Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wireless internet till iBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !
Förbreder mig inför min nya iBook som kommer om några veckor , är det bara att koppla upp sig till trådlösa internetet och köra eller hur gör man?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-11 22:59

Ja... om du har en trådlös accesspunkt eller router så ...

Precis , men det behövs inte göras något mer?

Se till att accesspunkten sänder ut namnet på det trådlösa nätverket annars måste du ange det manuellt. Kolla så att du lösenord till hands. Är det ett öppet oskyddat nät är det bara att tuta och köra. Det kommer att "poppa" upp på din dator direkt. Jag föreslår att du avaktiverar SSID och aktiverar WPA-kryptering i din accesspunkt så är ditt nätverk lite mer skyddat mot intrång.

Senast redigerat 2005-11-12 01:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 02:31

Jag har iofs inte gjort det på ett tag, men kommer ihåg att det var lite struligt att få till det. Först och främst så körde jag 256 bitar WEP i nätverket, men det ville inte OSX 10.2 veta av, så jag fick sätta ner det till 128 bit. Sen fick jag problem när jag skulle mata in WEP-nyckeln i HEX-format. Macen vill ha ett dollartecken innan nyckeln. Alltså blir t.ex. A3BE = $A3BE när du ska skriva in det i Macen (nycklarna är självklart längre).

Det var som sagt ett par år sen jag gjorde detta, och förhoppningsvis klarar Tiger av längre WEP-nycklar och WPA.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-13 10:56
Ursprungligen av kajetan:

Jag har iofs inte gjort det på ett tag, men kommer ihåg att det var lite struligt att få till det. Först och främst så körde jag 256 bitar WEP i nätverket, men det ville inte OSX 10.2 veta av, så jag fick sätta ner det till 128 bit. Sen fick jag problem när jag skulle mata in WEP-nyckeln i HEX-format. Macen vill ha ett dollartecken innan nyckeln. Alltså blir t.ex. A3BE = $A3BE när du ska skriva in det i Macen (nycklarna är självklart längre).

Det var som sagt ett par år sen jag gjorde detta, och förhoppningsvis klarar Tiger av längre WEP-nycklar och WPA.

Tiger behöver inte $ före nyckeln.

256bit WEP, vad körde du för super-AP?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 01:17
Ursprungligen av bogg:

Tiger behöver inte $ före nyckeln.

256bit WEP, vad körde du för super-AP?

Nja... vad hade jag.. en vanlig billig D-link. Inget speciellt. Men den brann upp när jag körde iChat AV trådlöst Nu har jag en annan d-link, och kör video via kabel.

Vet ni om Tiger klarar WPA? Gör Panther det? Min tjej har Panther på sin iBook.

Jag har en ny ibook nu och det har fungerat fint med trådlösa fram till nu. Inga felmeddelande från datorn. Inga fellampor som lyser på den trådlösa routern. Men det fungerar inte stabilt längre. Det kopplar ifrån längre stunder och jag förstår inte varför. Jag har en dLink-614+.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 00:46

Har du någon annan "trådlös dator" som är kopplad till samma d-link? Funkar den bra?
Jag har hört mycket ont om d-link, och att den skulle tappa uppkuppling, men det har inte hänt mig.
Testa koppla en annan dator till d-linken, eller din dator till en annan accesspunkt, om du har möjlighet till det och kolla vad det är som strular.

D-Link

Blev faktiskt avrådd från att köpa D-Links pryttlar när jag skulle ha lite nätgunk.
Främsta skälet är att de är ett företag som inte supportar MAc för fem öre.
Får man problem kan man inte kontakta dem och få ett vettigt svar...
Då finns det andra som kan åstadkomma likvärdiga prylar till likvärdigt pris.

Läste i nån nätverkstidning att Netgear fick högsta betyg i deras test samt att jag i samma
veva fick reda på att de är ett Macvänligt företag.

Köpte detta, inkopplingen var en total antiklimax. Klar på 5 min.....
(Hade sett fram emot flera timmars pellande med min Mac..)

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-23 18:43

Jag kör WPA2 med min powerbook... linksys WRT54G-EU. Funkar finfint.

Linksys är ganska arroganta när det kommer till macstöd... GUIet i deras router fungerar inte bra i safari. Det fungerar fint i andra mac-läsare dock, men linksys-supporten svarade bara att jag skulle köra IE när jag mailade för att påpeka den, i mina ögon, pinsamma buggen i deras annars utmärkta wlan-router. Det var också rätt kul att jag fick ett mail häromdan: "vi har märkt att du inte har haft aktivitet på din support-ticket angående "linksys + safari" på 7 dygn, så nu stänger vi den och märker den som "problemet löst". Visst, om man vill kalla det "problemet löst" när supporten svarar att jag ska köra IE, så visst...

WPA är om något enklare än WEP att få igång, bara man kör med PSK.

PSK är en förkortning för pre-shared key och betyder att det är en enklare säkerhetsmodell som utgår från att klienter som ska ansluta får en nyckel att slå in, en nyckel som nätverks-administratören ger ut "manuellt" och som är gemensam för alla anslutna. Det kan låta krångligare än det är, men i praktiken betyder det att du helt enkelt ställer in en nyckel i AP:ns inställningar, och använder densamma när du kopplar in datorer mot den. Enklare kan det inte bli, om man ska ha någon form av skydd.

Jag har även ett D-link DSL-504T adsl-modem med switch och router, och routern är det sämsta jag nånsin använt. Modemet i övrigt fungerar fint, men såna saker som att DHCP-servern inte kan konfigureras att dela ut nån annan DNS-server än modemets egen, och att modemets DNS-server med jämna mellanrum ballar ur helt och däremellan fungerar allmänt kasst när den trots allt funkar (linuxklienter får 0.0.0.0 som svar på alla DNS-anrop, windows- och mac-klienter får vänta länge på korrekt DNS-uppslag), så gör att jag är trött på d-link nu. Istället köpte jag en WRT54G för att slå två flugor i en smäll, dvs ersätta modemets routerfunktion samt min kassa Zyxel WLAN-ap med nånting som förhoppningsvis fungerade bättre.

Det verkar dock finnas två helt skilda typer av d-linkprodukter. Föräldrarna har en renodlad router med VPN-stöd, modellnummer DI-800nånting. Den har ett helt annorlunda admin-gränssnitt och fungerar felfritt.

Rent fysiskt så skiljer sig våra d-linkprodukter åt genom att deras är designad för att ligga horisontellt. Mitt modem har en "fot" som gör att den står upprätt. Texten på framsidan under modemets lysdioder är också anpassad för att att modemet ska "stå". En kompis med en "upprätt" router med WLAN har samma problem som mig, med DNS-uppslag och sånt. Jag vet inte vad han har för modell.

1
Bevaka tråden