Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina fönster expanderar olika???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag skall öppna t ex HD:n så expanderar inte fönstret som det skall, det fyller inte hela rutan?

Ställer om sig själv till mindre storlek än det skall vara, hur ställer man in detta förutom att dra längst ner till höger och skall inte datorn komma ihåg vad man ställt in?

Dessutom så blir ikonerna också olika stora lite hur som helst och sporadiskt när som helst?

Vad är felet? jag ställer in ikonerna överallt och att alla skall vara i samma storlek men efter någon vecka eller månader(sporadiskt) så är de i miniformat och huller om buller igen.

Detta måste ju vara en bugg som varat länge eller så är det något fel på min och många andras datorer?

Någon som vet vad som är fel?

Vore tacksam för svar!

Senast redigerat 2005-11-15 17:09

Verkligen ingen som vet eller har samma problem?

Ikoner som dansar och fönster som lever är en feature, inte en bug:)

Skämt och sido.. minimering/maximering fungerar ju inte på samma vis som i windows, men hur det fungerar och huruvida det är logiskt att det fungerar som det gör överlåter jag till nån annan att svara på.

>När jag skall öppna t ex HD:n så expanderar inte fönstret som det skall, det fyller inte hela rutan?

Det är inte en maximera-knapp i Mac OS X, utan en zoom-knapp...

>Ställer om sig själv till mindre storlek än det skall vara, hur ställer man in detta förutom att dra längst ner till höger...?

...men att zooma Finder-fönster ger sällan eller aldrig önskat resultat. Uppenbarligen anser inte Apple att det är en bug eftersom det varit så sedan Mac OS X lanserades. Sådana här saker fungerade dock perfekt i Mac OS 9.

>Dessutom så blir ikonerna också olika stora lite hur som helst och sporadiskt...

Nu blir det lite svårare att förstå vad det är du syftar på i resten av ditt inlägg...

Den gröna knappen uppe i vänstra hörnet är alltså ingen expanderings knapp?

Jag har alltid använt den som detta i alla fall, fel eller inte?

Det som är konstigt är ju att när man öppnar tex safari, HD eller en mapp så vill man ju att fönstret skall visas i expanderat läge över hela rutan.

Men ibland så expanderar inte fönstret till rätt storlek så man får dra ut fönstret till rätt storlek.

Oftast så fungerar det men ibland så ställer det om sig av sig själv, vissa sidor eller alla visas som små eller halvstora sidor och det är ju ganska enerverande att dra ut sidorna hela tiden.

Ikonerna (symbolerna)har jag ställt in så att de skall vara 52x52 i visnings alternativ och att det skall gälla alla sidor samt att de skall vara ordnade efter namn.

Denna inställning faller bort ibland och det är lika enerverande som fönstren som inte expanderar som de skall.

Jag får alltså gå in i alla mappar och ställa tillbaka mina inställningar som jag vill ha.

Kan man låsa alla inställningar så att de inte ställer om sig själva?

Och varför ställer de om sig själva helt sporadiskt? måste ju vara en bugg?

Om det skall vara så här frågar man ju sig ju varför skall man kunna ställa in dessa saker om de sedan inte kan sparas eller håller inställningarna?

Hoppas att ni förstår vad jag menar? kan inte alla termer i OS X.

• Medlem
  • 2005-11-15 20:54

Nej, det är ingen expanderingsknapp. Lite otydlig funktion nu för tiden; i gamla MacOS växlade den helt enkelt mellan två (av användaren inställda) storlekar. Vissa program fungerar fortfarande så, andra försöker istället anpassa fönster-storleken efter innehållet. Fönster som ploppar upp och täcker hela skärmen får oss gamla Mac-stofiler att skrika högt

Angående Finder-inställningarna för fönster, har jag för mig att det finns två uppsättningar; en global inställning (alla fönster) och en lokal (endast aktivt fönster). Att ändra de globala inställningarna förändrar inte de fönster som är satta att använda lokala inställningar. Kanske är det det som ställer till det för dig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 21:27
Ursprungligen av SirN:

Nej, det är ingen expanderingsknapp. Lite otydlig funktion nu för tiden; i gamla MacOS växlade den helt enkelt mellan två (av användaren inställda) storlekar. Vissa program fungerar fortfarande så, andra försöker istället anpassa fönster-storleken efter innehållet. Fönster som ploppar upp och täcker hela skärmen får oss gamla Mac-stofiler att skrika högt

Vet vad du menar. Maximerade fönster är det värsta som finns; hela poängen med multikörning försvinner ju nästa då.

1
Bevaka tråden