GB hårddisk och ATI Rage6 32MB videokort har inhandlats, den är tokcool och OS X är precis lika härligt som jag trott.

Men.
Jag som trodde Cube var en ljudlös dator, tyvärr låter den mer än mitt monster till hemmabygge.

Den största boven i dramat är hårddisken som snarast kommer bytas mot en Seagate Barracuda. 20 giggaren skriker så jag får ont i öronen.

När väl det är avklarat så vill jag även tysta ned grafikkortets fläkt. Är det någon här som kan tipsa om bra sätt att genomföra det?

Jag läste på Cubeowner.com om att ersätta fläkten med en passiv kylfläns från Zalman (ZM17-CU, se bifogad bild).
http://cubeowner.com/kbase_2/index.php?page=index_v2&id=10&c=2

Tyvärr verkar inte den tillverkas längre. Känner någon till en liknande produkt som får plats i kuben?

Finns det förresten någon bra temperaturövervakningsapplikation till OS X? Det vore intressant att veta hur varma de olika delarna i kuben blir under körning.

En stor anledning till inköpet av kuben var just att den sades vara ljudlös. Jag vill nämligen kunna flytta bort Win-PC:n till en garderob där den kan stå och väsnas bäst den vill. Men när nu Macen låter ännu högre så känns det som ett nerköp. Ljudmässigt alltså, upplevelsemässigt är den mäktig.

Tack på förhand för ev. hjälp.
/Kim

Kuben är ljudlös i sin originalkonfiguration. Grafikkortet med fläkt måste ha installerats senare.

Det stämmer iofs att originaldisken knarrade en del, men byt till en Seagate så blir det bra.

Angående temperatur, kolla om Temperature Monitor fungerar med din kub: http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html

Jag saknar min kub. Känns som om jag måste köpa tillbaka en förr eller senare

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 23:51

Tack för tipset.
Temperature Monitor kunde tyvärr bara mäta temperaturen på hårddisken(!), men det är ju bättre än inget att veta att den ligger på 49 grader där.

Nu visar det sig att jag inte får igång nätverkskortet på den. Är det något jag missat att ställa in, eller skall det "bara fungera"?

Lyckligtvis hittade jag ett oskyddat WLAN att snylta på för att komma åt internet.

Kim,
Trodde precis som du att Cuben skulle vara ljudlös när jag köpte min. Mitt grafikkort saknade fläkt, men hårddisken (Western Digital, 20GB) knarrade ju så tänderna skallrade (vi cubister är ljudbortskämda, jag vet ). Min lösning (som finns dokumenterad i en tråd hos Laurie på CubeOwner.com) var att peta i en 80 GB 2,5-tums HD från Fujitsu. Inte det snabbaste som finns (5400 rpm – men 16 MB cache) men den blev rejält mycket tystare än en 3,5"-disk. Eftersom effektförbrukningen är så mycket lägre (tänk typ en tiondel) så belastas Cubens svaga nätdel mycket mindre och värmeutvecklingen är också den lägre.

Angående grafikkort så kan du köra ett Radeon 7000 passivt utan att blinka och då få tillgång till Quartz Extreme även om inte grafikprestandan är så väldigt mycket rappare än original-kortet. Jag vet att en del kör Radeon 9200 passivt kylt, men det är nog på håret att det går. Om du är beredd att ha en fläkt kan ett flashat GeForce 5200 ge dig stöd för CoreImage...
Zalman-flänsen du postar är inte möjlig att få tag på längre (har letat jag med ).

När du skaffar hårddisk så tänk på att Cuben inte kommer att hitta mer än 120 (128?) GB oavsett om du har en större disk. Det finns ett workaround om du köper HD:n hos någon speciell handlare (länk hos CubeOwner), men annars är det tyvärr stopp där.

/Tiny HD

• Oregistrerad
  • 2005-11-11 01:30

Tiny,
Tack för tipset om Radeon 7000. Jag skall kolla upp hur det är jämfört med mitt Radeon Rage6. Jag har ingen aning om vad Quartz Extreme är och hurvida mitt nuvarande kort stödjer det...

Angående hårddisken så tänkte jag flytta över min 120GB Seagate från PC:n, den är grymt tyst och snurrar i 7200. Men innan jag gör det och börjar använda kuben som förstadator vill jag få igång nätverkskortet. Det känns lite jobbigt att behöva snylta på grannens WLAN när jag ju betalar för eget bredband...

Jag fick tyvärr inte med någon Hardware Test CD, finns den att ladda ner någonstans tro?

• Oregistrerad
  • 2005-11-12 02:10

Jag har spanat lite på Radeon 7000 nu, och de verkar billiga, så jag kanske slår till och inhandlar ett sådant.

Är det något jag behöver tänka på? Är det bara att trycka in det i kuben, eller är det bara vissa versioner som fungerar?

Följande kort ligger alla på priser strax under 300:- pricerunner, kan man välja valfri modell därifrån?

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards/browse?sort=5&search=radeon+7000&q=radeon+7000&ref=redirect

• Medlem
  • 2005-11-12 13:48
Ursprungligen av KimABG:

Jag har ingen aning om vad Quartz Extreme är

http://www.apple.com/macosx/features/quartzextreme/

PC-kort måste du i så fall flasha om, för at få dem att funka i macen. Vet inte vilka modeller som går att fllasha, sök på cubeowner.

Det bästa du kan göra (tycker jag) är att försöka hitta en OEM ATI Radeon 7000 AGP, dvs det kort som satt som original i en del powermacar, bl a i quicksilvermodellen om jag minns rätt. Då får du ett kort som klarar quartz extreme, passar utan modifikationer och är förhållandevis svalt vilket innebär att du inte behöver någon extra kylning. Inget fartmonster naturligtvis, men det drev utan problem min 22" cinema display så helt långsamt är det inte antar jag...

Jag köpte mitt omflashade PC-7000 på eBay (behöver inte ADC-kontakten), men har fått lite problem med ghosting. Misstänker att detta kommer från den billiga KVM-switchen jag använder, men det skulle kunna vara att grafikkortet är av dålig kvalitet.

1
Bevaka tråden