- ez0r4y
- Medlem ●
- Göteborg
Personligen är jag rätt glad i terminalen. men när det kommer till OSX har det grafiska fått ta överhanden, vilket till viss del är bra, men grafiska applikationer tar bra mkt mer yta (vilket jag inte har råd med) och är bra mkt långsammare i många fall...så, tänkte vilja ha lite bra terminal program för dessa ändamål:
MSN
RSS
Film uppspelning
Ska vara lätta program som är lätta att installera framförallt! (inte krav på 100 olika bibliotek och massor av annat...bara enkel kompilering)
Lätta för att vara terminal program alltså...;-)
Edit: Websurfning raderat...hittade Links till OSX. =D
Hittat MSN klient...tmsnc men den är buggig...loggar ut o skit...=/
Bitlebee är en MSN-klient för CLI, titta på den
centericq finns ju också, men jag har för mig att msn inte funkar i os x med den...
bitlbee känne inte för att installeras för att det kräver glib som i sin tur verkar kräva toollib som i sin tur inte känner för att installeras...O_o
CenterICQ ger mig bara "bus error"...
Kör darwinports i stället, den tar hand om alla paketberoenden på ett elegant och tillförlitligt sätt. Eller så kan du använda Fink som är en sunkig debian-wannabe med minimal kvalitetssäkring, smaken är som baken.
Därför du använder FINK eller Darwinports när du instalerar dem
Om du installerar Fink så kan du sedan installera nästan alla Terminal baserade program via Fink. Jag skulle rekommendera mpg123 om du vill spela upp mp3 filer i Terminalen. Om du vill installera t ex. mpg123 medhjälp av Fink i Terminalen skriver du bara in följande:
fink install mpg123
Om du vill se alla program som du kan installera medhjälp av Fink skriver du in följande:
fink list
Du behöver inte ge dig på att installera bitlbee, utan kan ansluta till en befintlig server i din ircklient, exempelvis im.bitlbee.org. Sen följer registrering och att lägga till konton för de protokoll du önskar använda: msn, icq, jabber et cetera
För att glo film, spela musik m.m så kan du enkelt med darwinports installera mplayer utan gui, smidigt värre.
För att glo film, spela musik m.m så kan du enkelt med darwinports installera mplayer utan gui, smidigt värre.
Mplayer utan GUI, det var som tusan. Ska genast prova på det, är det någon som vet om mplayer ingår i fink?
Brukar faktiskt aldrig använda IRC. Någon bra klient till OSX som är hyffsat lätt använd och lite guider om hur man "kommer igång" med IRC? Hör hela tiden ifrån polare men aldrig orkat testa själv dels därför att jag inte har hittat någon klient jag trivs med...men det var på Windows tiden...
Brukar faktiskt aldrig använda IRC. Någon bra klient till OSX som är hyffsat lätt använd och lite guider om hur man "kommer igång" med IRC? Hör hela tiden ifrån polare men aldrig orkat testa själv dels därför att jag inte har hittat någon klient jag trivs med...men det var på Windows tiden...
Xchat aqua, irssi som nämndes tidigare, snak (tyvärr shareware, liknar mIRC för windows en aning)
sen finns det en del guiklienter baserade på irssi: IrssiX, macirssi, colloquy men har själv upplevt en del brister i stabiliteten hos dem, även om det säkert blivit bättre sen jag provade.
http://www.irchelp.org/ verkar ha en del info, trots att den är ful.
nu tycker jag dock att det verkar onödigt att använda irc bara för bitlbees skull, notera även att webcam, filöverföring m.m inte stöds när man använder sig av bitlbee för olika im-protokoll.
Varför envisas darwinports med att jag inte kan installera ex. mpg123 för att jag inte har en C kompilator installerad. Är dom inte redan kompilerade?
EDIT: Såg nu att darwin kräver Xcode tools. Sorry jag skulle ha läst lite längre innan jag frågade.
Dom flesta program som kommer ifrån Linux kräver en kompilator.
E inte många program som jag har dragit ner till Linux som inte har krävt det...=/
(använder inte paket hanterare då jag brukar tappa kontrollen totalt)
"Blablabla kräver blablabla* och plöttsligt har den installaerat några 1000 olika program och saker men man vet inte riktigt vad och var p.g.a ett program kräver ett annat som i sin tur kräver ett tredje.
Dom flesta program som kommer ifrån Linux kräver en kompilator.
E inte många program som jag har dragit ner till Linux som inte har krävt det...=/
(använder inte paket hanterare då jag brukar tappa kontrollen totalt)
"Blablabla kräver blablabla* och plöttsligt har den installaerat några 1000 olika program och saker men man vet inte riktigt vad och var p.g.a ett program kräver ett annat som i sin tur kräver ett tredje.
...och du hade alltså kontroll sade du?
Nej men allvarligt, det finns en bra anledning till att man använder pakethanterare. Enda anledningen till att fler saker installeras när du installerar ett program är att de _måste_ installeras för att det program du vill installera ska fungera. Svårare än så är det inte. Som en bonus ser pakethanteraren också till att alla program versionsmässigt är kompatibla med varandra, så att du inte hamnar i ett läge där program A kraschar för att det uppgraderats till en ny version men att kodbibliotek B är kvar i en gammal och inkompatibel version.
Men ovanstående gäller iofs bara för välfungerande pakethanterare med välorganiserade, kvalitetssäkrade paketdatabaser. Kommer du från Red Hat/Fedora-hållet eller bara använt Fink förstår jag dig till fullo...
mplayer verkar inte ingå i fink alls...=/
Irssi installerades utan problem, men som i så många andra fall när man installerar saker ifrån src så är frågan...vart tusan lade sig skiten? ^^
Verkar inte ligga i /usr/local/bin iaf...
ehh sw mappen kanske??
nä, du får kompilera själv eller dra det med darwinports
Okej, vart kan jag få tag på Mplayer utan GUI?
du tar hem sourcen från http://www.mplayerhq.hu eller skriver typ sudo port install MPlayer efter att du installerat darwinports, http://www.darwinports.org/getdp/
båda alternativen kräver gcc, installera xcode, vilket du kan ladda hem efter en enkel registrering hos http://developer.apple.com, tror även att man kan logga in med ett befintligt mac-id
du tar hem sourcen från http://www.mplayerhq.hu eller skriver typ sudo port install MPlayer efter att du installerat darwinports, http://www.darwinports.org/getdp/
båda alternativen kräver gcc, installera xcode, vilket du kan ladda hem efter en enkel registrering hos http://developer.apple.com, tror även att man kan logga in med ett befintligt mac-id
Jag är inte så mycket kunskap/färdigheter när det gäller det här med Terminalen och Unix.
Vad innebär GCC?
Vad är det jag behöver göra i Xcode för att få Mplayer att fungera?
Jag är inte så mycket kunskap/färdigheter när det gäller det här med Terminalen och Unix.
Vad innebär GCC?
Vad är det jag behöver göra i Xcode för att få Mplayer att fungera?
GCC står för GNU Compiler Collection. Xcode innehåller bl.a GCC.
Jag tror det enklaste vore om du installerade Xcode, det är mest att klicka på .dmg:n och följa installationen, och sen använde dig av en pakethanterare, exempelvis darwinports, för att installera MPlayer. Det finns en enkel binary install för darwinports också, http://www.darwinports.org/downloads/DarwinPorts-1.1.dmg
Manual och enkla kom igång-guider för darwinports finns på deras sida.
Jag är nybörjare på terminalen men jag lyckades installera Fink och sen mpg123 genom att skriva kommandot i terminalfönstret. Nu undrar jag vad man ska skriva i terminalfönstret för att använda mpg123?
Jag försökte med med "mpg123 Users/mittnamn/Music/iTunes" men det funkade inget bra:
Users/mittnamn/Music/iTunes: No such file or directory
Hmmm...jag testade "mpg123 /Users/mittnamn/Music/iTunes" då fick jag:
Can't find frame startc222-119
Du måst ange hela sökvägen till filen du vill spela upp, så här t ex:
mpg123 /Users/Användarnamn/Music/iTunes/Beatles/Yellow_Submarine/01YellowSubmarine.mp3
För att få reda på hela sökvägen till en fil så drar du den bara till terminal fönstret, voila så dyker sökkvägen upp där.
Om du vill spela upp alla låtar i en mapp i en slumpmässig ordning så skriver du t ex:
mpg123 -Z /Users/Användarnamn/Music/iTunes/Beatles/Yellow_Submarine/*
För att få fram sökvägen till den mappen som alla filerna som du vill spela upp ligger i så drar du bara mappen till Terminal fönstret så dyker sökvägen upp.
Lycka till!
Du måst ange hela sökvägen till filen du vill spela upp, så här t ex:
mpg123 /Users/Användarnamn/Music/iTunes/Beatles/Yellow_Submarine/01YellowSubmarine.mp3
För att få reda på hela sökvägen till en fil så drar du den bara till terminal fönstret, voila så dyker sökkvägen upp där.
Om du vill spela upp alla låtar i en mapp i en slumpmässig ordning så skriver du t ex:
mpg123 -Z /Users/Användarnamn/Music/iTunes/Beatles/Yellow_Submarine/*
För att få fram sökvägen till den mappen som alla filerna som du vill spela upp ligger i så drar du bara mappen till Terminal fönstret så dyker sökvägen upp.
Lycka till!
Haha så fräckt! Tack för hjälpen! Det funkar fint, synd bara att det inte går att välja en mapp som har mappar i sig (som har mp3:s i sig) om du hajjar...Jag försökte välja en mapp som hade skivorna i sig men det funkade inte. Det verkar bara funka om man kör en mapp med mp3:s i. Det går ju lösa genom att lägga alla mp3:s i en och samma mapp, så det är ju inte olösligt. Kan man byta låt eller måste man vänta tills den tar slut?
Det känns som om musiken går lite väl snabbt???
Det känns som om musiken går lite väl snabbt???
Ok, kolla om det står något nyttigt i manualen. Förhoppningsvis står det där hur du ändrar tempot under uppspelningen av låtar. Så här får du fram manualen till mpg123:
man mpg123
Ok, kolla om det står något nyttigt i manualen. Förhoppningsvis står det där hur du ändrar tempot under uppspelningen av låtar. Så här får du fram manualen till mpg123:
man mpg123
Ah ok!