Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari -> hög processoranvändning

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-16 22:31

Som rubriken antyder gör mitt safari ibland så att processoranvändingen blir extremt hög, ibland mer än 50%. Jag kör en iMac G5 på 2.0GHz, Safari 2.0.1. Jag förstår inte varför det händer, men det händer bara när jag scrollar.

Någon som har liknande problem? Går det att göra något åt?

Har liknande problem fast utan någon som helst anledning. Kan surfa hur bra som helst, posta ämnen och scrolla etc, sen ibland när man postar ett inlägg eller helt lugnt bara surfar så går CPU-mätaren i taket och badbollen kommer. Väntar man ett tag så lossnar det, men ibland hänger den sig så grymt att safari måste tvångsavslutas. VÄLDIGT störigt och har haft det problemet sen Panther (kör nu Tiger) på en iBook G4 800Mhz med 640MB RAM.

Du kan ju alltid prova aktivera debug menyn och stänga av/rensa lite i cachesaken, brukar lätta för mig ett tag då.

Så fort det finns flash på sidan, vilket det ju ofta gör när det finns reklam, så får processorn jobba hårt. Det beror nog i det fallet på en dålig flash-plugin, men jag vet att Safari är segt på annat också.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-16 22:55
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Så fort det finns flash på sidan, vilket det ju ofta gör när det finns reklam, så får processorn jobba hårt. Det beror nog i det fallet på en dålig flash-plugin, men jag vet att Safari är segt på annat också.

Kan stämma då det blir som mest belastning på t.ex. aftonbladet som är full med reklam

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-17 09:06
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Så fort det finns flash på sidan, vilket det ju ofta gör när det finns reklam, så får processorn jobba hårt. Det beror nog i det fallet på en dålig flash-plugin, men jag vet att Safari är segt på annat också.

Samma sak med Firefox. Lyckligtvis finns FlashBlock för Firefox, så Flash-grejerna endast kör om man uttryckligen klickar på dem. Sparar o så många badbollar

om man har samma problem på sidor som inte kör flash då? Mitt eget forum exempelvis.. inte en flashapplikation så långt ögat når..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 23:08
Ursprungligen av Desolator:

om man har samma problem på sidor som inte kör flash då? Mitt eget forum exempelvis.. inte en flashapplikation så långt ögat når..

Jag har inga problem på ditt forum! Men ett par flikar med aftobladet suger ut processorn.

Ursprungligen av Desolator:

om man har samma problem på sidor som inte kör flash då? Mitt eget forum exempelvis.. inte en flashapplikation så långt ögat når..

Du kanske har för lite minne? Safari är en memoryhog, cachar och loggar allt om man inte modifiera Safari en aning.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du kanske har för lite minne? Safari är en memoryhog, cachar och loggar allt om man inte modifiera Safari en aning.

nja, har 640MB i datorn och safari tar som oftast "bara" 150-200MB. Har ett par GB ledigt på hårddisken som eventuellt virtuellt minne med.

Ursprungligen av Desolator:

nja, har 640MB i datorn och safari tar som oftast "bara" 150-200MB. Har ett par GB ledigt på hårddisken som eventuellt virtuellt minne med.

640 MB är i mina och de flestas ögon för lite för OS X och Safari, virtuellt minne är ett av skälen till att datorn blir seeeg.

Ursprungligen av Simon Templar:

640 MB är i mina och de flestas ögon för lite för OS X och Safari, virtuellt minne är ett av skälen till att datorn blir seeeg.

Med tanke på att jag använder program som tar betydligt mer minne än Safari är det rätt lustigt att en webbrowser dyker på det. Rätt lustigt är också att Reason 2 t.ex tar mindre minne än safari även om man har flertalet ljudspår etc.

Men får väl lida vidare, tänker inte köpa mer minne enbart för att surfa när allt annat jag använder datorn till fungerar. Får bli mer i nästa bärbara istället. 8)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-19 14:21
Ursprungligen av Desolator:

Men får väl lida vidare, tänker inte köpa mer minne enbart för att surfa när allt annat jag använder datorn till fungerar. Får bli mer i nästa bärbara istället. 8)

Kan berätta att Safari eller Firefox inte blir något snabbare med 1gb minne om man hamnar på Aftonbladets sida, eller en annan som använder sig av mycket Flash. Har fått tvångsavsluta Firefox ett par gånger.

/m

Ursprungligen av miska:

Kan berätta att Safari eller Firefox inte blir något snabbare med 1gb minne om man hamnar på Aftonbladets sida, eller en annan som använder sig av mycket Flash. Har fått tvångsavsluta Firefox ett par gånger.

/m

Gammal tråd, men de finns rätt fina adblock-funktioner man kan installera till firefox som minskar cpuanvändandet betydligt

Ursprungligen av Desolator:

om man har samma problem på sidor som inte kör flash då? Mitt eget forum exempelvis.. inte en flashapplikation så långt ögat når..

…och jag har precis samma problem på en PB 1GHz med 1,5 GB RAM, så det är någ inte ramminnet som är problemet. Men jag ska prova att slänga prefsfilen åt skogen, så ska vi se om det tar fart : D

Ursprungligen av IngeNaning:

…och jag har precis samma problem på en PB 1GHz med 1,5 GB RAM, så det är någ inte ramminnet som är problemet. Men jag ska prova att slänga prefsfilen åt skogen, så ska vi se om det tar fart : D

Det hade ingen verkan, Safari är fortfarande lika långsamt och visar badboll så fort jag gör något medan en sida laddas.

Min teori är att det är det dåliga javascriptstödet i Safari som gör den långsam på sidor som har mycket och konstiga javascript. Sidor utan javascript laddar i princip aldrig långsamt (beroende på hur mycket html/php/asp-kod det är att ladda förstås). Flash segar ner när det är fler än 1 flashfilm på samma sida enligt mina erfarenheter.
Stänger man av java och javascript så flyter det på, men då kan man å andra sidan inte använda sidan fullt ut. :/ Får hoppas Apple kan satsa på bättre javascriptstöd och att Adobe(Macromedia) bygger en mer optimerad Flashplugin för OS X (och Windows för den delen).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-18 08:25

Jag upplever också aftonbladet som en processor-hog. All reklam och dålig flash plugin låter troligt.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-11-19 09:51

Min PB har varit väldigt seg med Safarit ett tag. Badbollar i evighet... För att inte tala om uppstarten som tog uppåt en halv minut.

Prövade därför att slänga prefs-filen.

Vips. Som ny. Ett studs i dockan så var Safari igång.

Ursprungligen av pekka:

Min PB har varit väldigt seg med Safarit ett tag. Badbollar i evighet... För att inte tala om uppstarten som tog uppåt en halv minut.

Prövade därför att slänga prefs-filen.

Vips. Som ny. Ett studs i dockan så var Safari igång.

Var hittar jag Safaris prefs-filer?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-11 16:11

Hemmamappen/Bibliotek/Preferens.

Yes!!

1
Bevaka tråden