Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual PC-problem.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-23 08:29

Ok, jag erkänner: jag har skaffat Virtual PC! Mest för att min flickvän behöver PC-plattform i sin kurs. Det är en äldre version (VPC 2.0) med endast DOS än så länge. Problemet är att datorn hänger sig direkt varje gång jag kör igång det!! Jag har provat att installera om det, men utan resultat. Faktum är att datorn hängt sig väldigt mycket på sista tiden överhuvudtaget. Jag kör OS 9.2 på en iMac DV 400. Nån som har nåt tips?

[ 23 Augusti 2002, 11:31: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Utan att hävda att jag vet säkert, så misstänker jag att versionen du har är för gammal.
Sök på Connectix hemsida och se vad de säger om hur väl tidigare versioner av VPC fungerar på system 9.2

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-23 09:55

Min gissning är att du ska köra minst v 4.0 för att bli nöjd.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-23 11:30

Vadå? För gammal! Version 2.0 kom ju 1999 och kan köra både Windows NT och Windows 95! Är det inte snarare OS 9.2 det är fel på eftersom det hela tiden hänger sig i alla möjliga sammanhang? Datorn hänger sig och fryses fullständigt minst tre, fyra ggr per dag och det borde väl inte vara normalt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 11:50

Med tanke på att 1999 var för tre år sedan och den senaste VPC versionen heter 5.0 så måste man väl kunna säga att 2.0 är gammal. Har inte hittat nån info om systemkrav men jag tror också att 9.2 kan vara för nytt för 2.0 (eller tvärtom... Borde funka bättre tom 9.1 fast jag har som sagt inga tekniska belägg för det)

Nej det är förstås inte normalt att ditt system fungerar så dåligt. Har du haft problemen med 9.2 länge eller har de börjat iom installationen av VPC? Provat att installera ny systemmapp?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-23 15:53

Jag ska försöka att installera om hela OS 9.2 rakt av och så får vi se ifall det blir bättre! Är det någon som vet ifall det är möjligt att få tag i (och installera) 9.1 om man har 9.2???? Jag har endast6 9.2 på skiva och vet inte riktigt hur jag kan gå tillbaka till ett tidigare OS?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 16:31

Nej du måste nog ha en tidigare systemversion för att gå bakåt.

Bara som info är VPC ruggit långsam även i de nya versionerna. Har för mig att 5.0 ändå fördubblade hastigheten från 4:an. Så förvänta dig inga underverk. En PCemulator är jättebra för att kunna öppna filer eller för att göra enkla saker i Windows om man inte har nåt alternativ. Men att t.ex köra video eller spela eller göra andra krävande saker går helt enkelt inte...

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-23 17:04

Det är ju inte så att jag gillar tanken på att arbeta i VPC, men som läget är nu har jag hellre det än skräpar ner mitt hem med en billig beige dator (som knappt skall användas). Jag var nere hos Mac Support här i Malmö idag och de trodde att jag kanske behövde uppdatera mitt VPC. Jag har som sagt bara version 2.0 och har tyvärr inte hittat några uppdateringar (till t.ex. 2.1 eller 2.2) varken på Versiontracker, Download.com eller Connectix hemsida. Någon som vet var man han hitta så tidiga uppdateringar eller om de finns alls?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-23 18:05

Hmm...jag hade fel; det är visst version VPC 2.1.1 jag har. Jag har nu också testat med att installera om hela OS 9.2.1 och inget blev bättre av det! Samma skräp som tidigare. Skit!

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-23 18:29

Nu har jag gett upp! Jag köper helt enkelt en nyare version av VPC från Macoteket istället. Snacka om att kastat pengarna i sjön! Ingen här som vill köpa VPC 2.1.1 för en hundring eller så??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 18:34

Varför köper du inte en billig pz-hoj istället? Vilken skrutt-pz som helst är bättre än VPC. Sätt den i dammet under skrivbordet någonstans så att du slipper se fanskapet.

[ 23 Augusti 2002, 18:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-23 18:37

Min gamla skräp-PC fraktades bort härifrån igår och en större befrielse har jag aldrig upplevt. Jag kommer att använda VPC så lite som möjligt och när det inte finns skäl kvar att använda det så kommer det att avinstalleras. Jag VILL INTE ha en PC en gång till! No way! Fast det där med att ställa den i dammet är ingen dum idé; dammigare hem än mitt får man leta efter...

EDIT: Jag har visst blivit seniormedlem! Nu är jag glad igen!

[ 23 Augusti 2002, 18:41: Meddelandet ändrat av: PJW ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-23 18:44

Ok, ok, jag fattar. Pz kan man få cerebrala hemorrojder av.

Vad jag kan läsa mig till på Connectix sajt fungerar inte VPC optimalt med OS 9.1 och uppåt. Att uppgradera till VPC 4 eller 5 kan nog vara en god idé.

1
Bevaka tråden