Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med autostart från DVD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Har problem med att få en DVD att autostarta. Den ska startas genom att dubbelklicka på en "unix executable file" men då öppnas den i photoshop!? Går jag in på egenskaperna på filen så är den inte associerad till något alls...

Skit bakom spakarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-16 21:43

Vad menar du? Om det är film som köra igång så gör du det ju här. Annars fattar jag inte vad du menar.

Ursprungligen av Konrad:

Vad menar du? Om det är film som köra igång så gör du det ju här. Annars fattar jag inte vad du menar.

Nope, det är inte en film. Det är en data DVD som visserligen innehåller filmsekvenser, men den ska autostarta på både mac och pc - antar att det ska komma meny och grejer. "autorun.inf" funkar ju inte på macen så det finns en sk "unix executable file" som man ska dubbelklicka på om den inte startar automatiskt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-16 22:29

Möjligheten till autostart försvann i och med OSX. I tidigare versioner av Mac OS var det Quicktime som tog hand om autostartandet, men så är det inte längre.

Vad gäller din fil så måste ditt operativsystem vara inställt på att öppna unix-körbara filer i Terminalen för att den ska exekveras.

Vill du ha ett startprogram som ligger på skivan så är det bättre att göra ett applescript som kör terminalkommandot du är ute efter.

Ursprungligen av Kalle W:

Vad gäller din fil så måste ditt operativsystem vara inställt på att öppna unix-körbara filer i Terminalen för att den ska exekveras.

Låter kalas. Hur ställer jag in det? eller kan jag bara dra igång det själv från terminalen?

1
Bevaka tråden