Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbildning i grafisk produktion?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag börjar märka av ett allt starkare intresse för grafisk produktion i dess olika avarter hos mig själv.
Problemet är att jag har svårt att se vägarna in i branchen, för det känns som jag vill jobba med det på professionell nivå. Hittills har jag bara hållt på med Photoshop, vilket jag väl tycker att jag börjar bli bra på, men det kommer man inte långt med.

Frågan är då:

Vilka utbildningar skulle ni rekommendera? Lösa kurser, dvs ej på högskola, eller akademiska utbildningar? Renodlad praktik vore roligast, och förmodligen snabbast/bäst, men det känns omöjligt att få utan några kunskaper på papper.

Jag är bara 21, så jag har ju all tid i världen, men det känns som det är dags att börja nu.

Alla tips mottages tacksamt, om något verkar luddigt så ställ frågor.

Tack för er tid!

Jag skulle börja med att gå till ett bibliotek och låna ett par böcker i ämnet som jag sedan skulle läsa igenom. Välj både böcker med vanliga övningar, men också de som förklarar hur det faktiskt hänger ihop. Färglära, typografi, tryckteknik osv bör man inte glömma.

Nu kommer en viktig punkt. Skaffa dig ett ritblock. Som grafiker kan man bara vinna på att även vara bra med pennan. Rita lite då och då. Det är också bra för att träna upp fantasin och kreativiteten.

Därefter skulle jag på egen hand försöka arbeta praktiskt så mycket som möjligt och finna idéer och lösningar på egen hand. I yrkeslivet kan man inte alltid gå efter mallar och guider. Det är därför viktigt att kunna vara kreativt som person.

Försök att hitta någon som redan är inne i branschen. Det bästa vore om du kunde hitta ett företag som arbetar med något du tycker är intressant och där arbeta i stil med lärling. Det kan också vara ett sätt att få in en fot någonstans inför framtida anställningar.

I annat fall kan man leta efter kurser. Det finns flera kvällskurser som ofta är väldigt bra. Men var noga med att välja rätt kurs så att du vet exakt vad den handlar om innan. Kom också ihåg att förbereda dig genom att t ex läsa böcker i ämnet.

Det är en spännande väg att gå. Man får lära sig mycket som man inte visste innan.

Hej Björn, och tack för ditt svar!

Många bra tips, ska kila ner till biblioteket och förkovra mig. Att få komma in som lärling vore så grymt kul, verkligen den väg jag helst skulle ta, så om någon i branchen skulle se det här och vill ha en driven, trevlig och mobil grabb på 21 vintrar som lärling får han gärna höra av sig.

Ska ge mig ut till de ställen jag känner till och höra mig för, det kan ju knappast skada.

Tack igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 01:27

ett tips är iaf att skippa universitetet när det gäller sådant här. läste lite grafisk design, universitetet har en förmåga att linda in allt så att det blir 10% praktik och 90% tegelstenar med akademiskt språk och teorier... lärarna har ingen större känsla för form.

ta någon av de erkänt bra skolorna istället, beckmans, forsbergs, hyper island, bergs osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 02:19

Kul!

Flera av de välrenommerade skolorna (känner bara till hur det är i Stockholm) har bra kvällskurser där du får en bra in- och överblick i branschen och själva arbetet. Berghs kan jag varmt rekommendera, tror de har en kurs i "grafisk design och kommunikation" - 2 kvällar i veckan i 10 veckor. Kunniga lärare och nära anknytning till "verkligheten"/yrkeslivet.

Sen har Björn helt rätt i att man ska plocka fram ritblocket, trots att det är skitkul att sitta och leka sig fram i olika program så tappar man lätt fokus på resultatet under resans gång, s a s.

Självklart är det grymt bra att kunna layout-, illustrations- och bildbehandlingsprogrammen, men jag kan nästan lova dig att det inte behövs "datakurser" på nån skola för att bli en vass originalare eller ad-assistent. Sånt lär man sig själv av bara farten. Satsa istället på att läsa bra böcker om t ex grafisk design-historia och typografi. Låt dig inspireras av alla snygga och välarbetade jobb osv.

I övrigt kan jag bara hålla med alla föregående inlägg. Vissa saker lär man sig i skolan, andra genom att sitta uppe på nätterna och lattja. För att kunna bryta mot "reglerna" och vara nyskapande och kreativ, så är det rätt bra att ha koll på just reglerna...

Lycka till!

Återigen, tack för era svar!

Tyvärr går ju många av de utbildningar ni nämnt på en hel del pengar, något som är en bristvara. En skola jag funderat på är Broby Grafiska, är det någon som har åsikter om den? Ligger nära familj och vänner, vilket är ett plus. Samt att en bostad i Sunne nog inte är så svårt att ordna.

Annars är det bara att slita ihop till någon av de andra utbildningarna, men 25.000:- känns lite mycket för en femtonveckors distanskurs =/. Men som sagt, ska verkligen försöka få in en fot någonstans, det skulle vara årets lyckopiller!

Mvh/ Johannes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 08:27

Försök att få lära dig programmenm Quark XP, Illustrator, Indesign dessa program är i mångt och mycke branschstandard och man bör veta hur dom fungerar och hur dom fungerar mellan varandra - sen är det bra att vara intresserad i allmänhet av yrket dvs. Typografi, färglära, disposition etc det finns så mycket att lära så att inte ens 10 år skulle göra dig "fullärd".

Jag rekommenderar dig starkt att på din ort (vart du nu bor?) försöka hitta en byrå eller frilansare som kan visa dig hur det fungerar - om du inte har några pengar att betala utbildning för så få du jobba gatis hos nån som vet hur yrket fungerar

Vart bor du ?

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 10:59
Ursprungligen av Johannesek:

En skola jag funderat på är Broby Grafiska, är det någon som har åsikter om den?

Jag gick min gymnasieutbildning på Broby Grafiska. Det var en bra skola med många duktiga lärare. Nu skiljer sig nog det mesta sedan jag gick där, då skolan har expanderat mångdubbelt sedan jag gick i gymnasiet. Men finns samma anda kvar som fanns när jag gick där så är det en superbra skola. Sen har skolan en data-ansvarig kille som är väldigt duktig på Mac. Det är ju alltid ett plus.

De brukar ha öppet hus en gång per termin då man kan åka dit och se på utbildningarna som finns. Sänd ett mail till skolan och be om lite mer info angående det.

Jag funderar själv på att söka någon utbildning där framöver.
Ska bara bestämma mig vad jag vill bli när jag blir stor först...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 09:14

Quark Express är ju inte särskilt lönt att lära sig mer djupgående, är få som använder det nuförtiden.

Själv funderar jag på att ta ett lån för att söka in till Berghs/Beckmans, det är ju det enda sättet för många att komma in där. Men om man väl gått en utbildning där, är det inte särskilt svårt att få jobb/starta eget sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 09:16
Ursprungligen av Macvarg:

Quark Express är ju inte särskilt lönt att lära sig mer djupgående, är få som använder det nuförtiden.

Själv funderar jag på att ta ett lån för att söka in till Berghs/Beckmans, det är ju det enda sättet för många att komma in där. Men om man väl gått en utbildning där, är det inte särskilt svårt att få jobb/starta eget sen.

Om man ska jobba med dom som jobbat länge i branschen kan man utan att överdriva säga att 50% jobbar med Quark dock så minskar det stadigt nu pga iD´s bättre stöd för CS paketet

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 09:19

Det är fortfarande många reklambyråer och tidningar som använder Quark XPress. Fast inte lika många som förut.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 09:37

Ja, fast om man börjar en grafisk utbildning i dag är det ännu färre som använder Quark när man är klar. Men som sagt, grunderna kan vara bra att kunna. Men om man lär sig t.ex. InDesign lär man inte känna sig helt borta i Quark om man nu skulle tvingas använda det någon gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 10:06
Ursprungligen av Macvarg:

Ja, fast om man börjar en grafisk utbildning i dag är det ännu färre som använder Quark när man är klar. Men som sagt, grunderna kan vara bra att kunna. Men om man lär sig t.ex. InDesign lär man inte känna sig helt borta i Quark om man nu skulle tvingas använda det någon gång.

Håller helt med, det är bra att kunna navigera i den bara så att man inte uppfattas som "mindre" kunnig

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 10:09

beckmans är väl för övrigt gratis... men svårt att komma in och kanske inte den skolan som är mest inriktad på grafisk design? ä

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 10:15
Ursprungligen av snigel1:

beckmans är väl för övrigt gratis... men svårt att komma in och kanske inte den skolan som är mest inriktad på grafisk design? ä

Beckmans och Forsbergs är studiemedelsberättigade

/Tangen

Oj, många svar nu på morgonen!

Just nu bor jag i Karlstad, har inte så bra koll på vad som finns här, men har för mig att det finns åtmindstone en större byrå. Ska försöka bekanta mig så mycket som möjligt med de program som nämnts, ser fram emot det!

Tack igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 12:41

Clara ligger i Karlstad - kolla med dom - Clara.se

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 16:15

kika in på www.idevarlden.se å kolla lite
går där själv

J.G. : Tack för tipset! Det första som står på deras hemsida när jag kollar är naturligtvis: Öppet hus 19 november. Bara att åka dit med andra ord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 15:44

Perfekt. Önskar jag hade tid att dra dit själv faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-24 07:49

Kom du i väg och besökte Grafiska i helgen? Jag är lite nyfiken på hur det är där nu.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-24 15:01

kolla in på http://www.brobygrafiska.se mkt bra skola, mest praktiska saker man håller på med. 3 års KY utbildning.

läser själv den skolan, grafisk medieproduktion. mkt med tryck och prepress. Design oxå fast inte lika mkt men mkt av arbete och sånt ska man hålla på med i indesign, illustrator osv.

är ute på praktik i 4 mån. man har totalt 3 praktid tider som vara 3 mån/praktik. vilket är väldigt bra.

Oj ser att J.G har pluggat på broby. hehe. trevligt.

kan bara säga att jag tycker att det e en bra skola. skolan har 2 st flexotryck, CTP utrustning, Kongsberg bord, nya Powermac G5... Man följer hela processen av jobbet. från skiss från papper till slutproduktion så det är väldigt bra? hehe.. skolan e oxå sponsrad av HP, Apple, Adobe, EFI, Esko Graphic m.m. så utrustningar finns ju.

Senast redigerat 2005-11-24 15:14

J.G: Tyvärr fick jag inte tag i någon bil, så jag kom inte iväg.. Men du fick en beskrivning av mac här, och det verkar trevligt. Ska ringa någon dag och fråga om man inte kan få en rundtur, det tycker man att de kan ställa upp på. Så just nu verkar det som att jag söker Broby till hösten.

mac: Det verkar minst sagt lovande, ska försöka få en titt på skolan innan jullovet drar igång.

Ett slutligt tack till alla för er input, ser fram emot att få omsätta tipsen i praktiken.

/ Johannes

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-24 16:19

ett litet inlägg om skolan bara.

Om det e mkt design du vill lära dig så e inte skolans starka sida. men om du vill lära sig mkt om efter design jobb, till prepress och sen till tryck e det väldigt bra.
Jag tycker om designa, illustrera men tycker själv att det e väldigt bra att man lär sig vad händer efter, så slipper man "gör om gör rätt" till tryckeriet. För det e väldigt mkt man ska tänka på så det kan vara en stor fördel och kunna de kunskapen. Tror att när man söker jobb e det väldigt stor plus i en reklambyrå.
Väldigt många i min klass gillar å designa och vill jobba i reklambryå hållet, så man byter mkt kunskap med varandra oxå.

Som jag skrev innan. mkt av vårat arbete som vi skriver, jobbar med ska tryckas ut i skolan Creo, digitalskrivare och lämna in det i ja om man vill som ett broschyr, tidning osv. det gäller bara och vara kreativ och vill lära sig.

har du några frågor så e det bara å fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-01 02:26

Forsbergs likaså Beckmans, Bergs är 100% design och koncept skolor, inte så mycket av det tryck tekniska, utan mer få eleverna att bli grymma idé maskiner!!

För det tekniska brukar ordna sig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 02:46

Vi på Forsbergs hade ett litet projekt för Humac ikväll,, mina Podheads hamnade på första sidan på Macfeber, och för dom som vill ha en så kommer dom att finnas att köpa på Forsbergs julmarknad den 10/11 dec. Familjen Podhead har då även fått tillökning med några nya figurer.

http://www.macfeber.se/2005/12/ipodtillbehrsve.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 07:35

grattis till en bra idé - den förtjänade sin plats...

har du arbetat från skisser eller direkt med material ?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 11:58
Ursprungligen av Tangen:

grattis till en bra idé - den förtjänade sin plats...

har du arbetat från skisser eller direkt med material ?

/Tangen

Jag har har ritat en serie på totalt 7st figurer, så det kommer att finnas några gubbar till.
Några priser har jag inte satt ännu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-09 23:36

Någon som vet något om utbildningarna på Högskolan Dalarna respektive Mittuniversitetet i Sundsvall?

Vad kommer en podhead kosta?

1
Bevaka tråden