Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP 4.5 + Firewireljudkort?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-11-17 16:53

Jag kan inte få mitt Firewireljudkort (M-audio 1814) att fungera när jag samtidigt kopplar in min kamera via Firewire. Så fort jag kopplar in så upphör kontakten med det externa ljudkortet. Jag har testat att använda "Refresh A/V Devices" men inget händer. Dessutom är det så att jag måste starta om ljudkortet för att Macen överhuvudtaget skall hitta det igen. Konstigt, tycker jag...

Hur är det - ska det gå att köra både kamera och externt samtidigt via Firewire? Och i så fall, hur gör man?
/ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-18 12:50

Mycket bra fråga. I normala fall är det orekommenderat att köra annat än just en a/v divece via FireWire, så vitt jag vet. Apple har ex. inte officiellt stöd för att tanka in DV-material från FW-kamera till FW-disk för att disken för drop-outs är ofantligt mycket större än till en intern IDE/SATA/SCSI disk.

Det kan mycket väl vara en konflikt som uppstår med ditt ljudkort och DV-kamera. En ev. lösning kan vara:

1. Var noga med att koppla dem på olika FireWire-portar. På en G5:a är ex. porten i fram helt skiljd från resterande portar
2. Pröva med ett extra FW-PCI-kort. Det gör att du ex. kan ha FireWire-diskar och en AJA Io inkopplad utan problem (AJA Io:n "tar över" FireWire-bussen ganska ordentligt när den jobbar, men det har iofs främst med att göra att den pumpar c:a 28 MB/s genom bussen kostant).

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-11-18 19:42

Tack för svar. Jag är imponerad av ditt kunnande i dessa (och andra) frågor!
Jag kör med olika FW-portar men det funkar inte hur jag än kopplar. Någonsatns tycker jag ändå att det är konstigt att det inte självklart går - externa FW-ljudkort sitter ju i många (kanske rentav de flesta) maskiner idag och används av professionella producenter. Det tycker man väl att Apple borde veta och anpassa sig och sin utrustning för?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-19 00:37

Jo, man kan tycka det, men t.o.m. QuickTime 6.5 så hade OS:et dåligt stöd (obefintligt så vitt jag vet) för fler än 1st DV-enhet åt gången. Om detta även sträcker sig över till ljudenheter vet jag inte, men det är inte ovanligt att en firewire bildenheten "ogillar" andra FireWire enheter. Det ska funka men gör inte alltid det…

Gör det någon skillnad om du använder OSX inbyggda drivrutiner för ljudinterfacet eller om du kör med M-Audio's?

1
Bevaka tråden