Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta alla filer och inställningar till ny mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 04:08

Har just nu en trött PowerBook G4 och behöver köpa en ny i veckan. Undrar vilket verktyg som mest lämpar sig till att flytta ALLT till nya burken, dvs inte bara användarmappen.

Har sett Tigers inbyggda verktyg men gäller det bara användarmappen? Av någon anledning finns många inställningsfiler etc både i min mapp och i huvudmappen.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 07:06

Ja, det ska bara vara att flytta över allt innehåll från mapparna i Bibliotek till motsvarande platser i den nya datorn.
Annars, om du vill ha en exakt kopia av hela hårddisken på den nya datorn, kan du använda Carbon Copy Cloner eller Skivverktyg för att kopiera allt. Det smidigaste är nog att starta den nya datorn i FireWire-target mode (håll inne T vid start) och sedan formatera den hårddisken från den gamla och kopiera över allt med något av de nämnda verktygen.

• Oregistrerad
  • 2005-11-15 19:48
Ursprungligen av Rajje:

Ja, det ska bara vara att flytta över allt innehåll från mapparna i Bibliotek till motsvarande platser i den nya datorn.
Annars, om du vill ha en exakt kopia av hela hårddisken på den nya datorn, kan du använda Carbon Copy Cloner eller Skivverktyg för att kopiera allt. Det smidigaste är nog att starta den nya datorn i FireWire-target mode (håll inne T vid start) och sedan formatera den hårddisken från den gamla och kopiera över allt med något av de nämnda verktygen.

Ok, gamla datorn har ingen hårddisk utan använder en extern firewire-hårddisk. Jag kanske kan koppla denna hårddisk till nya datorn, starta från hårddisken, formtera nya datorn och sedan föra över allt via CCC? Det borde gå?

CCC funkade utmärkt när jag bytte HD. Jag hade aldrig använt det men det var väldigt enkelt och smidigt.

• Oregistrerad
  • 2005-11-15 08:37

Inbyggda assistenten är bra med. Den tar nästan allt. Med andra ord allt som vanligt folk använder.

• Oregistrerad
  • 2005-11-15 13:54

Assistenten funkade inte helt perfekt för mig. Satt med hjärtat i halsgropen när G5:an skulle ersätta en gammal G4:a, inklusive systemuppgradering. Det känns liksom fel att låta datorn sköta överflyttningen.
Och det visade sig att oron var delvis befogad, inställningar och systemprylar funkade oklanderligt, men flera dokument dök upp som Unix-dokument, och några program gick inte att köra utan uppgradering. Så lite efterfix får man vara beredd på, men det är ju ändå skönt att slippa typ en hel dag för att nyinstallera allt möjligt + föra över dokument.

• Oregistrerad
  • 2005-11-16 22:52

Oj, sitter precis och ska föra över allt. Hur gör jag i Skivverktyg?

1, Väljer jag hårddisknamnet eller enhetsnamnet och sedan klickar radera? Dvs 74,5 GB Fujitsu eller "Macintosh HD"?

2, Hur gör jag enklast för klona min firewire-hårddisk till nya bärbara i Skivverktyg?

Tack!

• Oregistrerad
  • 2005-11-17 00:38

Antar att jag ska markera gamla hårddisken och välja "ny avbild"? Men jag måste välja ett namn? Vill bara att den flyttar ALLT från enheten LaCie till Macintosh HD. Carbon Copy Cloner går inte att få tag på just nu, sidan är nere :/

• Oregistrerad
  • 2005-11-17 01:03

Ok, börjar få lite panik.. ska iväg en vecka kl 10 imorgon. Finns det någon här på forumet som har Carbon Copy Cloner och kan ge en länk eller maila till fredrik@lounge24.se vore jag oerhört tacksam!! Det är ju gratis vad jag förstått. Tillverkarens server är helt nere.

• Oregistrerad
  • 2005-11-17 01:16

Hittade till slut. Problemet förhoppningsvis löst.

1
Bevaka tråden