Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delar man ut en extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är ganska pinsamt att fråga en sån fråga, mest eftersom jag haft min Mac i lite drygt ett år. Men har aldrig behövt göra det förrän nu, och frågar man inget får man inget veta

1. Har kollat i hjälpfunktionen och även sökt här på forumet, men har inte hittat svaret. Jag vill dela ut min firewirehårddisk (250 GB och formaterad till Mac OS Extended). De datorer som ska kunna läsa och skriva till disken är alla Windows XP-datorer. Hur gör jag?

Sen har jag två bonusfrågor om nätverk, som jag skulle bli mycket glad om någon kunde svara på

2. Har fått igång Apache2, PHP och MySQL. Skriver jag in min Macs IP-adress i webbläsaren kommer jag alltså till min hemsida – så långt är allt bra. Men vilka inställningar behöver man göra för att möjliggöra FTP-åtkomst, så man kan ändra, ta bort och lägga till filer till /htdocs-mappen? Behöver kunna göra det när jag inte är hemma och har fysisk tillgång till datorn (det är alltså på min egna dator hemsidan ligger på). Förstår att man måste sätta igång FTP-åtkomst i Fildelning, men hur gör man sen mer exakt?

3. Är det någon som vet om/när Netgears SC101 kommer få stöd för OSX? Förutom med hjälp av Netgears egna program, finns det något sätt att få den att fungera tillsammans med en Mac?

Som ni ser är jag ganska förvirrad när det handlar om nätverk, och jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde reda ut det här för mig

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-17 10:02

Du kan ju alltid använda SharePoints:
http://www.hornware.com/sharepoints/

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-17 10:55
Ursprungligen av disposable:

2. Har fått igång Apache2, PHP och MySQL. Skriver jag in min Macs IP-adress i webbläsaren kommer jag alltså till min hemsida – så långt är allt bra. Men vilka inställningar behöver man göra för att möjliggöra FTP-åtkomst, så man kan ändra, ta bort och lägga till filer till /htdocs-mappen? Behöver kunna göra det när jag inte är hemma och har fysisk tillgång till datorn (det är alltså på min egna dator hemsidan ligger på). Förstår att man måste sätta igång FTP-åtkomst i Fildelning, men hur gör man sen mer exakt?

Skulle det inte vara bättre att andvända sig av ssh och editera filerna direckt. Ftp är ju inte världens säkraste metod.

Kör SMB. Använd sedan SharePoints för att bestämma vad som ska delas ut. Detta sättet måste vara enklast. 10.4 kelar såååååååååå mkt bättre än 10.3 me winburkar, i like it.

Okej, tack för alla svar Att det inte finns nån inbyggd del i OSX som sköter vilka mappar man vill dela ut förvånar mig lite, menmen, huvudsaken är ju att det fungerar.

Ingen som vet något om Mac + Netgear SC101?

För ftp-åtkomst behöver du ett ftp-program, loggar in med ip-adress och sedan ditt vanliga användarnamn & lösenord, då hamnar du automatiskt i din hemkatalog.

Sen för att komma åt din dator när du inte är hemma så behöver du ställa in din router rätt och använda din externa ip istället för den interna.

1
Bevaka tråden