Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på Verktygsprogram

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår när jag skulle starta Aktivitets Monitorn så såg till min förskräckelse att något har hänt i min Verktygsprogram-mapp. Titta på den bifogade bilden så ser ni. Inget av de programen som har ikonen med papper-penna-linjal går att starta. Jag misstänker att det hände efter uppdateringen till 10.4.3 men jag är inte säker.

Någon som vet hur man kan fixa det här? Vill helst inte blåsa hårdisken och installera om Tiger...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-13 19:19

Verkar som du skulle behöva köra "update pre-binding".

Öppna ternimalen och skriv:

sudo update_prebinding -root /

Skriv in lösenordet och tryck på Enter.

Eller så är jag helt ute och cyklar.:confused:

Ursprungligen av Gunnar B:

Verkar som du skulle behöva köra "update pre-binding".

Öppna ternimalen och skriv:

sudo update_prebinding -root /

Skriv in lösenordet och tryck på Enter.

Eller så är jag helt ute och cyklar.:confused:

Nix, det löste inte problemet men tack ändå!

Det fina med Mac OS X i jämförelse med t ex Windows är att man inte behöver "blåsa hårdisken" för att installera om operativsystemet. Under installationen väljer du Alternativ > Arkivera och installera. Då installeras ett nytt system, men installeraren ser till att program, filer, inställningar, konton osv. ligger kvar. Det enda jag har för mig man får fixa i efterhand är att lägga in eventuella skrivare.

Ok, jag kanske ska göra det då. Arkivera och installera. Det alternativet installerar alltså ett nytt operativsystem över det gamla?
"Arkivera och installera" låter ju annars som ett alternativ där det gamla OS:et stoppas undan i en mapp och ett nytt installeras på sidan av. Jag har sett alternativet vid installationen men alltid trott att det fungerade på det sättet jag nyss nämnde.

Tack för tipset. Jag ska prova det imorgon.

1
Bevaka tråden