Nu har jag äntligen switchat!
En splitter ny begagnad Cube på 500MHz med 512MB minne, 20GB hårddisk och ATI Rage6 32MB videokort har inhandlats, den är tokcool och OS X är precis lika härligt som jag trott.
Men.
Jag som trodde Cube var en ljudlös dator, tyvärr låter den mer än mitt monster till hemmabygge.
Den största boven i dramat är hårddisken som snarast kommer bytas mot en Seagate Barracuda. 20 giggaren skriker så jag får ont i öronen.
När väl det är avklarat så vill jag även tysta ned grafikkortets fläkt. Är det någon här som kan tipsa om bra sätt att genomföra det?
Jag läste på Cubeowner.com om att ersätta fläkten med en passiv kylfläns från Zalman (ZM17-CU, se bifogad bild).
http://cubeowner.com/kbase_2/index.php?page=index_v2&id=10&c=2
Tyvärr verkar inte den tillverkas längre. Känner någon till en liknande produkt som får plats i kuben?
Finns det förresten någon bra temperaturövervakningsapplikation till OS X? Det vore intressant att veta hur varma de olika delarna i kuben blir under körning.
En stor anledning till inköpet av kuben var just att den sades vara ljudlös. Jag vill nämligen kunna flytta bort Win-PC:n till en garderob där den kan stå och väsnas bäst den vill. Men när nu Macen låter ännu högre så känns det som ett nerköp. Ljudmässigt alltså, upplevelsemässigt är den mäktig.
Tack på förhand för ev. hjälp.
/Kim