Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.2 -> 10.4.3 Sket sig fatalt

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-11-11 01:38

Goderafton

På en server som körde 10.4.2 försökte jag genom Software Update uppdatera till 10.4.3. Uppdateringen misslyckades, med ett rött utropstecken (har jag för mig, en röd symbol iaf) bredvid just 10.4.3-uppdateringen.

Efter omstart försökte jag köra SU igen, men när den hittat vilka uppdateringar som behövdes avslutades programmet tvärt. Nåja, jag försökte ta hem paketet med uppdateringen manuellt. Men när Safari visade samma beteende som SU, det avslutades precis när det startat, så laddade jag ner uppdateringen på en annan maskin och scp'ade över den. Nu tog jag hem combo-uppdateringen för att vara på den säkra sidan. Montera dmg-filen gick bra, men paketet såg inte ut som ett vanligt paket, och det gick inte heller att "köra" det.

Startade jag "Installer" manuellt och valde paketet gick dock installationen igång, men avbröts efter ~70% och bad mig försöka installera paketet igen. Efter andra försöket gav jag upp. Uppenbarligen hade nåt skitit sig i systemet..

Jag tog hem combo-uppdateringen för 10.4.2 och gjorde samma sak med den, den gick bättre att installera. När den väl var inne, och burken omstartad, försökte jag samma sak med 10.4.3 igen. Den här gången avbröts det efter 25%, och nu verkar det ha skitit sig ordentligt. Nu är det en hel hög program som inte går igång öht, det lär vara ren tur att jag fortfarande kommer in via Remote Desktop. Terminalen funkar också, så där kan jag latja runt.

Mitt mål nu är att få systemet på fötter igen. Detta genom att boota från installationsskivan, och köra någon motsvarighet till "Arkivera och Installera" på klientsidan. Jag har aldrig gjort detta på en server förr, därför rådfrågar jag er..

Hur mycket information går förlorad när jag gör på detta sätt? Helst av allt skulle jag ju vilja att endast binärer och libbar/frameworks lades in på nytt, men jag antar att detta blir svårt att ådstakomma?

Nu har jag iofs tagit backup på LDAP-databasen, password-databasen och DNS-datat. Så mycket mer än att dela filer och leka DNS gör inte den här maskinen. Men det vore ju som smidigt om man bara kunde mosa på binärerna..

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-11-11 09:56

Tji fick jag, något "Arkivera och Installera" fanns tydligen inte för Mac OS X Server. Det blev till att blåsa om och läsa tillbaka data från backup. Som tur var ligger det inte så många användarkonton på den här maskinen, så de gick lätt att skapa manuellt.

I fortsättningen tänker iaf jag alltid välja "Download Only" i Software Update, för att försäkra mig om att uppdateringen tas hem som den ska..

1
Bevaka tråden