Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två eller tre OS på Intel Macarna?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 19:04

Enligt engelska MacUser så skall Apple ha ansökt om patent där det anses framgå att man skall kunna köra både Mac OS, Windows och Linux, om inte samtidigt, så ialla fall på samma burk, utan emulatorer alltså. Det framkom farhågor om att isåfall skulle många programvarutillverkare sluta göra program för Mac. Ponera att ovanstående scenario är sant, tror ni det skulle innebära färre program för Mac som plattform? I så fall faller ju hela vitsen med plattformen, eller???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 19:36

Med intels nya virtualiseringsteknik kommer det att vara tekniskt möjligt att köra flera OS samtidigt på en maskin.

Men,
(1) Jag tror att patentet handlar om att man inte skall kunna köra Mac OS X i en virtuell maskin.

(2) Det första OSet man bootar blir värd-OS för andra OS man bootar. Det är inte säkert att OS X kommer att kunna boota andra OS bara för att hårdvaran gör det möjligt.

(3) Om OS X kan boota andra OS är det inte säkert att det följer med från början. Det kanske blir en tilläggsprodukt.

(4) Apple kommer nog inte att sälja Macar med Windows, ens i en virtuell maskin. Du får nog köpa Windows själv och installera på egen hand/risk.

(5) Visst kan programleverantörer säga att "vi skiter i Mac, kör på Windows", men det kan de ju redan idag. De kommer då att få konkurrera med andra leverantörer som gör "native mac" versioner.

Frågan är varför någon skulle köpa en Intel-Mac och sedan primärt köra Windows på den. Hur många köper Mac pga hårdvaran? Hur många köper Mac pga systemet?

Förutsatt att folk fortsätter köpa Mac pga OS X, så kommer efterfrågan av programvara att vara lika stor, och då finns det alltid skäl för utvecklare att skriva för OS X.

Om det sedan går att köra Windows på sin Mac så är det ju bara ett plus, men jag tror inte att folk som köper Mac kommer att använda Windows så mycket mer än de nu använder Virtual PC. Lite mer användbart blir ju Windows, eftersom prestandan inte blir lidande, så det kommer säkert att köras lite mer. Med betoning på lite.

Att boota om en burk bara för att köra ett program är ju rätt så jobbigt.. Man vill ju kunna använda program samtidigt.. så ska de va nåt o ha måste de ju va att man ska kunna köra os'en samtidigt..

Jag tror att många skulle köpa Mac om denna möjlighet fanns och då utan någon taskig Virtual pc.

Självklart kommer inte Apple sälja eller leverera Windows Vista tillsammans med OS X utan man får själv helt enkelt köpa det från MS.

Visst låter det galet men jag tycker idén är lysande. yes

1
Bevaka tråden