Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac låste sig under uppdatering. - HJÄLP!!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 14:23

Hej alla smarta Mac-användare. Nu behöver jag verkligen er hjälp.

Jag höll på att uppdatera Tiger till senaste version i går kväll. Helt plötsligt så låser sig burken när jag ska logga ut min användare. När jag försökte starta om den så gick det plötsligt inte.

Den går så långt som att starta, plinga introljudet och så står det "Startar Mac OS X". Efter en stund så hoppar den bara ifrån det till en helt blå skärm. Sen händer det inte så mycket mer. "Cirkeln" som visar att den jobbar dyker upp då och då. Men det sker ingenting mer.

Vi klarade av att starta upp den i singel user mode i går kväll. Men nu när jag försöker med det i dag så vägrar den totalt. Vad ska jag göra?

Hoppas någon kan förstå min grötiga beskrivning och kan hjälpa mig. Jag har bilder på min nyfödda son på hårddisken som jag verkligen inte vill förlora. Jag är desperat Snälla hjälp mig!!

Arkivera och installera om systemet. Endast /System och /Bibliotek byts ut. En del program som sparar sina inställningar i systemet kan behöva installeras om, typ Norton. Men annars ska det fungera. Du behöver dock inte vara orolig att bli av med filer.

1. stoppa i din Install Disk 1
2. starta upp datorn med C-knappen nedtryckt
3. gå igenom proceduren fram tills dess att du ska välja målskiva
4. klicka på "alternativ" eller vad den nu kan heta och se till att "Arkivera och installera" är intryckt
5. kör installationen

För kommer du inte in med Single User mode finns det inte så mycket man kan testa.

Ursprungligen av J.G.:

Jag höll på att uppdatera Tiger till senaste version i går kväll. Helt plötsligt så låser sig burken när jag ska logga ut min användare....

Williams tips är nog enda vägen... och dina filer kommer ju att vara kvar... Om det inte har uppstått något fysiskt fel på hårddisken - då hjälper nog inte ens den föreslagna metoden.

Jag vet att det inte hjälper dig att få en dum fråga... Men jag undrar bara varför du försökte logga ut mitt under pågående uppdatering...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 19:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vet att det inte hjälper dig att få en dum fråga... Men jag undrar bara varför du försökte logga ut mitt under pågående uppdatering...?

Det hade väl gått ungefär 15 minuter sedan frugan sist var in och kollade på Familjeliv, så jag skulle bara byta användare under tiden jag laddade ner uppdateringen. Det har fungerat i 2 år förut, så varför inte nu

Tack för alla svar. Jag ska testa så ger jag besked om hur det har fungerat.

(Hatar 800x600-upplösningen på min iBook...)

Ursprungligen av J.G.:

Det hade väl gått ungefär 15 minuter sedan frugan sist var in och kollade på Familjeliv, så jag skulle bara byta användare under tiden jag laddade ner uppdateringen. Det har fungerat i 2 år förut, så varför inte nu

Tack för alla svar. Jag ska testa så ger jag besked om hur det har fungerat.

(Hatar 800x600-upplösningen på min iBook...)

Du försökte alltså inte logga ut, utan endast byta användare med fast user-switching?

Om du har en annan mac så kan du starta upp den du har problem med som en firewire hårddisk, genom att koppla en firewire kabel mellan dem och starta problem datorn med T nedtryckt. Då dyker den upp i egenskap av en firewire hårddisk på din andra mac och du kan kopiera över alla viktiga filer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 21:55

Jag har nu satt i Tiger DVD:n och håller nere C när jag startar upp datorn. Den reagerar på precis samma sätt nu. Verkar inte som om jag får den att boota upp från DVD:n över huvud taget.

Jag har försökt att starta upp den som en FireWire-hårddisk. Då ska det väl synas en symbol på skärmen? Det verkar heller inte fungera.

*SUCK*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 23:35

NU fungerade det helt plötsligt att starta den som en FireWire-disk. I morgon ska jag lägga över alla viktiga dokument till brorsans dator, och sen är det väl dags att ominstallera antar jag.

Går det att omformatera datorn helt och hållet från en PC när jag använder den som FireWire-disk?
Den vägrar boota från Tiger DVD:n när jag matar i den så vet jag inte helt hur jag ska lösa det. Några tips...?

Ursprungligen av J.G.:

Går det att omformatera datorn helt och hållet från en PC när jag använder den som FireWire-disk?
Den vägrar boota från Tiger DVD:n när jag matar i den så vet jag inte helt hur jag ska lösa det. Några tips...?

Fungerar den att boota som en FW disk och syns från en pc? Har aldrig fungerat för mig.
Men det går så vitt jag vet INTE att formatera den från en pc. Kanske finns något specialverktyg för detta.

Men förstod inte riktigt om du har en till mac eller inte? Har du det så kan du starta den från CD och helt enkelt välja FW disken som den disk du vill installera på. Det funkar. Annars kan du försöka starta imacen med den andra macen som start skiva genom FW-boot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 10:11
Ursprungligen av Kriss Abens:

Fungerar den att boota som en FW disk och syns från en pc? Har aldrig fungerat för mig..

Jag har fått förklarat för mig att det ska fungera, så jag hoppas det.

Ursprungligen av Kriss Abens:

Men förstod inte riktigt om du har en till mac eller inte?

Jag har en äldre iBook utan FireWire port. Annars hade det varit ganska enkelt.
Om det inte går att änvända den som en FW-disk via PC så tvingar jag brorsan att hämta sin lite nyare iBook. Det löser sig nog i alla fall. Det som ska bli spännande nu är om jag lyckas formatera om hårddisken på min iMac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-10 14:32

Nu har jag äntligen lastat över det mesta från min hårddisk till brorsans PC. I går kväll gjorde jag en formatering av hårddisken. När jag nu startar upp den så kommer frågetecknet upp. MEN, jag klarar inte av att få igång installations skivan. Stämmer det att jag ska mata in skivan och hålla in C när jag startar upp burken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-13 15:49

Efter en del krångel så har jag äntligen fått igång programinstallationen. Jag kommer så långt så att det är dags att välja disk att installera på. Då är det ett utropstecken vid disken och ett meddelande att det inte går att installera systemet på den disken.

Jag körde ett hårdvarutest, och inga fel hittades. Några tips på vad som kan ställa till det? Vi gjorde en enkel omformatering av hårddisken. Kan en total överskrivning hjälpa tro?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-16 18:45

Samma sak hände min morbror, flera gånger.

Vad som orsakade problemet (förutom min morbror alltså...) och vad problemet är skulle vara intressant att reda ut.

1
Bevaka tråden