Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime optimerar min disk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-17 12:57

Hej
Jag installerade QT 6.5.2 på min Ibook G4 med OSX10.3.5. Under installationen började installations programmet "Optimerar datorns prestanda" även texten "Optimering av enheten <enhetsnamn>: xx% klar".
Detta höll på i ca fem minuter. Vad har hänt egentligen?
Jag gillar inte när program gör saker med min dator utan att säga vad de gör. Någon som vet vad denna optimering består av?

mvh Niklas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 13:07

Alla installationsprogram gör så i princip. Exakt vad de gör är dock mer än jag vet.

• Oregistrerad
  • 2005-11-17 13:27

Som jag förstått det kör den en snabbdefragmentering av hårddisken, eftersom det inte finns någon inbyggd defragmentering i OS X gör vissa installationsprogram den i samband med installationer och uppgraderingar. Men jag kan ha helt fel.

• Medlem
  • 2005-11-17 13:34
Ursprungligen av Macvarg:

Som jag förstått det kör den en snabbdefragmentering av hårddisken, eftersom det inte finns någon inbyggd defragmentering i OS X gör vissa installationsprogram den i samband med installationer och uppgraderingar. Men jag kan ha helt fel.

Det finns inbyggd defragmentering i OS-X, med vissa begränsningar. Troligtvis rör det sig om pre-binding, se http://www.kernelthread.com/mac/osx/programming.html

Apples supportsidor säger följande: About disk optimization with Mac OS X

Det där stämmer inte in på vad niki frågar efter.

När installationsprogrammet kör sin optimering så uppdaterar den länkarna till olika programbibliotek som SirN skriver. Skriv man update_prebinding i terminalen för att läsa mer.

Ingen defragmentering eller "riktig" optimering alltså.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-11-17 15:07

Tack SirN och Thevil för infon och länkarna. Om man avinstallerar en programvara (lägger i papperskorgen) som använder denna "prebinding", borde man inte då köra en "update_prebinding" för att bli av med gamla bindningar?
De kanske inte skadar systemet eller slöar ner det men ifall man verkligen vill rensa rent efter ett program.

Niklas

Inte? Vad är då skillnaden på "Optimering av enheten Mac HD" och "Optimerar datorns prestanda"? Jag vill tro att det första är defragmentering/databasuppdatering för Spotlight med mera och det senare är just update_prebinding.

1
Bevaka tråden