Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote shooting med Canon eos 350d?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-14 18:09

Tjena!
Jag försöker få remote shooting att fungera med min Canon eos 350D. Vad jag förstår är remote shooting att man kan fotta direkt in i datorn. Detta skulle vara kul att kunna göra. Men när jag ska starta remote shooting genom det program jag fått till kameran, så står det att jag ska ändra kommunikationen i kameran till ''Pc connection''.
Då jag gjort detta och ska öppna programmet igen så står det ''Cannot detect camera, check connection to camera, then retry''.
Jag har en ibook g4 och använder orginal usb-sladden till kameran.
Vad kan felet vara?

• Oregistrerad
  • 2005-11-14 19:23

Problemet har diskuteras tidigare, och än så länge verkar det inte finnas någon lösning på problemet tyvärr. Jag är själv i samma sits, vill köra EOS Capture i min ibook G4 och ansluta till min 350D, trist att Apple inte kan fixa detta problem.
Här finns mer information:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74928&highlight=350D

Kolla att du har senaste versionen av EOS Capture. Jag försökte med en 20D och den versionen som fanns på medföljande skiva men det gick inte. Laddade ner senaste och det funkar. Som du säger så överförs bilden direkt till datorn och sparas på hårddisken istället för minneskortet. Kanske är det annorlunda med 350D, det kan jag inte svara på.

• Medlem
  • 2005-11-14 22:16

Jag kan själv säga att remote capture har inte funkar för mig på macen men jag kör igång Digital Photo Professional och kör igång därifrån EOS capture och de funkar bra. På kamran ska de stå Data anslutning...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-18 14:26
Ursprungligen av icep:

Jag kan själv säga att remote capture har inte funkar för mig på macen men jag kör igång Digital Photo Professional och kör igång därifrån EOS capture och de funkar bra. På kamran ska de stå Data anslutning...

Remote capture är ett tillägg till Digital Photo Professional kan man säga, det skall inte fungera som ensamt program utan det är normalt att du startar det genom Digital Photo Professional.

Jag kör 350d och PB G4, funkade inte med orginalskivan utan fick ladda ner den nyaste versionen från Canon.

Ursprungligen av Sherpan:

Remote capture är ett tillägg till Digital Photo Professional kan man säga, det skall inte fungera som ensamt program utan det är normalt att du startar det genom Digital Photo Professional.

Nu sitter jag inte ens i samma land som min PM G4 och kan inte kolla, men jag har absolut för mig att Remote Capture följde med min Ixus 400 för ett par år sedan och att detta fungerade utmärkt att använda. Hmmm...

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu sitter jag inte ens i samma land som min PM G4 och kan inte kolla, men jag har absolut för mig att Remote Capture följde med min Ixus 400 för ett par år sedan och att detta fungerade utmärkt att använda. Hmmm...

Japp, samma för mig. Jag kör Remote Capture som ett fristående program till min EOS 300d.

• Oregistrerad
  • 2005-11-18 23:28

Tack för alla svar! Det visade sig att jag inte ställt om kameran till "PC Connection" i verktygsmeny 2

Med min Nikon D70 gjorde jag som följer för att lyckas, kanske kan vara till hjälp för er?

Först ställer man in kameran på Peer-to-peer (inte masslagring, som brukar vara standard). Sen kopplar man in kameran i valfri USB-port.

Därefter finns det ett automatoråtgärd som heter ta bild som finns under kategorin bildinsamling.

1
Bevaka tråden